Oönskade spotlight filer på USB-stickan

Permalänk
Medlem

Oönskade spotlight filer på USB-stickan

Har använt Mac nu ett tag och vill bara börja med att säga att jag älskar det. Allt är sjukt nice med det men det finns lite små saker jag stör mig på fortfarande. Detta är en av dom.

När jag sätter in mitt USB-minne i Macbooken så skapar Spotlight massa fula filer som iofs inte syns på min mac, men när jag stätter in stickan i min PC så syns dom och det ser lite kaos ut. Finns det något sätt att stänga av så Spotlight inte skapar dessa filer på externa minnen? Under finns screenshot på filerna.

http://landv.se/fl/spotlight.jpg

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar tyvärr inte finnas nån bra lösning bortsett från ett shareware-program vid namn Blue Harvest. Har i varje fall för mig att det är shareware, så du kan ju testa det gratis och se om det hjälper

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Gå in till Systeminställningar/Spotlight och ställ in att Spotlight ska ej indexera USB'n. Efter det försvinner spotlightfiler.

Permalänk
Medlem

.DS_Store lämnar ju finder efter för att komma ihåg inställningar. Det gick att ta bort i 10.4 vet inte om det fortfarande går att avaktivera på något enkelt sätt i 10.5. Men tar du bort det så kommer finder inte ihåg sina visningsinställningar för några mappar alls vilket blir lite jobbigt kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

.DS_Store går att ta bort (defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true), men ._filnamn-prylarna kommer finnas kvar även efter att man stängt av .DS_Store och spotlight.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
.DS_Store går att ta bort (defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true), men ._filnamn-prylarna kommer finnas kvar även efter att man stängt av .DS_Store och spotlight.

Det där låter som man bara tar bort DS_Store filer för nätverksenheter.

Permalänk
Hedersmedlem

Just ja... USB var det, inte nätverk. =/ Sorry.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
.DS_Store går att ta bort (defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true), men ._filnamn-prylarna kommer finnas kvar även efter att man stängt av .DS_Store och spotlight.

._filnamn filerna kommer att finnas på alla filsystem som inte stödjer resourceforks, och eftersom detta USB minne funkar i Windows så kan vi nog anta att de inte är formaterat med HFS(+), eftersom OS X sparar en del metainformation om filerna i resourcefork området så för att inte tappa denna så sparar den det i en separat fil.

Normalt är dessa även markerade som gömda filer, så om inte annat testa slå av funktionen att visa gömda filer i Windows så slipper man dem.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity

Normalt är dessa även markerade som gömda filer, så om inte annat testa slå av funktionen att visa gömda filer i Windows så slipper man dem.

Det stämmer att filerna är dolda och att det går faktiskt att lösa problemet på detta sätt, genom att inte visa dolda filer i widnows helt enkelt. Har dock alltid haft så att windows visar dolda. Men detta verkar ju vara den lättaste lösningen.

Att lägga in USB-minnet i Privacy listan under Spotlight inställningar funkar ju dessvärre inte då denna kommer att försvinna från listan när man tar ut minnet. Det hade ju varit bra faktiskt ifall listan kunde komma ihåg minnet men icke :/

Tack för hjälpen!

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

Då du drar ut minnet så försvinner den ur listan av uppenbar anledning, men Spotlight minns att den inte skall indexera filer på den även då du kopplar in den igen.

Jag har en stor extern disk som jag ansluter med USB för backuper endast, om Spotlight skulle indexera den varje gång skulle jag lessna fort, så den är i med i listan och spotlight ignorerar den varje gång så.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Då du drar ut minnet så försvinner den ur listan av uppenbar anledning, men Spotlight minns att den inte skall indexera filer på den även då du kopplar in den igen.

Jag har en stor extern disk som jag ansluter med USB för backuper endast, om Spotlight skulle indexera den varje gång skulle jag lessna fort, så den är i med i listan och spotlight ignorerar den varje gång så.

Tack för upplysningen! Apple är tydligen listigare än vad jag trodde

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD