Permalänk

Re: Re: Ping-pong

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
låter ju bra. själv ligger jag sist på slingan, fick höra det sist jag hade en tekniker hemma. fattar inte varför man har "switchen" på vinden förresten? låter ju helt sjukt

Edit.. Splittern skall det så klart vara, ursäkta mitt misstag..
Alltså Splittern sitter i ett skåp på vinden..

Permalänk
Medlem

För min del så har vissa utländska sidor börjat bli sjukt långsamma de senaste dagarna. Samt att torrents från den enda utländska trackern jag kör inte ens vill hoppa igång. Någon som vet hur man kan fixa detta?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Du kan testa att byta DNS:er. KTH:s och OpenDNS finns en sida tillbaka i tråden.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Du kan testa att byta DNS:er. KTH:s och OpenDNS finns en sida tillbaka i tråden.

Ok då antar jag att man måste ha statisk ip adress?Hur ställer min in det i Routern lr i windows?
Du får gärna beskriva hur man gör
Har aldrig haft problem med min lina förrut, har haft Bostream Scream, BBB vdsl och så nu Comhem..

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du behöver inte ha statisk IP för det. Du ändrar i windows, egenskaper för nätverkskortet -> TCP/IP.

Jag rekommenderar som vanligt 195.67.199.12-13, men KTHs går ju också bra. OpenDNS har jag inte riktigt hajat, det är långt långt segare för mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Ok det skall jag prova..
Jag återkommer med en rapport..

Det verkar funka mycket bättre med andra dns-servrar, har inte blivigt utpingad sen jag bytte dom, hoppas det håller i sig och tack så mycket för hjälpen...
Ps jag använder KTHs servrar

Permalänk
Medlem

nån med 24Mbit downstream här som har lust att kolla vad för hastigheter ni kommer upp i såhär på söndag kväll? själv har jag 8/1 och får ut 600-650k/sec ikväll. känns inte som det är någon idé att uppgradera till 24/1 om man inte ens kan maxa sina 8/1?

--- ping.sunet.se ping statistics ---
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49194ms
rtt min/avg/max/mdev = 25.950/38.019/56.681/8.176 ms

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

2,8 är max för mig och 1,1 upp idag.

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 17ms, Average = 16ms

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

cirkus 2,2 ner

[Göteborg/Kungsladugård]

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
nån med 24Mbit downstream här som har lust att kolla vad för hastigheter ni kommer upp i såhär på söndag kväll? själv har jag 8/1 och får ut 600-650k/sec ikväll. känns inte som det är någon idé att uppgradera till 24/1 om man inte ens kan maxa sina 8/1?

--- ping.sunet.se ping statistics ---
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49194ms
rtt min/avg/max/mdev = 25.950/38.019/56.681/8.176 ms

5.13 Mbit ner och 6.33 Mbit upp.

--- ping.sunet.se ping statistics ---
12 packets transmitted, 12 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/std-dev = 6.521/19.349/46.611/11.755 ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
nån med 24Mbit downstream här som har lust att kolla vad för hastigheter ni kommer upp i såhär på söndag kväll? själv har jag 8/1 och får ut 600-650k/sec ikväll. känns inte som det är någon idé att uppgradera till 24/1 om man inte ens kan maxa sina 8/1?

--- ping.sunet.se ping statistics ---
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49194ms
rtt min/avg/max/mdev = 25.950/38.019/56.681/8.176 ms

Mot ComHem:
22.67 ner 9.31 upp

Mot Bredbandsbolaget:
21.91 ner 8.97 upp

Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 4, mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 7 ms, Högsta = 10 ms, Medel = 8 ms

Permalänk
Medlem

Kan man på nått sätt förbättra ping tiderna med comhem?
Får ut sådär 26-28mbit ner och 10-12mbit upp med mitt comhem men ping tiderna är fortfarande inte jätte bra. Har haft bättre.
Har ni några idéer vad man skulle kunna göra?

EDIT: Kan väl tillägga att jag har haft samma ping tider hela tiden. Utan router och med router. Även i två olika lägenheter.

Permalänk

Hej!
Jag har ju kvar bindningstid på mitt Comhem.
Band mig på 8/1mbit. Nu uppgraderat till 24/10.
Någon som vet att det är möjligt att nedgradera till bredband small? Trots bindningstid? Eller måste jag ha minst 8/1 bindningstiden ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Hej!
Jag har ju kvar bindningstid på mitt Comhem.
Band mig på 8/1mbit. Nu uppgraderat till 24/10.
Någon som vet att det är möjligt att nedgradera till bredband small? Trots bindningstid? Eller måste jag ha minst 8/1 bindningstiden ut?

Ring kundtjänst.

Permalänk

Jag ringde och klagade på min hastighet igår. Tjejen som svarade verkade som tur var rätt kunnig och gick till slut med på att skicka ärendet vidare till en tekniker.

Någon som vet vad som händer då? Glömde ju fråga :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Jag ringde och klagade på min hastighet igår. Tjejen som svarade verkade som tur var rätt kunnig och gick till slut med på att skicka ärendet vidare till en tekniker.

Någon som vet vad som händer då? Glömde ju fråga :/

Jag skulle gissa på att du får en ny kabel till modemet.. I bästa fall nytt modem eller tidsbokning för besök av tekniker.

Permalänk

Ping Pong

Att byta Dns-servrar hjälpte bara i ett par timmar, nu pingas jag ut ur diverse irc-servrar var 10 minut eller så..
Grundproblemet med för svag signal är ju kvar, jag hoppas att dom kommer att lösa detta, i dagsläget skulle jag inte rekommendera någon att ha Comhem som ISP..

