Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Jag kanske är aningens naiv. Men jag tror snarare att priset på 24mbit-abbonnemanget kommer att sänkas. Det är inte rimligt att betala mer än 500:- för 50/100 mbit nedströms. Och det måste väl ändå ComHem inse. Speciellt nu när de på fler och fler stället blir utkonkurrerade av stadsnät/telia fiberlan som tar i rundaslängar 2-300:- för 100mbit.

Men den som väntar får se.

Beror mycket på vad Comhem vill konkurrera mot, fiber eller VDSL2/xDSL. Mot fiber är lägre pris plus överlägset störst tv-utbud med telefoni i trippleplay en bra start, men mot xDSLn som fokus räcker det uppenbart rätt långt med att likvärdiga priser och att erbjuda bättre tjänst(att det finns de som får en bristfällig tjänst finns men det gäller alla stora isp'er jag känner till inklusive fiber).

FORZA SVENSKA LANDSLAGET!!
Grekland 0 - 2 Sverige

Uj, vad kom det där ifrån.

Permalänk

raukstah: Ja, såklart. Men det verkar ju som om de vill börja konkurrera mer mot fiber med tanke på att de lanserar högre och högre hastigheter både uppström och nedström. ADSL känns rätt utspelat i dagsläget, speciellt med tanke på hur mycket fiber det byggs ut överallt. Vi ska ju få in telia fiberlan i vår fastighet och enligt de prliminära uppgifterna skulle 100/10 mbit kosta 290:- per månad. Kommer ju inte bli speciellt många ComHem-kunder kvar där skulle jag tro med tanke på att de tar drygt 400:- för 24/10 i dagsläget... Aldrig riktigt förstått varför fiber nästan alltid är billigare än t ex xDSL. Verkar ju vara mycket mer jobb med installation etc.

Permalänk
Medlem

larsrohdin: Det är fastighetsägarens ansvar att det finns 3 hål i väggen. De ska se till att alla bostäder finns tillgängliga då den entrepenör comhem använder sig av är där och byter uttag. Komemr tekniker ej in byts inte uttaget. Det finns ingen info hos comhem vart uttag är/inte är bytta. Det är dock numera ganska så få uttag som ej är bytt mot för 3-5 år sedan.

Att han körde i diket var ju inte heller lätt att förutse. 3 dagar var kort tid också. 1 vecka brukar snittiden på uttagsbyten i Stockholm vara men men. Förövrigt så hör firman som byter uttagen av sig efter du felanmält hos comhem. Hade du väntat så hade de själv ringt för bokning av tid men visst, i ditt fall var det akut. De försökte inte bli av med dig. Utan underliggande felanmälan får de ej betalt för jobbet. Bra att det ordnade sig tillslut iaf.

r3flex: haha ja då är det ju lite svårt. Tänkte lite kort där Kanske var något fel på fibermottagaren/sändaren som orsakade ditt fel och blev bytt vid felavhjäpningen. Dock borde comhems övervakning se sånna typer av fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Fick ny koax kabel av comhem, men det fungerar fortfarande inte bra.
Stora spikes på kvällarna, ska ringa in och rapportera i eftermiddag så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Nu har en liten låda med nätverksuttag installerats för Telia Fiberlan.
Mailade ComHem och frågade vad det skulle kosta att köpa sig fri från bindningstiden. Återkommer när de har svarat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm
Jag undrar jag... varje gång som jag uppgraderat eller beställt en ny tjänst från Comhem fungerar det ypperligt, ibland tom bättre än utlovat. Sen efter 2 veckor drygt sänks hastigheten och lägger sig ofta strax under utlovad hastighet.
Kan det vara så att Comhem prioriterar trafik till nya kunder?

Antingen gör de det för att jävlas eller så är något felkonfigurerat!?

Hade upp till 11/11 i början i drygt 1v och nu har jag strax under 10/10.
Resettar jag modemet och byter macadress (för att få ny ip) så kan jag få 11/11 i ~30min.

Permalänk
Medlem

Haha, skumt! Medela gärna om du får något svar på varför det är så.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

sohmoo : det är för att den har kvar gammla configen och hämtar den nya.

och jag tror knappast du kan byta mac addressen på själva modemet för då skulle jag bli mäkta imponerad

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
sohmoo : det är för att den har kvar gammla configen och hämtar den nya.

