Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem

Vad är det bästa man kan byta ut mot skräpmat/vanlig mat som gör att man går upp i vikt? Vid nu läget så sitter jag vid mitt trumset 2-3 timmar/dag + att jag har börjat styrke träna/lite kodition 2 ggr i veckan. Blir hutlösa mängder kalorier som går år. Så skulle behöva något tips! Gärna billigt och lätt att få tag på:)

EDIT : Läste på förra sidan nu. Fick svar på frågan. Förvånansvärt vad alla kan. Värkar som en hel historia^^

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Vad är det bästa man kan byta ut mot skräpmat/vanlig mat som gör att man går upp i vikt? Vid nu läget så sitter jag vid mitt trumset 2-3 timmar/dag + att jag har börjat styrke träna/lite kodition 2 ggr i veckan. Blir hutlösa mängder kalorier som går år. Så skulle behöva något tips! Gärna billigt och lätt att få tag på:)

EDIT : Läste på förra sidan nu. Fick svar på frågan :]

Köp en dunk olivolja och häll i dig. 100 % fett i flytande form blir många kalorier per liter.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Köp en dunk olivolja och häll i dig. 100 % fett i flytande form blir många kalorier per liter.

haha lär ju smaka skit ^^ En ja känner spydde när han svepte 5 matskedar. Men ska prövas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du bygger inga muskler på benen av att springa vet du va?

lite måste det väl bli? man får ju änna träningsvärk ibland^^
och man blir mer uthållig av att springa, men om man vill bygga muskler så kan man börja springa med viktväst?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
och man blir mer uthållig av att springa, men om man vill bygga muskler så kan man börja springa med viktväst?:)

Då ska du snarare springa korta ruscher där du tar i maximalt.
Jämför kortdistanslöpare med långdistanslöpare. Men för att bara bygga benmuskler finns det garanterat bättre metoder.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ungefär lika mycket som att träna underarmarna genom att runka. Visst, man blir trött i muskeln, men det finns bättre sätt att träna dom.

Prova att köra lite knäböj, benpress och vadpress i en månads tid så kommer du märka en stor skillnad.

Citat:

haha lär ju smaka skit ^^ En ja känner spydde när han svepte 5 matskedar. Men ska prövas.

Du behöver ju inte dricka det rent. Men du kan ju alltid hälla på olivolja på pastan, salladen m.m (och snåla inte).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

olja blandas med fördel med vatten och 1-2dl vatten sen sveper du skiten då känner du ingen smak alls.

tonfisk därimot är satans påfund, bara lukten får mig att vilja spy.

ingen som kör hammerstrenght bänkpress å kan berätta vikt där kontra hedlig bänk, sjukt jävla intresserad å veta

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Då ska du snarare springa korta ruscher där du tar i maximalt.
Jämför kortdistanslöpare med långdistanslöpare. Men för att bara bygga benmuskler finns det garanterat bättre metoder.

kanske bör nämna varför jag tränar löpning då, de skolor jag tänkt söka till ställer krav på både kondis och styrka, så jag tränar inte löpning i hopp om att få biffiga ben:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vart hittar man ett par schysta mjukisbrallor med lågmidja till bra pris?
känns lite overkill att köra på gasp för 600 rotade runt på tradera och ebay utan att hitta nåt vettigt. brudarna har ju hur mycke snygga gymkläder som helst att välja på men själv kan man inte ens hitta ett par schysta brallor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Träna ben förfan!
Inte bara för att det ser skitfånigt ut med tunna ben och tränad överkropp utan även för att det ger hormonella fördelar med TUNG benträning. Kollar man runt på olika träningsforum så är det många som bekänner att deras värsta nybörjarmisstag var att inte träna ben.
Benträning är en del av att bygga hela kroppen, skippa inte det, man ångrar sig med tiden och då tar det lång tid att ta igen det man missat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Träna ben förfan!
Inte bara för att det ser skitfånigt ut med tunna ben och tränad överkropp utan även för att det ger hormonella fördelar med TUNG benträning. Kollar man runt på olika träningsforum så är det många som bekänner att deras värsta nybörjarmisstag var att inte träna ben.
Benträning är en del av att bygga hela kroppen, skippa inte det, man ångrar sig med tiden och då tar det lång tid att ta igen det man missat.

