Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Fysik B-uppgift

Hej!
Jag behöver hjälp med en uppgift som finns i min fysik b-bok, skulle verkligen uppskatta om jag fick svar på mina frågor idag

Min första fråga är, hur stor är våghastigheten resp. våglängden i II ?
Min andra fråga är, vad blir vågastigheten resp. våglängden i II när djupet är dubbelt så stort i I ? Denna fråga ska bara förklaras teoretiskt så inga beräkningar är nödvändiga. (Räcker med en kort förklaring)

Våglängden och våghastigheten är störst i I.
Frekvensen är lika stor i båda.

v(I)=5m/s
λ(I)=3m

f=v/λ --> f=5/3=1,67Hz

I. Våghastigheten=5m/s
Våglängd=3m
Frekvens=1,67Hz

II. Frekvens=1,67Hz
Våglängd= ?
Våghastighet= ?

Bilden som finns i boken är ritad så att våglängden I är 1cm bred medan II är 0,7cm bred.

Jag har även fått en formel som ska hjälpa mig med att få fram djupet: λ=konstans*√¯djupet (λ blir större för djupare vatten)

Permalänk
Medlem

Använd bara formlen du fick;
lambda_1 = C*sqrt(d)
lambda_2 = C*sqrt(2*d) = C*sqrt(d)*sqrt(2) = lambda_1*sqrt(2) = lambda_1*1.41
Våghastigheten får du lätt ut efter det.

Permalänk

Hej grabbar och tjejer, nu har jag ett prov i Fysik A och vi har fått några övningar att öva på inför provet men inget facit.
Två av uppgifterna har jag problem med, kanske kan ni hjälpa?
Den första av de två jag ber om hjälp har jag gjort en illustration för att förklara frågan;
http://data.fuskbugg.se/skalman01/glasr%F6ret.jpg
Vattentrycket + lufttrycket?
Fråga två handlar om att jag ska rita ett acceleration - tid diagram (acceleration på y-axeln och tid på x-axeln) som beskriver hur man kastar en sten upp i luften.
Jag ritade först ett "M" där jag tänkte att först accelerar den snabbt(precis då jag släppt stenen), börjar avta(på väg upp till maximipunkten i luften och ) och vid maxpunkten står den på y=0 sen upp accelerar den igen tills den åker i backen.
Kanske någon kan förklara hur jag gör fel?
Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Observera att acceleration kräver att krafter verkar på föremålet. Stenen accelererar alltså medan du kastar den (f = kraft från dig - tyngdkraft). När du släpper den återstår endast tyngdkraften som ger en acceleration åt motsatt håll. Diagrammet borde därför se ut ungefär så här: """"____----

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva hjälp med en fysikuppgift.
En person som väger 68kg hoppar ut för en klippa och faller fritt i 36m, efter 82m vänder personen. Vad är högsta hastigheten som personen uppnår?

edit: jag glömde att skriva att personen hoppar bungyjump, sorry
edit2: ne, strunta i luftmotståndet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulf5
efter 82m vänder personen

Gummibandshopp? Räknar man med luftmotstånd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åkerström
Hej grabbar och tjejer, nu har jag ett prov i Fysik A och vi har fått några övningar att öva på inför provet men inget facit.
Två av uppgifterna har jag problem med, kanske kan ni hjälpa?
Den första av de två jag ber om hjälp har jag gjort en illustration för att förklara frågan;
http://data.fuskbugg.se/skalman01/glasr%F6ret.jpg
Vattentrycket + lufttrycket?
Fråga två handlar om att jag ska rita ett acceleration - tid diagram (acceleration på y-axeln och tid på x-axeln) som beskriver hur man kastar en sten upp i luften.
Jag ritade först ett "M" där jag tänkte att först accelerar den snabbt(precis då jag släppt stenen), börjar avta(på väg upp till maximipunkten i luften och ) och vid maxpunkten står den på y=0 sen upp accelerar den igen tills den åker i backen.
Kanske någon kan förklara hur jag gör fel?
Tack på förhand!

