Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Konfig vilken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_nerv
Ok, tack för svaret. Men jag är inte helt främmande för att nån ger nåt annat tips. Den jag jag har nu, so är sönder, hade ett x1600 och core duo 1,8(Asus a6ja) vill gärna inte byta ner mig.

Ok jag förstår att du inte vill byta ner dig. Din gamla asus har den gamla Intel Core duo, första och andra konfigurationen har Intel Core 2 Duo, dvs den nyare intel processorn så bara det är ett uppköp.

Sen har vi grafikkortet, det som enligt mig avgör valet. Ett 8400M GS är betydligt sämre än ditt gamla X1600. Den andra konfigen med 8600M GT är betydligt bättre. Skiljer i snitt 2300 poäng i 3dmark 05 mellan 8600m gt och x1600.

Sedan kan du alltid klocka som sagt om du nu vill det.

Permalänk
Medlem

Ni som har 8600 gt kortet i era datorer går fläkten för fullt hela tiden eftersom det är kraftigt grafikkort? lr är den lugn vid vanlig surfning?
Jag är inne på att beställa en 1530 med just det kortet.

Permalänk
Medlem

en fråga (som genrellt gäller dell laptops) hur är ljudnivån? vid spelande och vid surfande?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ambush
Ni som har 8600 gt kortet i era datorer går fläkten för fullt hela tiden eftersom det är kraftigt grafikkort? lr är den lugn vid vanlig surfning?
Jag är inne på att beställa en 1530 med just det kortet.

till att börja med så går inte min fläkt alls igång vid spelande.
har voltmodat min cpu så den blir ej lika varm,samt jag har en kylplatta under som snurrar på det lägsta och fläkten på datorn går ändå inte igång.

så jag är nöjd som fisken i vattnet

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
till att börja med så går inte min fläkt alls igång vid spelande.
har voltmodat min cpu så den blir ej lika varm,samt jag har en kylplatta under som snurrar på det lägsta och fläkten på datorn går ändå inte igång.

så jag är nöjd som fisken i vattnet

Fäkten har olika lägen. Min går igång från det lägsta läget till nästa var 5minut eller så. Jag har också undervoltat min 2.5Ghz och kör energispararläge 90% av tiden.
FID(6 & 8x) -> VID:0.9250V
--
--
FID(12x & 13x) -> VID:1.000V
när den når 48grader i rightmark blåser i ca2min
Jag sitter och läser i "tysta salar" och där kan detta vara ett litet problem men inte annars. Man störs inte av det något nämnvärt.

Toivo83: Hur mycket fick du ner din undervoltning? Menar du att din fläkt inte änns går upp något snäpp vid vanlig surfning?

Permalänk
Medlem

min måste upp i 55-57c i rightmark för att den ska snurra igång.

FID 6.0x VID 0.8500v
FID 11.0x VID 0.9750v

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har du ändrat så att den inte ska gå igång förrens då eller?

Permalänk
Medlem

nöps, har inte pillat på nåt förutom ändrat volten.

EDIT: den ligger stadigt på 47-49c vid surfning.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

mmm. det gör min också. Den kan ligga på 47.8-48.0 flera minuter, men så fort den hoppar över 48.0 så startar den.
Undrar om det är dummt att ändra det. Går det?

Permalänk
Medlem

vet ej om man kan ändra det nånstans?
kolla i bios?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Till er som vet...

När man får sin XPS levererad, hur många partitioner är hårddisken uppdelad i och hur mycket utrymmer är varje partition tilldelad?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Konfig vilken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Ok jag förstår att du inte vill byta ner dig. Din gamla asus har den gamla Intel Core duo, första och andra konfigurationen har Intel Core 2 Duo, dvs den nyare intel processorn så bara det är ett uppköp.

Sen har vi grafikkortet, det som enligt mig avgör valet. Ett 8400M GS är betydligt sämre än ditt gamla X1600. Den andra konfigen med 8600M GT är betydligt bättre. Skiljer i snitt 2300 poäng i 3dmark 05 mellan 8600m gt och x1600.

Sedan kan du alltid klocka som sagt om du nu vill det.

Då var det valet gjort om nu 8400 var sämre än mitt gamla, jag googlade 8400m gs vs x1600 och trodde inte riktigt på svaren, jag tänkte mitt var ju ändå över 2 år gammalt.

Men men 8600 blir de då.

Visa signatur

En gammal sunkig Dell dator

Permalänk

Väldigt sugen på att slå till med en 1530. Kommer mest använda den för film, surfande och spel. Är det 1050 skärmen som gäller eller går det lika bra med en 900? Tänkte mest på spelen; att det blir för krävande med så hög upplösning och kör man inte native-res så blir det blurrigt.

Och hur stor är chansen att få en sämre skärm? Ligger i lumpen så jag har inte hur mycket tid som helst att tjata på support-killar att komma och byta. Är det så stor skillnad mellan skärmarna?

Vad gäller minnet, är det lika bra att kirra 4gb direkt eller blir det overkill jämfört med resten av hårdvaran?

Sist men inte minst hårddisken, vilken rekommenderas; 250gb 5400rpm eller 200gb 7200rpm. Stor skillnad på livslängden?

Permalänk
Medlem

man ändrar ju upplösningen i spelet, där man väljer grafikinställningarna. Oftast är det väl så?

Jag har *900-skärmen och är helnöjd men detta är ju en smaksak.
Det har även kommit bra skärmar som INTE har varit av LG, så skärmen är nog inga problem.