det är uppfattat, men, jag har inte tänkt att skaffa biffig överkropp, bara lite mer "slittålig" så att säga, men aja nog om det, nu undrar jag vad "hormonella fördelar" innebär?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

det är uppfattat, men, jag har inte tänkt att skaffa biffig överkropp, bara lite mer "slittålig" så att säga, men aja nog om det, nu undrar jag vad "hormonella fördelar" innebär?:)

Jag förstår hur du menar, men kör ben iallafall, du kommer inte vakna upp med två giganter, jag lovar.
Ja, nu har jag ingen källa direkt såhär men (framförallt) tung benträning stimulerar kroppen att frigöra HGH (tillväxthormoner).
Benträning kommer också göra dig mer uthällig

Jag ska kika runt lite och se om jag kan hitta nån sida där de går in närmare på det.

Här hittade jag lite källliknande sidor iallafall.
http://www.metro.se/se/article/2007/03/14/20/1723-48/index.xm...
http://www.muscles.se/trana-aven-dina-ben/

Från http://www.halso.info/forum/p-97315.html

"När kroppen ansträngs hårt så ändras den inre ordningen.
Substanser tar slut och brist på ämnen inträder. För att återställa så snart som möjligt kan NervSystemet beordra åtgärder via det Endokrina Systemet (körtlar och hormoner). Om tillgång på näring och vila efter ansträngning är god kan de endokrina substanserna beordra tillväxt för att anpassa sig. Om tillgången är dålig så kan den i stället välja att skruva ned eller stänga av funktioner som inte är livsnödvändiga eller direkt motverkar stressen. Ett typiskt sådant exempel är utebliven menstration för hårt tränande kvinnor, ett tecken på att vila och näring inte motsvarar ansträngningen. Den här processen, att hålla kroppen i balans, kallas med ett märkvärdigt ord för att bibehålla homeostatis.

Vissa saker rubbar homeostatis mer än andra och en av de kraftigaste rubbningar som uppmätts under kort tid är just knäböj. När kroppen huksitter med hög belastning tvingas muskler och organ i hela kroppen att ta i våldsamt för att motverka sammanpressningen. Stressade av belastningen sänder musklerna och organen ut signaler via nertrådarna till nervsystemets centralorgan - Centrala Nervsystemet som vidarekopplar dem till en liten ärta inklämd mellan hjärnan och din näsa - Hypofysen. Hypofysen reagerar på retningen med att i sin tur sända ut små doser av signalmedel - signalhormon - som via blodet åker ut till olika organ och körtlar.
Olika organ kan tillverka olika hormon; som du säkert känner till så kan bukspottskörteln (Pancreas) sända ut insulin bara av att du äter. Andra organ och körtlar behöver signalhormon för att börja arbeta eller arbeta hårdare. När testicklarna (eller äggstockarna) får signalhormonet så börjar de tillverka mer testosteron än tidigare - du har just talat om för dem att homeostatis är ur balans. Testosteronet höjs och musklerna vill arbeta hårdare, hjärnan vill strida och ditt fett vill frisättas för att hjälpa till. Innan testosteronet hunnit brytas ned så kommer resterna av det att göra att cellkärnan i musklerna, där ditt DNA förvaras, prepareras för att växa och bli större.

Mot bakgrund av detta så kan man säga att det mest avgörande för hur alla dina muskler växer är tunga, komplexa basövningar. Det räcker med en begränsad mängd stimulans av mindre och perifiera muskler (armarna t ex) om programmet består av marklyft, knäböj, tunga pressar och roddar. Eller, om man så vill, med knäböj blir armarna större."

Lycka till med träningen!
Förresten, vad är det för skola du ska söka till?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bättre med rapsolja då smaken är neutral jämförelsevis med olivolja. Blanda med din gainer.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jimjavel: Militärhögskolan lr Polishögskolan.

F.Ö: någon som vet hur man kan stretcha magmusklerna?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Bättre med rapsolja då smaken är neutral jämförelsevis med olivolja. Blanda med din gainer.

