Täppa till fläkt-hål på chassit?

Permalänk

Täppa till fläkt-hål på chassit?

Har precis köpt ett RAID-chassi och en 750GB HD. När jag satte på det för första gången blev jag lite less på hur sjukt högt fläckten låter. Det finns ju fläktlösa chassin, så jag fattar inte riktigt varför så måste vara fallet. Så jag tänkte att jag rent av skulle öppna den och klippa strömsladden till fläkten, men så kom jag på att det räcker ju med att täcka för lufthålen vid fläkten bara, så blir det rätt tyst.

Tänkte bara höra med er erfarna hårdvarufantaster om det utgör någon risk att täcka för hålen? Kan det bli nått dumt tryck eller så som kan pajja disken? Är detta en bra/dum idé.

tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

om du täpper till hålen och låter fläckten snurra borde det skapa ännumer ojud. så du bör antingen byta ut till en tystare fläckt eller ta bort den helt.
Men om du tar bort den kasnek det blir varmt och livslängden minskar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

ok. Det blir verkligen knäpptyst om jag sätter handen för hålen dock, det låter inte mer..

Permalänk
Vila i frid

Dämpa lådan med asfaltsmatta från Micro/Biltema och byta fläkt gör de flesta maskiner väldigt mycket tystare. Se bara till att du har lika stora insläpp som utblås i lådan, annars kommer för små insläpp att skapa brusljud - likaså gäller för insläppsfilter som på t.ex. Antec P180 i fronten skapar ohemult med oljud.

Permalänk

Alltså, detta gäller för ett externt HD-chassi, inte för ett dator-chassi! Borde postat en länk direkt, sry.

http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?itemid=18748...

Permalänk
Entusiast

Hårddiskar genererar värme, i synnerhet dem moderna snabbare modellerna.
Hindra luftflödet med att täcka igen fläktmynningen kan riskera att skada hårddiken/hårddiskarna med en disk-krash som följd.

Ser att det är en RAID-chassi du valt, och gissningsvis så har den en RAID-kontroller som säkerligen genererar en hel del värme i sig.

Jagt avråder dig från att koppla ur / hindra luftkylningen.

Om du nu väljer att koppla loss fläkten eller täcka igen fläktmynningen trots allt, se då till att använda ett par riktigt svala och långsamma hårddiskar.

EDIT:
Är du händig, kan du alltid reducera hastigheten på fläkten.
Det görs enklast med att koppla in ett motstånd på en ca 50 Ohm på fläktens röda ledare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

ok. tack för tippset. Det är en vanlig 7200RPM disk jag har i..

men de tblir knanske så att jag byter mot ett tystare chassi istället.. verkar inte finnas något 2-disk chssi utan fläkt tyvärr..