Permalänk
Medlem

Webbdesigner =)

Yippi, blivit erbjuden ett jobb som webbdesigner för ett företag
Min farsa som ordnat jobbet
det jag nu undrar är:

jag ska förmodligen använda en slags klient som ändrar på webbsidan, är de svåra att lära sig? kan lite html, fast det hjälper nog inte ?

hur mycket borde man ta för jobbet? jag har aldrig varit webbdesigner förut, kanske ska tas med i beräkningen.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är för slags sida du skall designa?

Inget illa ment men på "lite html" kommer du inte långt.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte heller vara oförskämd - men lär dig jobbet du ska ta betalt för innan du gör det. Jag tror jag har en bra bild om din sits, jag har varit i nån liknande för 10 år sedan... Man får chansen att göra sin första site och få betalt för det, fast man inte riktigt är redo för kommersiellt arbete än... Men pengarna lockar, så man försöker ändå.

När jag gjorde det första gången blev resultatet ett skämt. Det blev en site, som faktiskt användes i säkert ett år... Men vilket mäkta dåligt resultat, och den kunden har jag svårt att gå till igen, eftersom jag skämde ut mig genom att ta betalt för ett jobb som inte höll branschstandard.

Såå, vart vill jag komma?

Se till att du kan grejerna innan du tar betalt för det. "lite html" är som sagt inget som räcker till för att implementera en design på en webbsida. Du ska kunna html BRA, du ska kunna css och sen kanske du behöver behärska någon bildbehandlare, typ photoshop för att ta fram själva utseendet eller grafik till siten.

Om det är lite hobbynivå på grejerna (vilket kanske är helt okej enligt kunden) så ska du ha hobbynivå på prislappen också. Alltså typ 50 kr i timmen, eller en tusing totalt för hela webbsiten.

Det är också i min värld viktigt att kunden vet hur det ligger till, så att de inte tror att de får ett resultat i stil med vad en webbfirma gör för 15.000 - för det är nog ett resultat som får din site att känna sig riktigt riktigt liten och ledsen.

Men lycka i alla fall, hoppas du lär dig massor och utvecklas till en bra webbutvecklare. Det ska vara lite skit i början, allt jag gjorde under mina 8 första år är grejer jag skulle vägra visa upp idag. Tur att det bara är ett par av de siterna jag tagit betalt för.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag bara måste skriva någonting

Kräv 35.000 och chansa! Funkar det inte, fly landet

Visa signatur

Hejsan jag hatar datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

njaaa men det blir vell 50kr/h då da

jag gör det för att jag ska lära mig lite med ju

Permalänk
Medlem

kör på 100k... och sedan kör på mindgames taktik.

Permalänk
Medlem

Som totoo säger så kan du nog inte begära mer än omkring tusenlappen, detta blir ju en språngbräda för dig - du lär dig vad du kan och inte kan göra samtidigt som du kommer bli insatt i html och css per automatik. Håll dig till w3schools och läs på om html, xhtml och css:er. Därefter kan du anta dig Dreamweaver som är ett wysiwyg-program, men håll hela tiden koll på vad som händer med koden. Dreamweaver låter dig nämligen jobba på ett snabbt och smidigt sätt när det gäller CSS:er och låter dig administrera över siten på ett smidigt sätt.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com