Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
nätagg?

i övrigt, drivercleaner för att rensa bort gamla drivrutiner.
installera om.

Lirar COD4 utan problem så det är inte det att nätagget som sätter stopp.
Men jag tror det får bli en format c:.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Jag har nu fixat mitt BIOS på mitt SAPPHIRE HD4850, bifogar patch med instruktioner nedan:

http://omg.enquilon.com/fiskbios4850.zip

fixar:

1. Idle-klockfrekvensen. [Idleklockan går nu ner till 160MHz]
2. Fläktkontrollerproblemet. [Skall hålla temperaturen OCH ljudnivån nere]

Har bara testat på mitt Sapphirekort, så jag vet inte hur det är med andra kort.

Temperaturen gick ner men jag tycker att ljudnivån gick upp istället?
För mig går idleklockan bara ner till 500mhz?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vesslan
Har nu ägt HD4850 ett par dagar och jag är helnöjd. Spelen flyter på bra och Vista detsamma. En sak jag märkt dock är att när jag använder VLC så är filmerna ganska bleka (för mycket brightness) och lite utsmetade. Någon som upplever samma sak?

har du kollat om du kan justera detta i VLC, annars får du väl installera något annat codecs.

Permalänk
Medlem

Innan när jag hade Radeon 1900 GT så var skuggor konstiga i flertalet spel t ex BF2 och Company of heroes. Skuggorna var pixliga i kanterna, såg ut som trappsteg även om objektet som kastade skuggan var helt rakt. Det sades att utvecklarna körde mer på Nvidias sätt att rendera skuggor eller något. Nu undrar jag såklart om problemet kvarstår med 48xx?

EDIT: Dessa nya funkar i crossfire till något äldre moderkort(Asus p5w dh) eller?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Innan när jag hade Radeon 1900 GT så var skuggor konstiga i flertalet spel t ex BF2 och Company of heroes. Skuggorna var pixliga i kanterna, såg ut som trappsteg även om objektet som kastade skuggan var helt rakt. Det sades att utvecklarna körde mer på Nvidias sätt att rendera skuggor eller något. Nu undrar jag såklart om problemet kvarstår med 48xx?

http://i114.photobucket.com/albums/n277/Uffeh/Skugga.jpg

EDIT: Dessa nya funkar i crossfire till något äldre moderkort(Asus p5w dh) eller?

Ser ut som dålig shadowmapping (shadowmapping innebär att man använder en "map"/textur av en viss upplösning för att rendera skuggor, det är därför skuggorna blir pixliga (läs mer på wikipedia )). Detta är normalt i både bf2 och coh (coh utan dx10 patch åtminstone). I bf2 tror jag man hacka till sig ultra high esttings och på så vis få mjuka skuggor. Detta har inte med hårdvaran du kör att göra med.

Permalänk

Blir nog ett härligt köp av en 4870 inom kort. Dock en fråga om kylningen:

Får extrakylning plats om man har 2st 4870 på t ex en x38?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golden god
Blir nog ett härligt köp av en 4870 inom kort. Dock en fråga om kylningen:

Får extrakylning plats om man har 2st 4870 på t ex en x38?

Det beror på moderkortet och vilken "extrakylning" du väljer, det går inte att svara på rent generellt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Är Zalman VF700 tillräcklig som kylning på 4850/4870 korten?

Visa signatur

AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prestbacka
Är Zalman VF700 tillräcklig som kylning på 4850/4870 korten?

Till 4850 duger den absolut, men 4870 kör med högre spänning till GPUn, så det kanske blir för jobbigt för VF700an. Annars har du ju Accelero S1, den tål mer värme om man säger så. Grymt bra kylare för en billig peng.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Till 4850 duger den absolut, men 4870 kör med högre spänning till GPUn, så det kanske blir för jobbigt för VF700an. Annars har du ju Accelero S1, den tål mer värme om man säger så. Grymt bra kylare för en billig peng.

Okej, det är så att jag har en VF700 helt ny som jag satte på mitt gamla grafikkort igår men något hände så nu funkar inte kortet.
Men jag tror jag kommer köra på ett 3870 kort istället så länge.
Kommer den funka på det kortet?

Visa signatur

AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

zalman vf1000 borde funka fint till 4780? fanns inga accelero s1 i lager heh

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Ser ut som dålig shadowmapping (shadowmapping innebär att man använder en "map"/textur av en viss upplösning för att rendera skuggor, det är därför skuggorna blir pixliga (läs mer på wikipedia )). Detta är normalt i både bf2 och coh (coh utan dx10 patch åtminstone). I bf2 tror jag man hacka till sig ultra high esttings och på så vis få mjuka skuggor. Detta har inte med hårdvaran du kör att göra med.

Jaha där ser man. Trodde det eftersom skuggorna blev bra i.o.m. att jag bytte till 8800 GTS. Nåja då borde det väl vara fritt fram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prestbacka

Men jag tror jag kommer köra på ett 3870 kort istället så länge.
Kommer den funka på det kortet?

Jupp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Jupp.

okej gott

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
nån som vet var man hittar ungerfälig test på vad en Q950+HD4870 kan göra?

eller vad som skiljer Q9450 och E8500 i prestanda vet att om man kör tunga videoredigerings applikationer att quad är bättre medan dual är mer för spel

så ä det nån som vet va man kan hitta nån recension av 4870 på en Q9450?