Angående fråga ett så kommer trycket för luften i botten av röret att vara lika med trycket som råder precis "längst ner" i vattnet, plus det tryck som luften utanför har, om man antar att systemet är i jämvikt. Trycket i vattnet ges som du kanske vet av formeln: p = rho*g*h, där rho är vattnes densitet, g är gravitationskonstanten (~9.81m/s^2) och h är vattenpelarens höjd. Trycket för luften i botten ges alltså av:

p = p0 + rho*g*h

där p0 är den omgivande luftens tryck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Observera att acceleration kräver att krafter verkar på föremålet. Stenen accelererar alltså medan du kastar den (f = kraft från dig - tyngdkraft). När du släpper den återstår endast tyngdkraften som ger en acceleration åt motsatt håll. Diagrammet borde därför se ut ungefär så här: """"____----

http://data.fuskbugg.se/skalman01/a-tdiagram.jpg
Typ?
Tiden det tar kan jag väl bara räkna ut om jag får veta hastigheten på föremålet?
Sen dela det med 9.82 så får man antal sekunder det rör sig om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åkerström
http://data.fuskbugg.se/skalman01/a-tdiagram.jpg
Typ?
Tiden det tar kan jag väl bara räkna ut om jag får veta hastigheten på föremålet?
Sen dela det med 9.82 så får man antal sekunder det rör sig om

Om man räknar accelerationen som positiv uppåt, så kommer stenen endast att ha position acceleration (beroende på hur stor kraft du kastar stenen med) tills dess att den lämnar din hand. Direkt när du tappar kontakten med stenen kommer den att få en negativ acceleration (som är lika med gravitationskonstanten) tills dess att den hamnar i backen igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åkerström
http://data.fuskbugg.se/skalman01/a-tdiagram.jpg
Typ?

Ungefär så ja, om du räknar acceleration nedåt som positiv. Det är dock osannolikt att accelerationen under kastet råkar bli just -9,82 m/s^2 ...
Tiden är som sagt svårt att säga något om utan mer information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulf5
Jag skulle behöva hjälp med en fysikuppgift.
En person som väger 68kg hoppar ut för en klippa och faller fritt i 36m, efter 82m vänder personen. Vad är högsta hastigheten som personen uppnår?

edit: jag glömde att skriva att personen hoppar bungyjump, sorry
edit2: ne, strunta i luftmotståndet

en ledtråd: maxhastigheten är i fjäderns jämviktsläge.
Jag hinner inte hjälpa mer nu tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hodddock
en ledtråd: maxhastigheten är i fjäderns jämviktsläge.
Jag hinner inte hjälpa mer nu tyvärr

Det stämmer om du med jämviktsläge menar när kraften nedåt från gravitationen är lika stor som kraften uppåt från bungierepet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hodddock
en ledtråd: maxhastigheten är i fjäderns jämviktsläge.

Nej, man kommer fortsätta accelerera nedåt, om än inte lika snabbt som tidigare, även ett tag efter att fjädern börjar verka.
I jämviktsläget får man differentialekvationen x'' = g - k*x/m, där k är fjäderkonstanten och x avståndet från jämviktsläget. Uträkningarna blev en smula dryga, men jag gissar på att maxhastigheten blir sqrt(g^2 + 36g)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, man kommer fortsätta accelerera nedåt, om än inte lika snabbt som tidigare, även ett tag efter att fjädern börjar verka.
I jämviktsläget får man differentialekvationen x'' = g - k*x/m, där k är fjäderkonstanten och x avståndet från jämviktsläget. Uträkningarna blev en smula dryga, men jag gissar på att maxhastigheten blir sqrt(g^2 + 36g)

Jämviktsläge, inte outsträckt läge. Hoddock har rätt i sitt tips.