Enligt Vistas egna mätinstrument så var mitt ramminnets (3gb) hastighet flaskhalsen i systemet. Har då 2.0Ghz

Om HDDn kan jag säga att det ska väl inte ha något skillnad. Innan hårddisken har gått sönder har du säkert köpt en ny datorn pga att den har blivit allmänt slö gentemot alla programvaror.

Permalänk
Medlem

tips är att kolla skärmen och bedöm själv om du anser att den ä bra eller anus.
kommit ut nya skärmar som inte är lg som är bra.
så det är smaksak, om man nu inte vill leta efter fel

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Happ jag ska då köpa en med 8600gt och *900 skärmen. Känns som om att 1050 är overkill och det kommer jag heller inte kunna spela med. räcker det med 2 gb ram?

Funderar även på 3G är det värt det eller finns det andra bra alternativ förutom usb? Och går det att byta ifrån telia i den?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Happ jag ska då köpa en med 8600gt och *900 skärmen. Känns som om att 1050 är overkill och det kommer jag heller inte kunna spela med. räcker det med 2 gb ram?

personligen tycker jag att *900 är för dålig upplösning för att kunna arbeta ordentlig med t.ex ordbehandling, surf osv osv.. I spel kan du ju altid sänka upplösningen.... medans i skrivbordsmiljö så kan du köra native..

för en upplösningsändring märks inte så mycket i spel väl ?

Permalänk
Medlem

Nu har det börjat röra på sig hos schenker:

2008-05-26 04:38 DK - VMO ARRIVED COMPLETE AT SORTING HUB
ETA imorgon, kanske kan hämta den själv idag om man har tur.

I order details stod det M809C MOD,LCD,15.4WXGA+,LGP,M1530
Hoppas att man blir nöjd med skärmen och slipper strula med support.

Visa signatur

:)

Permalänk

vad händer om man inte har tid att vara hemma den dagen schenker tänker komma... det är ju semestertider så man kan ju vara borta i nån vecka..

Permalänk

Jag hämtade min i fredags hos Schenker i Malmö. Kan inte säga annat än att jag är helnöjd f n. Valde 1440*900-skärmen och fick en LP/Philips som är helt underbar. Ska man klaga på något så blir datorn relativt varm efter ett par timmars surf. Vet inte om det är 8600-grafikkortet eller 7200/200-Seagate HDD´n som bidrar mest. Troligen en kombination. Man kan känna att HDD'n skapar knappt märkliga vibrationer i chassiet. Som helhet är det ändå en kanonmaskin som rekommenderas starkt! Kan nämna att jag beställde min den 16/5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredbandsjezuz
Jag hämtade min i fredags hos Schenker i Malmö. Kan inte säga annat än att jag är helnöjd f n. Valde 1440*900-skärmen och fick en LP/Philips som är helt underbar. Ska man klaga på något så blir datorn relativt varm efter ett par timmars surf. Vet inte om det är 8600-grafikkortet eller 7200/200-Seagate HDD´n som bidrar mest. Troligen en kombination. Man kan känna att HDD'n skapar knappt märkliga vibrationer i chassiet. Som helhet är det ändå en kanonmaskin som rekommenderas starkt! Kan nämna att jag beställde min den 16/5.

Jag beställde min den 12:e och har inte fått den än... >:(

Permalänk
Medlem

Beställde den 18:e och skall hämta den imorgon.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag beställde min den 15de och fick den den 22!
Riktigt bra gjort av dell!

NI KOMMER INTE ATT ÅNGRA ER. awsome dator

Visa signatur

sda

Permalänk
Medlem

ska troligen köpa en m1530 idag men vet inte vilken hårddisk jag ska ta. Funderar mellan en 250gb (5400 rpm) eller 200gb (7200). 7200 rpm disken är bara 100 dyrare men 50 gb mindre. Och är det så stor skillnad mellan 5400 rpm och 7200 rpm?

Tacksamm för svar.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken 5400 rpm man jämför med.
Tex 320gb 5400 rpm är snabbare än 160gb 7200rpm men 200gb 7200rpm är just och just lite snabbare.

Är igentligen bara 320gb och uppåt som 5400 rpm börjar bli snabba, deta är för att det är högre densitet på skivorna i den.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

tog 7200 rpm disken

blev totalt 8400 kr med följande konfig:

Intel 2 core t8300 2.4 ghz
4 gig
nvidia 8600gt
200 gb-7200 rpm

Är ganska nöjd, längtar tills jag får den. Funderade mellan denna och en zepto med samma specc och pris men xpsen är mycket snyggare.
Undrar också hur mycket kan vista 32bit kan använda sig av 4gb?

Permalänk
Medlem

Har 4gb i min och Vista 32bit rapporterar 4,00GB.
Men verkar bara kunna använda ~3.5GB enligt vad task manager säger (som även rapporterats tidigare har jag för mig).

http://www.ladda-upp.com/bilder/5094/system
http://www.ladda-upp.com/bilder/5095/taskmgr

Permalänk

Måste man ha kvar partionen som RECOVERY ligger på ? den tar ju massa gig

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Medlem

Den partionen som ligger på 2gb är Mediadirect. Dells egna mediacenter. Den går absolut ta bort.

Den andra partionen på 50mb eller vad det nu är, det är diagnosprogrammet.
Kan tänka mig att det är såhär iallafall.

Du använder en skiva när du ska installera om datorn.
Först en re-install-skiva och därefter åker windows vista-skivan in.

Permalänk

Jag pratade med Dell idag och enligt dem så har "recovery-partitionen" samma funktion som den medföljande skivan. Så om man har kvar skivan finns det ingen anledning att behålla partitionen.