Frågor om iMac: Photoshop och filsystem

Permalänk
Inaktiv

Frågor om iMac: Photoshop och filsystem

Hejsan!
Jag har några funderingar inför ett datorköp. Har fallit platt offer för iMac 24" med 4gb ram minne, 3,06 dual osvosv. Runt 13-14k kostar den.

Den ska användas för ganska dataspel, (1/året)
Men främst photoshop och surfande.

1. Hur pass "laggfritt" eller bra kommer det att löpa, är lite orolig då jag inte är helt insatt i Apple så att säga.

Min syster har en laptop och hon har haft 2 snarlikna problem (de är apple då också). Det är att t.ex alla bilder, 4000, försvinner ur iPhoto men finns kvar på datorn och sedan hände samma sak med musiken. Alla låtar försvann ur iTunes men fanns kvar på datorn. Eller "sökvägen" försvann/ändrades...

2. Hur pass vanligt är det att sådant händer och är det jobbigt att undvika/åtgärda?

Tack på förhand!

ps. i usa kan man få med en iPhone som "studentgrej" kan man få det i Sverige också?

Permalänk
Medlem

1. Lite sämre prestanda än på motsvarande PC har jag för mig, dock inte direkt märkbart och trevligheten i Macens GUI och arbetssätt överväger det lätt.

2. Aldrig hänt mig, i någon av de tiotals OS X-installationer jag haft sen två år tillbaka, så tror inte det är direkt vanligt.

Permalänk
Inaktiv

Okej men då borde det ju funka superbra.

3. Hur funkar dealen för studenter att köpa Mac + Gratis iPhoto här i sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mquis
Okej men då borde det ju funka superbra.

3. Hur funkar dealen för studenter att köpa Mac + Gratis iPhoto här i sverige?

Aa du får med iLife (iPhoto, iMove, Garageband, iWeb osv.) Men du menar väl iPhone? Den dealen har jag aldrig hört nåt om, bara en iPod om man köper en Macbook. Rätta mig om jag har fel...

Edit:

Såg oxå att om du köper allt som du listar direkt från apple blir notan snarare 20k

Visa signatur

Acer Aspire 1360