Vilken gainer kan du rekomendera? =]

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vilken gainer kan du rekomendera? =]

Av de jag har testat faller Dalblads Gainer Explosion mig mest i smaken. Choklad kör jag på oftast, mintchoklad är god den med. Det är inte den billigaste men jag tycker den är värd de extra slantarna.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

annars är ju esapro(eller aminorush) tillsammans med malto eller vitagro en mycket bra gainer:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
annars är ju esapro(eller aminorush) tillsammans med malto eller vitagro en mycket bra gainer:)

och tokdyr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man får vad man betalar för;)
sen en 25 kilos säck med malto för 400 nått och en burk med esapro för 350 är inte dyrt om man tänker efter,esapron är väldigt drygt av sej eftersom det behövs så lite;).
sen slipper man det där "för mycket kolhydrater och för lite protein" problemet om man blandar själv:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tänkte mest på mixen esapro/vitagro

"edit" har ingen koll på viken ratio man ska ta desa man räknade lite snabbt 15gram esapro 75gram vitargo ca 30kr serveringen"
men kör man med malto blir de helt klart överkomligt, men självklart är det som du säger man får vad man betalar för.

Men tror de flesta nybörjare gör bäst i att lägga pengarna på kvantite iställe kvalite.
noll koll vad som hänt de senaste 2½åren innan kostillskott å näringsläran så kan vara helt ute och cykla. men vore kul om nån kunde berätta skillanden mellan att inta ett whey protein efter träning jämfört med rena essentiella aminosyror som esapro är, som jag har fattat de måste magsäcken vara tom för att upptaget ska fungera som de är tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

räcker med 7-10 gram esapro;),sen 75 gr kolhydrater låter en aningen mycket i mina öron,så även om det är vitargo,så blir det inte så dyrt ändå(beroende på hur mycket kolhydrater man blandar i dvs):)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om det här schemat:

Måndag - Axlar, triceps och bröst
Tisdag - Rygg, biceps, mage och underarm
Onsdag - Benen, vaderna, låren osv...
Torsdag - Axlar, triceps och bröst
Fredag - Rygg, biceps, mage och underarm

Nånting jag kanske borde ändra på?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Vad säger ni om det här schemat:

Måndag - Axlar, triceps och bröst
Tisdag - Rygg, biceps, mage och underarm
Onsdag - Benen, vaderna, låren osv...
Torsdag - Axlar, triceps och bröst
Fredag - Rygg, biceps, mage och underarm

Nånting jag kanske borde ändra på?

Om du har tränat länge , och kan det här med kost , så är schemat OK , är du nybörjare ( tränat mindre än ett år , så är det nog så mastigt schema .

Kör själv så här .

Dag 1 Ben + axlar

dag 2 Rygg + biceps

Dag 3 bröst + triceps

Kör benböj varje pass som uppvärming .

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
skillanden mellan att inta ett whey protein efter träning jämfört med rena essentiella aminosyror som esapro är, som jag har fattat de måste magsäcken vara tom för att upptaget ska fungera som de är tänkt.

Största skillnaden är väl att proteiner består utav aminosyror, trycker du i dig proteiner kommer kroppen spjälka dessa till aminosyror och tillverka de proteiner den behöver. Skulle man då käka aminosyror så slipper du ju spjälkningen.

Om detta är den enda skillnaden på preparaten har jag svårt att se någon vinst med att föredra det ena före det andra,

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Om du har tränat länge , och kan det här med kost , så är schemat OK , är du nybörjare ( tränat mindre än ett år , så är det nog så mastigt schema .

Kör själv så här .

Dag 1 Ben + axlar

dag 2 Rygg + biceps

Dag 3 bröst + triceps

Kör benböj varje pass som uppvärming .

Jag har tränat hemma i ungefär 6 månader, men nu börjat på gym. Klassas jag som nybörjare?
Sen det här med kost, vetifan om jag "kan" det, jag äter lite hur jag vill som jag alltid gjort, alltså som en gris efter träningen...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jag har tränat hemma i ungefär 6 månader, men nu börjat på gym. Klassas jag som nybörjare?
Sen det här med kost, vetifan om jag "kan" det, jag äter lite hur jag vill som jag alltid gjort, alltså som en gris efter träningen...

Ja då räknas du som nybörjare .

Kolla gärna på nått tränings forum , så lär du dig ett och annat .