Vid jämviktsläget:
q = k*xjmv/m
==>
xjmv = m*g/k

a = dv/dt = dv/dx*v
dv/dx*v = g - k/m*x
int v*dv = int g - k/m*x*dx
v^2/2 = g*x - k/m*x^2/2 + C
v = sqrt(2*g*x - k/m*x^2 + D)

v(0) = v0 (räknas ut från fritt fall fram tills linan börjar sträckas ut)
v(0) = sqrt(D) = y0 ==> D = y0^2

v = sqrt(2*g*x - k/m*x^2 + D)
vmax = v(xjmv) = sqrt(2*g*m*g/k - k/m*(m*g/k)^2 + D) =
sqrt(g^2*m/k + y0^2)

Går även att räkna med energi, kanske blir lättare då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jämviktsläge, inte outsträckt läge. Hoddock har rätt i sitt tips.

Givetvis

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte fråga om man kan få något boktips.
Jag läste inte natur eller teknik på gymnasiet och saknar alltså fysik A och fysik B. På högstadiet var det roligt med det och om jag får bedömma mig själv så har jag känsla för hur fysik (eller mest mekanik) fungerar.
Nu har man pluggat 4 år på univeritet (datavetenskap) så att ta en gymnasielärobok tror jag kan kännas för långdraget.
Innan jag skulle börja på universitet så läste jag i en bok som heter "matematik inför högskolan". Den hade det bra och sammanfattat så att säga.

Så finns det något motsvarande för fysik? Gärna billigt med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Tänkte fråga om man kan få något boktips.
Jag läste inte natur eller teknik på gymnasiet och saknar alltså fysik A och fysik B. På högstadiet var det roligt med det och om jag får bedömma mig själv så har jag känsla för hur fysik (eller mest mekanik) fungerar.
Nu har man pluggat 4 år på univeritet (datavetenskap) så att ta en gymnasielärobok tror jag kan kännas för långdraget.
Innan jag skulle börja på universitet så läste jag i en bok som heter "matematik inför högskolan". Den hade det bra och sammanfattat så att säga.

Så finns det något motsvarande för fysik? Gärna billigt med.

En bok som jag köpte för länge sedan heter elementär mekanik en karl björk. Det är en liten blå bok som dock saknar isbn-nummer men det finns en e-post adress som jag inte kan verifiera.(troligen gammal som gatan) men om du söker på karl björks förlag på google så får du upp telefonnummer och sånt.

Annars kan jag definitivt rekommendera "Enginering Mechanics Dynamics Si edition" isbn: 0131922254, den är dock inte billig men den har många fina bilder hmm nåja kanske inte det viktigaste men men...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

Problem.

Om man kombinerar 1 g väte och motsvarande mängd antiväte(antimateria), dör inte energin försvinna? då materia är energi, vilket leder mig till att tro att antimateria är negativ energi (vilket får mig att tro att min kemilärare som sade att ett entalpivärde inte kan vara negativt ljög).

Hur går det då med fysikens lagar? Försvinner energin eller finns den kvar?

Permalänk
Medlem

Huh? Entalpin kan visst vara negativ.

Entropin däremot ökar alltid globalt, men kan lokalt minska.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bör det inte bli en väldigt stor smäll, alltså att materian övergår till energi.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

det har du nog rätt i...

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp med lite mekanik

En låda som hålls halvöppen av en stång fäst i ena hörnet och i mitten på locket.

Tryckkraften som uppkommer av locket, har den riktningen mot locket eller mot lådan? Reaktionskraften, vart ska man rita ut den vid gångjärnen eller vid stången och hur vet man vart man ska rita ut den?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Skulle behöva lite hjälp med lite mekanik

En låda som hålls halvöppen av en stång fäst i ena hörnet och i mitten på locket.

Tryckkraften som uppkommer av locket, har den riktningen mot locket eller mot lådan? Reaktionskraften, vart ska man rita ut den vid gångjärnen eller vid stången och hur vet man vart man ska rita ut den?

