hur styr man egentligen?

Permalänk
Medlem

hur styr man egentligen?

Jamen säg att man kör msn, och så har man kanske 5 konversationer igång. och så hör man pling plong, eller hur det nu låter, så går man ner på menyn och trycket på msn. då visas alla, men man vet inte vilken som har skickat. hur får man liksom struktur på det hela?

eller som när man kör safari, och vill byta till ett fönster bakom, fett jobbigt att behöva minimera det översta fönstret.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Hedersmedlem

Exposé...? Tryck F9.
Fast när det gäller MSN kör man förstås Adium och har alla i ett tabbat fönster.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Exposé är F3 på dom nya alu tangentborden annars.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Exposé är F3 på dom nya alu tangentborden annars.

Det är även F3 på nyare Macbooks.

Hur som helst.. för att bidra med något:

Jag har själv inte kört Microsofts MSN-klient på mitt OSX, men jag rekommenderar starkt att du provar på Adium. Adium är både riktigt funktionellt, snyggt och ger dig bra överblick och möjligheter att anpassa till egna behov.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Adium är bra vad gäller allt förutom filöverföring.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tequila_mejor
Adium är bra vad gäller allt förutom filöverföring.

Och för filöverföring använder man FTP. Filöverföring via IM är såååå 90-tal

Visa signatur
Permalänk
Medlem

får väl testa då

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood

Ja, pilla med FTP är ju väldigt smidigt när man prata med morsan eller liknande och hon ber en att skicka en fil eller vill skicka något.
Klart man vill ha bra möjlighet till filöverföring med dom man chattar med. En klient utan det hör ju om något till 90-tal.

Adium fixar inte offlinemeddelanden heller. Det är ju ett måste men det är väl Microsofts fel att de inte släppt mer om hur MSN-protokollet funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood

FTP är så 80-tal.

Använd Papaya istället.

Permalänk

Papaya ser väldigt intressant ut!

Hmm... tycks inte få papaya att fungera... Anslutningen var god enligt programmet, men min webbläsare tycks inte hitta adressen.

Någon som vet varför det är så här?

EDIT:

Fungerar när jag väljer lokal IP-adress, men ej då jag istället väljer extern IP-adress. Spelar det någon roll om man tar den lokala adressen? Andra kan fortfarande komma åt filerna va?

Mvh
TM

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Papaya är framtiden!

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tequila_mejor
Papaya ser väldigt intressant ut!

Hmm... tycks inte få papaya att fungera... Anslutningen var god enligt programmet, men min webbläsare tycks inte hitta adressen.

Någon som vet varför det är så här?

EDIT:

Fungerar när jag väljer lokal IP-adress, men ej då jag istället väljer extern IP-adress. Spelar det någon roll om man tar den lokala adressen? Andra kan fortfarande komma åt filerna va?

Mvh
TM

Tror det är så att du behöver öppna porten i din brandvägg (förutsatt att du har någon.:)) som Papaya använder sig utav för att du ska kunna nå det från utsidan.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Okej, går in och öppnar upp port 8080 i routern när jag kommer hem från jobb.

Personligen har jag inget emot messenger:mac. Tycker den duger mer än väl till att chatta, och har man dessutom bara msn kontakter så klara man sig. Jag hade iofs velat ha stöd för msn i iChat. Då skulle jag varit helnöjd:)

Man kan ju dra in kontakterna i iChat via jabber, men det är ju bara att skapa en illusion av hur det kan se ut. Funktionerna som stöds i iChat stöds ju fortfarande inte för msn-kontakterna

OFFt:

Passade på att ladda hem Caffeine från lightheads sida. Ett bra litet program för att hindra att skärmen förbereds för viloläge. Användbart om man kollar längre filmklipp direkt i webbläsaren.

Visa signatur

Exet