Först tränar man för att må bra ( ryggen värker ) , sen övergår det till att impa på brudarna ( mycke biceps - bröst ) sen när du har tränat i 7-8 år , så blir bara dom andra killarna på gymmet impad av dina 250 kg i marklyft ( och din hydda på + 120 kg .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite bakgrund:
Jag kör simning 2 ggr i veckan runt 1-1.5 h per pass med varvat bröst, crawl och fjäril. Försöker satsa lite mer på styrka än kondition, typ 60-40. Är iallafall rätt slut efter varje pass och har hållt på med det snart 1.5 år. Nu när simhallen där jag bor äntligen öppnar efter renoveringen så hade jag tänkt att slänga in ett gym pass i veckan också för att bygga mer.

Så jag undrar två saker:
1) Går det att träna hela kroppen på ett och samma gympass? Kanske inte idealt, men jag har inte möjlighet att klämma in fler dagar med simningen och allt. Jag kör gärna komplicerade tunga övningar som sliter på flera muskelgrupper på en gång. Bara det tar. ^^ BENEN ska fan också med, glöm inte det! Jag vägrar ha vältränad överkropp men pinnar till ben... Det måste vara balans.
2) Blir passen för tätt inpå varandra? Simningen tar som sagt också på hela kroppen, och det blir max 2 dagars vila, förmodligen varannan dag...

Vad rekommenderar ni för tillskott, förresten? Lika bra att börja med det. Bara det inte är anabola steorider. =P

För övrigt måste jag bara säga att jag är djupt imponerad av dem som gått från spinkis till Arnolds farbror på 1-2 år. Fattar inte ens att det är möjligt trots bildbevis...

EDIT:
Kan även tillägga att jag föredrar fria vikter framför maskiner, om möjligt.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Lite bakgrund:
Jag kör simning 2 ggr i veckan runt 1-1.5 h per pass med varvat bröst, crawl och fjäril. Försöker satsa lite mer på styrka än kondition, typ 60-40. Är iallafall rätt slut efter varje pass och har hållt på med det snart 1.5 år. Nu när simhallen där jag bor äntligen öppnar efter renoveringen så hade jag tänkt att slänga in ett gym pass i veckan också för att bygga mer.

Så jag undrar två saker:
1) Går det att träna hela kroppen på ett och samma gympass? Kanske inte idealt, men jag har inte möjlighet att klämma in fler dagar med simningen och allt. Jag kör gärna komplicerade tunga övningar som sliter på flera muskelgrupper på en gång. Bara det tar. ^^ BENEN ska fan också med, glöm inte det! Jag vägrar ha vältränad överkropp men pinnar till ben... Det måste vara balans.
2) Blir passen för tätt inpå varandra? Simningen tar som sagt också på hela kroppen, och det blir max 2 dagars vila, förmodligen varannan dag...

Vad rekommenderar ni för tillskott, förresten? Lika bra att börja med det. Bara det inte är anabola steorider. =P

För övrigt måste jag bara säga att jag är djupt imponerad av dem som gått från spinkis till Arnolds farbror på 1-2 år. Fattar inte ens att det är möjligt trots bildbevis...

EDIT:
Kan även tillägga att jag föredrar fria vikter framför maskiner, om möjligt.

Din träning ska likna OL Lyftarnas ( olympisk lyftning ) , där tränar du allt utom biceps och bröst , med en övning ( frivändning ).

http://www.exrx.net/Lists/PowerExercises.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/CleanAndJerk...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Din träning ska likna OL Lyftarnas ( olympisk lyftning ) , där tränar du allt utom biceps och bröst , med en övning ( frivändning ).

http://www.exrx.net/Lists/PowerExercises.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/CleanAndJerk...

Funderade faktiskt på just den övningen, men... Bara en enda övning på hela passet? Blir att köra en jäkla massa set då...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Funderade faktiskt på just den övningen, men... Bara en enda övning på hela passen? Blir att köra en jäkla massa set då...

Tja , du undrade över en övning som tog på hela kroppen .

Men kör den + marklyft + bänkpress , så har du ett komplett pass , sen får du hoppas på att dom inte bygger så många 50 meters bassänger , utan håller sig till kortbana .

Visa signatur