Det som är viktigt med sånna här snabba kort är att du har hög I/O. För att den skall bli så hög som möjligt så måste man ha låga latenser på minneshanteringen och en quad har vad jag sett lite högre latenser (komplicerat och förklara varför) jämfört med en duo på intel, givetvis finns det andra fördelar. Om ett spel skalar ut till tre trådar eller mer så har självklart en quad mycket större potential om man ser till processor prestanda. Men så länge spelet inte gör det så är det möjligt att en dual rent teoretiskt kan driva ett snabbare grafikkort (föda grafikkortet med instruktioner) då den kan få något högre prestanda genom FSB'n (om jag fattat rätt när man läst om FSB'n)

Jämför du exempelvis med AMD som inte alls har några problem och driva väldigt snabba grafikkort så hittar du något processortest där man testar spel i olika upplösningar med olika processorer så märks det tydligt. Desto högre upplösning eller desto mer operationer mot grafikkortet, desto snabbare går spelet på AMD.

här är ett test som visar lite vad jag menar: http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/

Om du ser där så desto högre upplösning det är på spelet desto bättre fungerar det på AMD. Nu är det testet gjort med 8800GT och det kortet är inte så snabbt som de nya som släppts nu. Problemet borde öka med snabbare grafikkort och mer grafikintensiva spel.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samurai
Nu var det länge sedan man höll på med benchning osv så jag kan ha missat en del

Köpte mig ett HIS 4850 och tänkte testa att köra en runda i 3Dmark 06. Detta går dock inte så bra. När testet ska starta blir skärmen svart och det enda jag kan göra är att trycka på escape och få "benchmark aborted".

Installerade fixen som postades i den här tråden samt testade en som fanns på futuremark, men utan lycka.

Någon som har haft motsvarande problem?

Värt att notera är att jag gick från nvidia till ati.

Jag gick också från ett 8800GTS(G80)640 till ett 4850,ångrar mig inte en sekund.Allt funkar utmärkt,som någon skrev körde du drivercleaner och raderade dina nvidiamappar på din c hårddisk innan du bytte kortet??
Jag har inga problem alls efter bytet,kan köra 3dmark06 och alla spel jag hade installerade inget har krånglat än:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=192829

bilder på r700

Snyggt men litee långt bara:))

Det blir nog ett 4850 till för mig och crossfire:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Det är exakt lika lång som 3870X2 och 8800GTX.

But I like it! It´s black, oh yeah. Bryggan mellan gpu:erna ska vara mycket bra. Hoppas på så gott som dubblad prestanda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

har hört att det inte e någon brygga utan "typ" hyperlink eller något som ligger i amd cpu

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk

Vet inte om detta är offtopic sorry i så fall.
Jag har tänkt beställa ett 4850 kort nästa vecka och det blir kanske ett till lite senare men min fråga är om jag beställer ett kort till senare kommer mitt nätagg orka med? se sign.

Visa signatur

CPU: amd athlon x2 6400+ @ 3.44GHz s.AM2, MB: MSI K9A2 Platinum, RAM: OCZ PC6400 4096mb @ 815mHz, GPU: Sapphire HD4850, HDD: 1 WDC 250GB 7200rpm, 1 Samsung spinpoint 250GB 7200rpm, PSU: Crosair 520Watt i en APLUS Case XClio 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 19Nicke90
Vet inte om detta är offtopic sorry i så fall.
Jag har tänkt beställa ett 4850 kort nästa vecka och det blir kanske ett till lite senare men min fråga är om jag beställer ett kort till senare kommer mitt nätagg orka med? se sign.

ett funkar utan problem kanske 2 tillomed

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
har hört att det inte e någon brygga utan "typ" hyperlink eller något som ligger i amd cpu

Nej den använder inte amd hyper transport. Det är typ en vidareutveckling av crossfire men som kommer fungera mycket bättre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

det stod ju att HD4870 rekommenderades ett 450 watt samt 550+ i Crossfire, Corsair HX520 är av väldigt hög kvalité så jag tror nog att du faktiskt skulle kunna använda 2 st i CF

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det egentligen med PCIE 2.0 om man kör t.ex. ett 4870? Kommer jag ens att märka någon skillnad om jag inte stirrar på en FPS-mätare? Har ett Gigabyte P965-DS3 för övrigt.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

PCI-E 1.0 och 2.0 = INGEN SKILLNAD

Dagens grafikkort utnyttjar inte äns PCI-E 1.0 till max... so dont worry

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thimzor
Hur viktigt är det egentligen med PCIE 2.0 om man kör t.ex. ett 4870? Kommer jag ens att märka någon skillnad om jag inte stirrar på en FPS-mätare? Har ett Gigabyte P965-DS3 för övrigt.

Här kan du läsa: http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-2-0,1915-13.h...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verdurakh
Temperaturen gick ner men jag tycker att ljudnivån gick upp istället?
För mig går idleklockan bara ner till 500mhz?

Givetvis går ljudnivån upp -lite- eftersom fläkten går från att användas till 14% till något mer än så. Fortfarande är ljudnivån uthärdlig.

Angående idle-klockan, har du provat med att gå till default-inställningarna i CCC och sedan klicka på apply efter att ha filat med custom-clocks?

---

För dem som inte får idleklockan att gå ner till 160, prova denna (Återigen endast testad med Sapphire):

http://omg.enquilon.com/fiskmod4850-2.zip

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Finns det nån mening med 4870 CF? 4850 i CF verkar prestera lika bra......varför är det så?