Tack på förhand

Om du isolerar alla delar och ritar ut krafter kommer det bli lättare. Eftersom det handlar om statik så ska alla delar ha kraft- och momentjämvikt. Tryckkraften från locket trycker på stången, som trycker på lådan. Reaktionkraften trycker från lådan på stången, som trycker på locket.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag får momentekvationen till det här

Mo= r(mitten på locket) x T + r(mg) x mg + r(ena hörnet) x Reaktionskraften antar att det borde vara korrekt?

Får fel ändå men får kolla på det imorgon ifall det är korrekt formel då jag troligtvis bara är trött i huvudet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Jag får momentekvationen till det här

Mo= r(mitten på locket) x T + r(mg) x mg + r(ena hörnet) x Reaktionskraften antar att det borde vara korrekt?

Får fel ändå men får kolla på det imorgon ifall det är korrekt formel då jag troligtvis bara är trött i huvudet...

Vilken punkt gör du momentberäkningen runt? Vad är T? Är T tryckraften? Du ska inte ha med både tryckraften och reaktionskraften på momentberäkningen på locket. Locket påverkas bara av reaktionskraften, som du vet är lika stor som tryckraften. Om jag fattat det rätt lyfts locket av reaktionskraften och kraften vid gånggärnet. Dessa ska ha kraftjämvikt mot tyngdkraften. Om du gör momentberäkningen runt gånggärnet så ska reaktionskraften ha momentjämvikt med tyngdkraften.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag utgår från det motsatta hörnet från där stången sitter. T är tryckkraften ja. Sen så ser det ut att vara ett långt gångjärn på hela baksidan så jag har räknat från början av gångjärnet i ena hörnet.

Mo = r(ena hörnet) x R + r(mg) x mg = 0 (Ska det också vara r(gångjärn) x F?)

Det har jag beräknat förut men får olika svar beroende på om jag beräknar mha, ex, ey (ez led = 0). Det ena svaret är korrekt. Så antar att det ska in något mer i momentjämvikten som är 0 i ena läget och obekant i det andra.

Tack så jätte mycket för att du hjälper mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Jag utgår från det motsatta hörnet från där stången sitter. T är tryckkraften ja. Sen så ser det ut att vara ett långt gångjärn på hela baksidan så jag har räknat från början av gångjärnet i ena hörnet.

Mo = r(ena hörnet) x R + r(mg) x mg = 0 (Ska det också vara r(gångjärn) x F?)

Det har jag beräknat förut men får olika svar beroende på om jag beräknar mha, ex, ey (ez led = 0). Det ena svaret är korrekt. Så antar att det ska in något mer i momentjämvikten som är 0 i ena läget och obekant i det andra.

Tack så jätte mycket för att du hjälper mig

Såhär har jag tolkat det. Stämmer det?

Då får man frilägga locket såhär.

Så det kommer bli lite trigonometri för att få ut kraftkomposanterna från stångens reaktionskraft.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Pinnen går inte rakt utan den går från ena hörnet inåt mitten och på de liknande talen så har det inte varit någon trigonometri förutom att bestämma positionerna i x,y,z led för positionen av stången.

Edit: Det är 3D det handlar om, kom på att det ju kan vara bra att nämna det (dumma mig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Pinnen går inte rakt utan den går från ena hörnet inåt mitten och på de liknande talen så har det inte varit någon trigonometri förutom att bestämma positionerna i x,y,z led för positionen av stången.

Då förstår jag inte hur det ser ut. Rita och lägg upp på imageshack eller nått.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Här kommer en bild det grå är stången http://img120.imageshack.us/my.php?image=openboxsc2.jpg

Edit: Såhär tänker jag nu

M0 = r(högra hörnet) X reaktionskraften längs staven + positionen av tyngdkraften X mg + positionen av gångjärnen X kraften av gångjärnen

Då tänker jag att reaktionskraften i staven har samma storleksordning som tryckkraften. Är det något annat som jag bör tänka på?