Innan jag tappade 11/11 helt så började den växla mellan 10/10 och 11/11 under dygnet. Kan det vara så den hoppar mellan olika TFTP och att de inte har samma värden i 10/10 filen?

Citat:

jag tror knappast du kan byta mac addressen på själva modemet för då skulle jag bli mäkta imponerad

Nej det har jag inte sagt heller, det var underförstått att det handlade om mac-adressen på nic som är kopplat till modemet?

Permalänk

Lite intressant inside åt er:

Comhem har lite speciella erbjudanden som de inte skyltar med om på hemsidan. 2mbit bb + telefoni small för 125kr allt som allt. Riktigt mycket billigare än ordinarie pris på 199 + 59 = 258kr. Billigare t.om. än om man skulle ta 0.25mbit. Ni som har bindingstid på väg att gå ut borde helt klart fundera över att kräva få detta erbjudande, kanske säga upp och teckna om er om så krävs. Går även att få 3 mån gratis på detta, men då måste man ta 15mån bindningstid allt som allt (annars 12).

Det andra som man inte skyltar med är att man infört andra priser på bb för er som bor i lägenheter som även har fiber/stadsnät. Om jag nu kommer ihåg rätt så sa var det är så här:

2mbit - 149kr (fortfarande dock billigare att ta 2mbit+teleS erbjudandet)
10mbit - 225kr
24mbit - 249kr

Självklart har ju comhem inte någon möjlighet att veta vad som finns i ens hus utan utgår helt från det man säger. Så ring och säg att ni ev. tänk att säga upp (t.o.m. straffavgift) p.g.a. ni fått stadsnät indraget och det är billigare. Isf. lär ni få erbjudande om att få dessa priser istället.

Lycka till!

Permalänk

haha vad ballt. Ja nyss kom dom och konka på en 100 mbits fiber. Guuuud vad härligt. Hörru ni Comhem jag säger upp skiten om ni inte lagar bättre pris!

undra vad man skulle få för svar då
Och hur kan dom göra så mot bara vissa kunder?

jag skulle nästan vilja att man konaktar uppdrag gransking eller liknande program som kan reda ut hur det fungerar.

Om dom gör som pelle säger så är det jue absurt... då ska vi värkligen kräva 249 för 24 mbit. I alla fall jag som knappt kan gå med mitt internet som det är nu och betalar över pris!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ringde igår och rapporterade att inte det blev nån skilnad på belastning på min lina vid kvällstid/morgon att jag tappar uppkoppling.
Nu ska de skicka tekniker... helt ok ju... men han kan bara komma mellan 13-16? vem fan kan vara hemma från jobbet vid den tiden och dessutom det grova tidspannet?
Jävla skit för att vara ärlig.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Ringde igår och rapporterade att inte det blev nån skilnad på belastning på min lina vid kvällstid/morgon att jag tappar uppkoppling.
Nu ska de skicka tekniker... helt ok ju... men han kan bara komma mellan 13-16? vem fan kan vara hemma från jobbet vid den tiden och dessutom det grova tidspannet?
Jävla skit för att vara ärlig.

jag har fått ny coax två ggr och tekniker har varit hemma och bytt uttag osv. ...hjälpte inte ett skit. var bor du i göteborg?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk

som sagt ni som hamnat i mitt dilemma. Ni kommer aldrig att försöka mera en vad ni gjort. Jag orkar inte ens prata med dessa idioter. Jag bara orkar inte bry mig om 200 Ms o packetloss. Nu är striden slut och jag är besegrad...

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
som sagt ni som hamnat i mitt dilemma. Ni kommer aldrig att försöka mera en vad ni gjort. Jag orkar inte ens prata med dessa idioter. Jag bara orkar inte bry mig om 200 Ms o packetloss. Nu är striden slut och jag är besegrad...

Tråkigt att höra Razer, hoppas du har tillgång till bättre bolag än idioterna på Comhem.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
haha vad ballt. Ja nyss kom dom och konka på en 100 mbits fiber. Guuuud vad härligt. Hörru ni Comhem jag säger upp skiten om ni inte lagar bättre pris!

undra vad man skulle få för svar då
Och hur kan dom göra så mot bara vissa kunder?

jag skulle nästan vilja att man konaktar uppdrag gransking eller liknande program som kan reda ut hur det fungerar.

Om dom gör som pelle säger så är det jue absurt... då ska vi värkligen kräva 249 för 24 mbit. I alla fall jag som knappt kan gå med mitt internet som det är nu och betalar över pris!

