Byta mac komandon mot windows

Permalänk

Byta mac komandon mot windows

Finns det någon inställning eller program som kan byta så att knapparna på min mac gör samma sak som på windows. Tex att kortkomandon använder ctrl istället för cmd eller att man kan skriva "{" på normalt sätt utan att behöva stuka handen..

Edit: Home och endknappen saknar jag också väldans mycke hur byter jag ut muppfunktionerna som är nu mot dem? Helst skulle jag ju vilja byta ut hela tangentbordets funktion, som att typ bara byta språk, menar som när man får engelskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kort sagt, det går inte så enkelt. Du kan ändra massa under System Properties -> Mouse and Keyboard -> Keyboard Shortcuts. Men det är mest OS X egna kortkommandon. Så du kommer inte komma åt alla programs inhemska. Försök och lär dig, det tar typ en vecka innan man är van.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Tog två dagar innan jag kunde dem men jag är inte så anpassningsbar att jag kan byta mellan pc och mac fram och åter vilket jag gör nu, då blir jag bara mupp i huvudet, eller rättare sagt riktigt pissed varje gång jag drar fel komandå och saker blir mindre bra.

Är väl ändå mest { jag stör mig på och att de inte finns någon home och end knapp.. (?)
Sen skulel de ju va sketanice att byta plats på cmd och ctrl

Permalänk
Medlem

CMD knappen sitter bättre på Mac, mer bättre placerad så du kommer bara känna dig irriterad på PC, hur dumt ctrl sitter för kortkommandon som klipp o klistra tex.
@ ett bra exempel hur mycket bättre det är.
Man vänjer sig tillslut.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=*ThE_cRoW*=-
Tog två dagar innan jag kunde dem men jag är inte så anpassningsbar att jag kan byta mellan pc och mac fram och åter vilket jag gör nu, då blir jag bara mupp i huvudet, eller rättare sagt riktigt pissed varje gång jag drar fel komandå och saker blir mindre bra.

Är väl ändå mest { jag stör mig på och att de inte finns någon home och end knapp.. (?)
Sen skulel de ju va sketanice att byta plats på cmd och ctrl

Alla Mac tangentborden har home & end, du har bara inte kollat på ditt noga.. Annars går det ju alltid att sälja Macen och köpa en PC igen, då funkar det som du vill.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Du kan ju göra tvärt om annars?
Se till att använda Mac-style även i Windows.

Men är det så att du vill använda dig av Windows varianterna finns det ett program som heter Ukelele som låter dig skapa egna tangentbordsuppsättningar.

För övrigt, vad är det mer alla mac användare här på forumet. "Gillar du inte den här lilla saken med Mac? Dra åt helvete och kom aldrig tillbaka!"
Det vore skönt om den typen utav attityd/språk behölls i Spel/Microsoft forumen. Förpesta inte detta forumet också tack.

Edit: Även om jag håller med om att TS borde vänja sig vid Mac-kommandona i och med att de faktiskt är så mycket mer logiska och bättre placerade än på "vanliga" qwerty-tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Alla Mac tangentborden har home & end, du har bara inte kollat på ditt noga..

stämmer inte , finns inget på min macbook tagentbord utan måste använda mig utav cmd + pil för att få en liknade funktion som end.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebi908
stämmer inte , finns inget på min macbook tagentbord utan måste använda mig utav cmd + pil för att få en liknade funktion som end.

Det samma gäller MBPn, men du har inte heller en speciell / knapp, så tangentborder har home & end precis som alla andra.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&id=u...
Lek runt i det ett tag, där jag du flytta runt alla gangenter lite som du vill.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc