Hur få bort Win-partition på en MacBook ?

Permalänk
Medlem

Hur få bort Win-partition på en MacBook ?

Jag har en mackbook som jag köpte för drygt ett år sedan, det första jag gjorde var att installera bootcamp och la till en partition och la in windows xp, nu vill jag ha bort xp helt, och återställa datorn så den var när jag fick den. Trodde att jag bara kunde köra in "recoveryskivorna" som jag fick med, men då får jag ju inte bort windows-partitionen, hur gör jag ?

Permalänk

Starta datorn med din installations skiva och gå till Utilities/verktyg och välj Disk Utility/Skivverktyg och partitionera disken hur du vill....

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Du kan alternativt starta BoorCamp Assistant och välja att ta bort windows.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hackerpro94
Starta datorn med din installations skiva och gå till Utilities/verktyg och välj Disk Utility/Skivverktyg och partitionera disken hur du vill....

Om jag startar upp datorn med cdskivan så kommer jag till en meny, går ju bara trycka fram och bakåt och sedan välja vilken av partitionerna jag vill installera på, går inte ta bort någon partition därifrån ?

och bootcamp går ju inte starta längre, var ju tydligen bara någon beta man använde, och jag har installerat om OSX och nu går det inte installera bootcamp igen.

Permalänk
Medlem

Så om du kör Bootcamp assistant från verktygsprogrammappen så får du ej valet att 'slå ihop' windowspartitionen med os x-partitionen så allt blir os x?

Isf måste du göra det från installationsskivan. Du lär nog trycka förbi första valet, dvs 'Välj språk för installeraren'. När den så laddat lite och kommit till nästa skärm har du längst upp på skärmen menyn, varav en rullgardinsmeny heter 'verktyg'. Där finns skivverktyg. Markerar du HDn (ej partitionen) i kolumnen till vänster i skivverktyg kan du välja flike 'partitionera' till höger.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Så om du kör Bootcamp assistant från verktygsprogrammappen så får du ej valet att 'slå ihop' windowspartitionen med os x-partitionen så allt blir os x?

Isf måste du göra det från installationsskivan. Du lär nog trycka förbi första valet, dvs 'Välj språk för installeraren'. När den så laddat lite och kommit till nästa skärm har du längst upp på skärmen menyn, varav en rullgardinsmeny heter 'verktyg'. Där finns skivverktyg. Markerar du HDn (ej partitionen) i kolumnen till vänster i skivverktyg kan du välja flike 'partitionera' till höger.

Tackar, nu fick jag ordning på det !