Linux hittar inte mitt inbyggda trådlösa nätverkskort

Permalänk
Medlem

Linux hittar inte mitt inbyggda trådlösa nätverkskort

Har fått det mesta att fungera felfritt på min nya laptop nu, mycket tack vare er här i forumet. Det viktigaste återstår dock att ordna. Det går inte att använda det trådlösa nätverkskortet i Linux. Det hittas inte över huvud taget. Jag har en Fujitsu Siemens Amilo PA2548. Finns det någon som kan hjälpa mig att få dator att hitta sitt nätverkskort?

Permalänk
Medlem

vad heter det i windows ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Precis, FS listar inget namn på nätverkskortet på deras hemsida, så du måste ta reda på vad det heter. I värsta fall så kan du köra lspci i en terminal i Linux och posta utskriften här, så kan vi lista ut vad det heter åt dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
I värsta fall så kan du köra lspci i en terminal i Linux och posta utskriften här, så kan vi lista ut vad det heter åt dig.

I värsta fall? Om man inte vet vad kortet heter så gör man väl så?
Sorry, var bara tvungen att påpeka det av nån anledning

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Nu kör jag ju inte Windows så jag vet inte. När jag kör lspci får jag upp följande:

00:00.0 RAM memory: nVidia Corporation MCP67 Memory Controller (rev a2) 00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation MCP67 ISA Bridge (rev a2) 00:01.1 SMBus: nVidia Corporation MCP67 SMBus (rev a2) 00:01.3 Co-processor: nVidia Corporation MCP67 Co-processor (rev a2) 00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2) 00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2) 00:04.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2) 00:04.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2) 00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP67 IDE Controller (rev a1) 00:07.0 Audio device: nVidia Corporation MCP67 High Definition Audio (rev a1) 00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Bridge (rev a2) 00:09.0 SATA controller: nVidia Corporation MCP67 SATA Controller (rev a2) 00:0a.0 Ethernet controller: nVidia Corporation MCP67 Ethernet (rev a2) 00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2) 00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2) 00:0d.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2) 00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration 00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map 00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller 00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control 02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GeForce 8400M G (rev a1)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
I värsta fall? Om man inte vet vad kortet heter så gör man väl så?
Sorry, var bara tvungen att påpeka det av nån anledning

Jo, precis. Om han i värsta fall inte kan ta reda på själv vad det heter så får han posta information så att vi kan göra det istället. Det är väl inget konstigt med det?

Men lite mer på ämnet då. Vad jag kan se från den där utskriften så har du inget trådlöst nätverkskort. Vad jag vet så finns det tre orsaker till det. Antingen så har du kopplat ur nätverkskortet med en knapp som brukar finnas på bärbara datorer, för att man ska kunna spara ström när man inte använder nätverket. Kolla om du har någon sådan, och se om du kan slå på nätverkskortet på det sättet. Annars finns även möjligheten att Linux av någon anledning inte hittar kortet, men då brukar det ändå dyka upp i den där listan, fast som en okänd enhet. Till sist så finns ju även möjligheten att du faktiskt inte har något nätverkskort, fast det verkar ju väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem

Det går att sätta av och på. Det är på, i alla fall enligt lampan. Det är precis det här jag menar. Det finns där men Linux ser det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty Nu kör jag ju inte Windows så jag vet inte. När jag kör lspci får jag upp följande:

00:00.0 RAM memory: nVidia Corporation MCP67 Memory Controller (rev a2) 00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation MCP67 ISA Bridge (rev a2) 00:01.1 SMBus: nVidia Corporation MCP67 SMBus (rev a2) 00:01.3 Co-processor: nVidia Corporation MCP67 Co-processor (rev a2) 00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2) 00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2) 00:04.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2) 00:04.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2) 00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP67 IDE Controller (rev a1) 00:07.0 Audio device: nVidia Corporation MCP67 High Definition Audio (rev a1) 00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Bridge (rev a2) 00:09.0 SATA controller: nVidia Corporation MCP67 SATA Controller (rev a2) 00:0a.0 Ethernet controller: nVidia Corporation MCP67 Ethernet (rev a2) 00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2) 00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2) 00:0d.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2) 00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration 00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map 00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller 00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control 02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GeForce 8400M G (rev a1)

Det där är över tråd eller?

Permalänk
Medlem

Jag hittade en tråd i ett norskt forum där en kille gjorde en lspci på samma datormodell och där hittades kortet..

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951898

Citat:

03:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

Jag vet inte varför ditt inte syns, jag hade ett liknande problem på en stationär dator en gång där ett netgear pci-kort inte syntes i lspci, men efter att jag installerade drivrutiner till det så dök det upp..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Det där är över tråd eller?

Ja precis. Det där är vanliga anslutningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Jag hittade en tråd i ett norskt forum där en kille gjorde en lspci på samma datormodell och där hittades kortet..

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951898

Jag vet inte varför ditt inte syns, jag hade ett liknande problem på en stationär dator en gång där ett netgear pci-kort inte syntes i lspci, men efter att jag installerade drivrutiner till det så dök det upp..

Fan också vad irriterande! Jag har tagit ner drivrutiner till kortet och installerar dem genom hanteraren för windowsdrivrutiner för trådlösa nätverkskort men det står att hårdvaran inte är installerad.

Permalänk
Medlem

uuh, Atheroskort funkar ju finnemang som det är, inge behov av wrappers och stuff där. Antingen grejerna som finns i kärnan eller madwifi drivarna.

Permalänk
Medlem

Men varför hittas det inte då? Jag får ju inte upp någon trådlös anslutning i nätverksinställningarna heller. Ska jag testa att formatera om datorn?

Permalänk
Avstängd

Ingen mening med att formatera.... "its a bug" eller för dåligt med drivare.

Den här tråden kör man med i U-F, "extrempillring" kanske

Observera att den är för 32 bitars.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=795984

Sen vilken krets du egentligen har.......???

Är burken fullt uppdaterad, ingen orange uppdateringsikon ?

Klar "överkurs" hursomhelst.....kan inte hitta nåt bättre

http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=336

OBS !!! "Search this forum" knappen !!!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det där ser mycket intressant ut. Hoppas att det fungerar trots att man inte kan se mitt kort. Ska testa i morgon om jag har tid. Självklart postar jag resultatet här.

Permalänk
Medlem

Kanske sitter som USB-device!?

lsusb

Permalänk
Medlem

Nu har jag följt guiden men jag kan ändå inte hitta några trådlösa nätverk och jag får fortfarande inte upp kortet i listan vid "lspci". Det verkar inte som någon annan har samma problem som jag, De verkar hitta kortet men kan inte få det att fungera ordentligt. Börjar nästan fundera på om mitt kort helt enkelt är trasigt på något sätt...

Permalänk
Avstängd

Njau... kan vara en bugg

Funkar det i Windows ?

Kolla i BIOS om den trådlösa kretsen är "disabled" ?

Du får kämpa dig igenom den här

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessTroubleSho...

Under kapitel 6 har du alla kommandon.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

prova:
sudo lshw -C network

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)