Konvertera till svartvitt i Photoshop, vilken metod är bäst?

Permalänk
Hedersmedlem

Konvertera till svartvitt i Photoshop, vilken metod är bäst?

Hej,

I Photoshop finns det antagligen lika många sätt att konvertera till svartvitt som det finns fotografer. Det jag undrar är vilken metod ni tycker ger bäst resultat?

Vill ha känslan av gammal hedlig analog svartvit film.

Mvh
Jonas

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra ett "Black & White"-justeringslager i CS3 och justera färgerna separat. Det i kombination av ett eller flera lager med kontrastkurvor tycker jag funkar bra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker funktionen för Svartvit i CS3 funkar kanon;

Det tillsammans med att använda selektiv färgändring och lite nivåjusteringar brukar funka bra tycker jag

Permalänk
Medlem

I CS3 tycker jag att Justeringslager->svartvit funkar bra, många justeringsmöjligheter där... Är nog denna jag föredrar..

Eller

Justeringslager->Nyans/mättnad och sedan skapa ett till justeringslager->Övertoningskarta, sedan kan man ändra i både övertoningen och i Nyansen i nyans/mättnadslagret.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade den här guiden och jag måste säga att jag är sjukt nöjd med resultatet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Finns hur många tekniker som helst. Vissa är mer "avancerad" än andra (vad det handlar om är egentligen metodologiskt medvetenhet). Se t.ex. i mångt och mycket: http://tips.romanzolin.com/articles/article046.php Jag har själv studerat metoden och sedan utvecklat och anpassat till de krav jag ställer. Men bäst och bäst är så kontextbunden det kan bli; det viktigaste är slutresultat och inte huruvida vilken tillvägagångssätt man använder för att konvertera en bild till svartvitt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Hittade den här guiden och jag måste säga att jag är sjukt nöjd med resultatet.

I CS3 finns ett nytt justeringslager som heter Black&White(som några ovanstående säger) som gör det där, fast både lättare och med mer färgnyanser.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

I cs2 brukar jag köra ett gradient justeringslager och sen leka lite i levels.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

När det gäller porträtt brukar jag gilla att använda den röda kanalen sen leka lite med levels, brukar bli ganska jysta resultat.

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8