Permalänk
Medlem

Satt och slösurfade och hittade denna http://www.combort.com/

Permalänk

haha klockrent, ångrar djupt att jag hoppade på Combort-tåget..
Jag får fiber 2011 det är ju en bit bort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psycho7256
haha klockrent, ångrar djupt att jag hoppade på Combort-tåget..
Jag får fiber 2011 det är ju en bit bort...

samma här. utpingad hela tiden, haft tekniker här, bytt coax 2 ggr osv. får också fiber 2011..lär nog få byta innan dess dock. tråkigt bara att varenda adsl-leverantör kör med 12mån bindningstid. inte fan vill man köpa comhem i säcken liksom. har haft bindningstid på mitt tele2-abonnemang till mobilen när mobilmasten i området pajjade i cirka 2mån. aldrig mer bindningstid för min del

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

hm, flera som har samma problem som mig i götet alltså?
pingspikes lite då och då... dock har det varit driftstörning men det lär inte varit pga den.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Avstängd

Står inför ett val nu inför flytten:

1. Fortsätta med BBB adsl (264meter till stationen istället för 1750m) men måste då skaffa ett fast telefonabonnemang

2. Byta till ComHem Large och sedan uppgradera till XLarge när det kommer till Göteborg

Vad tror ni? Flytt lär ske i månadsskiftet augusti/sep.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
men måste då skaffa ett fast telefonabonnemang

Varför?

Permalänk
Medlem

Comhems nät i Göteborg varierar säkert, men det finns nog en del i denna tråden som kan intyga att det är rena skämtet (mig inkluderad). Jag skulle rekomendera att du kollar med Framtidens Bredband och se när ditt område kan få fiber. Om det är bland de sista kanske du borde ta Comhem tills vidare (de sista områderna är klara 2011). Om det däremot inte alls är så lång väntetid skulle jag tagit BBB tills fibret är klart.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Avstängd

Jag är nog inte ansluten alls till Framtidens Bredband, tillhör HSB och de omnämns inte ens. Skulle nog inte frivilligt sätta mig i Kortedala bara för att få bredband. Eller missar jag något nu? Vill ju naturligtvis ha fiber om möjligt

trollhattan: Jag vet faktiskt inte, enligt BBBs support som jag pratade med ikväll så är det en begränsning i stationen och de sa (pratade med två stycken) båda två att det bör vara med Telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
trollhattan: Jag vet faktiskt inte, enligt BBBs support som jag pratade med ikväll så är det en begränsning i stationen och de sa (pratade med två stycken) båda två att det bör vara med Telia.

låter konstigt för när jag ringde runt till olika adsl-leverantörer och kollade priser/bindningstid osv. så sade bbb att man bara behövde ha deras ip-telefoni och eftersom det var gratis spelar det ju ingen roll. skitsamma om det är inkopplat. verkar skumt att kräva fast telefoni idag när alla vill sälja ip-telefoni?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag är nog inte ansluten alls till Framtidens Bredband, tillhör HSB och de omnämns inte ens. Skulle nog inte frivilligt sätta mig i Kortedala bara för att få bredband. Eller missar jag något nu? Vill ju naturligtvis ha fiber om möjligt

trollhattan: Jag vet faktiskt inte, enligt BBBs support som jag pratade med ikväll så är det en begränsning i stationen och de sa (pratade med två stycken) båda två att det bör vara med Telia.

Det må vara ett krav av BBBs system för att de skall hitta rätt ledning att du har ett telefonnummer, men det är inget hinder att koppla in eller för den delen använda ADSL på en ledning som inte har telefon inkopplat (det är ibland att föredra tom.).

Dock har alla ledningar ID-nummer med utöver telenummer, så det finns inget egentligt hinder att koppla in ADSL om de finns lediga DSLAM portar på stationen, du får bara helt enkelt vända dig till en seriösare leverantör

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Saken hör till att jag får

Mot allt
11 ner 11 upp

hela tiden. Kanon 1.2 mb/s åt båda hållen.

Men som flera nämner så ligger pingtiderna på fina spikar trotts att man inte tankar.

C:\Documents and Settings\>ping ping.sunet.se

Skickar signaler till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data:

Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=32ms TTL=58
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=5ms TTL=58
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=59ms TTL=58
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=10ms TTL=58

Så om man vill spela så är det inget att rekommendera. Då tar man fram DSL paketet jämte och pluggar in o spelar på. Pingen är alldeles för hoppig. (Det är så man känner att man skulle köpa sig ett adsl att använda för spel)

Tänk att Comhem inte ens slår adsl i jämn ping nu mera. Men som sagt det är comhem och inget annat. Jag kommer aldrig i mitt liv att skaffa ett comhem hus nästa gång. Då kommer jag personligen tejpa över Data jacket.

Dom skulle gjort som i början bara kört kabel tv.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Nu har vi blivit uppgraderade till 64QAM på uploaden i Kungsladugård!!

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Damodred, har inte HSB eget fibergrejs? För Framtidens Bredband är bara för Familjebostäder, Bostadsbolaget och Poseidon vad jag vet. Hur som helst ska de bygga ut ett omfattande nytt nät i hela Göteborg under 3 års tid.

Kabelkillen: Who-ho! Samma här! Internet gick ner tio över tolv igår natt. Men eftersom TV-kanalerna var väck med trodde jag det var någon driftstörning bara.

Visa signatur

A little reading goes a long way...