Permalänk
Medlem

Trasigt korsband?

För några dagar sedan genomförde jag ett litet projekt, där jag gick från svalöv till malmö, en sträcka på ungefär 6-7 mil. Jag tog hela streckan på en dag, vilket kanske inte var det smartaste.
Nu någon dag senare har jag börjat få rätt ont i knäet. Jag gissar på att det är ett korsband som blivit lite slitet eller något. Det gör ont när jag böjer knäet från/till helt utsträckt läge. Dock är det lungt så länge jag håller det stilla usträckt, eller håller det böjt.

Är det farligt? Eller, om jag går till sjukan och får det bekräftat, kommer de göra något speciellt då, eller bara ge mig nått bandage och säga "walk it off"?
Det är så jävla drygt att gå och kolla upp saker, så min plan är att bara skita i det. Äre lungt tror ni?

Permalänk
Medlem

Ring bara vårdcentralen, och gå dit och kolla. Tar ju inte mer än 30 minuter om det ska vara så. Och om det är illa, så kommer de säga det, och då var det ju värt trippen.

Permalänk
Medlem

Kolla upp det. Knäskador är inte att leka med alla gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Kolla upp det. Knäskador är inte att leka med alla gånger.

Exakt, kan bli men för livet och vem vill bli halt senare i livet pga att man inte går och fixar en undersökning

Vart har du ont exakt? Det lär ju inte vara något akut iaf men en inflamation är det med stor sanolikhet och då är det viktigt med vila, aja gå till sjukan så får dom klämma lite kanske ta en röntgen ifall det håller i sig en vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Exakt, kan bli men för livet och vem vill bli halt senare i livet pga att man inte går och fixar en undersökning

Vart har du ont exakt? Det lär ju inte vara något akut iaf men en inflamation är det med stor sanolikhet och då är det viktigt med vila, aja gå till sjukan så får dom klämma lite kanske ta en röntgen ifall det håller i sig en vecka.

Det är på en exakt punkt, på den vänstra sidan av mitt vänstra knä, strax nedanför själva knäskålen.

Ja, jag tänkte också så, händer det inget inom en vecka så får jag väl pallra mig dit då.

Permalänk
Inaktiv

Ett dumt beslut från min sida och jag får gå på rehabilitering resten av mitt liv för att ha musklerna kring mitt knä uppbyggda eftersom korsbandsfestena är avslitna...

Permalänk

vila knät kanske smörja med Zon salva brukar fungera bra. men kolla upp det för att vara på den säkra sidan! mitt råd iaf.

Permalänk
Medlem

Låter lite som "runers knee" som man kan få av att springa. Som sagt gå till en läkare och be dom kolla upp det, och använd dig av stöd när du gör nått ansträngande (typ vulkan, rehband). Och ta det lungt för det läker efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Låter som en överansträngning, jag har själv hoppat på kryckor ett tag och haft ont i fem veckor pga nåt liknande, för att jag INTE LÅTIT KNÄT VILA.

Så nu var jag och fick en kortisonspruta i knäleden i tisdags, det är apvidrigt, så vila, ring läkaren och hör om du kan få naproxen eller liknande som jobbar antiinflammatoriskt och smärtstillande. (Fast fråga gärna om du kan få tabletter som är snällare mot magen än naproxen.) Gel som verkar lokalbedövande, som zon, är en ganska bra idé.

Och vila, vila, vila ffs... gör inte som jag.

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Medlem

det man inte dör av härdas man av

kvaddade med moppen i 80kmh för några år sedan, böjde benet på ett sätt som det inte går att böja det på. och knät svulnade up utav bara h*****e

gick aldrig till dokton, och inte har jag ont idag för det, kan springa, leka göra allt idag utan att jag känner något i knät... (:

det enda jag gjorde var att vila "spela nintendo 8bitars" i 2 månader.. (:

har läkarskräck, därför stack jag aldrig till Dr...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Måste bara få in ett skämt nu på morgonkvisten ,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Ring bara vårdcentralen, och GÅ dit och kolla.

Inget ont, men skämten kommer av sig själva. XD

Visa signatur

Mr. Livingstone , I Presume.
[-Pale-] . Rest in P.

Permalänk
Medlem

Just knän är väldigt problematiska att veta vad det kan röra ig om. Men just korsbanden kan man lätt kontrollera via skjutlåda och draglåda där man kollar stabiliteten i knät.

http://www.ki.se/omt/knee_se.htm Där har du en hel del saker knät kan råka ut för, kolla upp skjutlåda och draglåda (ej kollat på filmen själv men är rätt säker på vad de visar).

Helst ska du dock till en VC så någon kunnig kollar knät i helhet och inte bara korsbanden. Inte för att jag inte tror att du och en vän klarar av den enkla övningen, utan pga ni egentligen inte vet vad ni ska känna efter

Kan ju vara en inflammation också.