249:- för 24mbit är överpris som heter duga när man har fiber tillgängligt typ 100/100 för 250-300:- per mån, inte fan väljer man detta jäkla mög iaf.

hade jag haft fiber hemma så skulle jag inte ens välja comhem om jag fick betalat av de att använda deras skitiga tjänst

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Ringde igår och rapporterade att inte det blev nån skilnad på belastning på min lina vid kvällstid/morgon att jag tappar uppkoppling.
Nu ska de skicka tekniker... helt ok ju... men han kan bara komma mellan 13-16? vem fan kan vara hemma från jobbet vid den tiden och dessutom det grova tidspannet?
Jävla skit för att vara ärlig.

När tror du teknikerna jobbar då? efter 18.00 och på helger eller?

Permalänk
Medlem

Är det någon som lider av att modemet startar om jävligt ofta?
Mitt modem får för sig att starta om lite hur som helst med endast en till ett par minuters mellanrum.
Det kan vara så i en liten stund eller ibland en hel natt och det börjar oftast runt 19:00-20:00

Jag har bytt kablar, bytt modem även provat att endast ha modemet inkopplat utan någon skillnad, skiten startar om ändå.

Skitskumt det kan funka bra i dagar eller veckor sen börjar skiten igen, omöjligt att surfa och ringa när det strular.

Lyckades snappa upp ett fel medd från modemet denna gång iaf:
SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC f...

Någon sorts sync fel alltså vilket förklarar dom täta omstarterna, men VARFÖR?
Felet måste ju ligga hos comhem och deras utrustning.

Och till alla gnällspikar: ja jag har ringt till comhem men gav upp efter tre samtal och lika många avbrutna samtal precis innan det blir min tur grr 50 minuter åt helvete.

Skriv gärna var du bor och om du har samma bekymmer.
Själv håller jag till i norsborg.

Permalänk

har problem med att jag inte kan svara hemma i tele. Tele1 kontakten är helt DÖD. måste ringa o be dom skicka ett nytt modem..

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

razerrazer: Be dem först byta till linje2 så du har telefoni medans du väntar på nya modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Major problem hos comhem nu verkar det som. Mitt internet och telefon gick ned för 30 minuter sen. Skulle ringa comhem men deras supportnummer är nere det med. Trodde dom bytt nummer så jag ringde 118118 men där sa dom att det var många som ringde om samma sak.

Är uppkopplad mobilt nu och kan konstatera att även comhems hemsida verkar vara nere. Så det verkar vara totalhaveri någonstans.

Permalänk
Avstängd

ja, superstrul hos comhem. Jag bor i Malmö och får inget dhcp-lease från mitt modem.

Kommer inte in på deras hemsida, och når inte deras supportnummer..

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Har själv också problem så till slut ringde jag deras support för återförsäljare. Dem kunde inte för komma åt sina egna verktyg. Var över hela landet

Permalänk
Medlem

Nätet funkar perfa här iaf.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Nu är iaf deras hemsida uppe med meddelandet "Portalen stängd för underhåll".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
ja, superstrul hos comhem. Jag bor i Malmö och får inget dhcp-lease från mitt modem.

Kommer inte in på deras hemsida, och når inte deras supportnummer..

samma här i Nässjö.

Permalänk
Medlem

samma fel här med dhcp'n i stockholm. Skit comhem.
Deras sida är nere också, telefoni nere.

Fin fint!!!!

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
ja, superstrul hos comhem. Jag bor i Malmö och får inget dhcp-lease från mitt modem.

Kommer inte in på deras hemsida, och når inte deras supportnummer..

Samma problem på Kungsholmen i Stockholm också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Nätet funkar perfa här iaf.

Samma här!! (Fast man saknar ju ca. 9 Mbit i upload som resterande 92% har...)

Permalänk

Fungerar bra även här i Göteborg.
Följande står dock på Aftonbladet:

Citat:

Com Hem har legat nere sedan 15.21 på fredagseftermiddagen. Vid 17-tiden var tv:n tillbaka.

– Vi har haft ett elfel. Nu har tv kommit upp helt. Bredband och telefoni är uppe i vissa regioner, men jag vet inte vilka, säger Anna Hammarskiöld, informationschef vid Com Hem.

Hur många kunder som drabbats vet hon inte.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70846264_852__...