Värdens bästa spelutvecklare/företag genom tiderna

Permalänk

Bioware, Blizzard och Valve är mina favoriter. I den ordningen. Sen Westwood för sina roliga RTS och ID Software för Doom- och Quake-serien.

Permalänk
Medlem

Square/ Enix

Lucas Art

Microsoft (Neverhood)

Blizzard

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Microsoft (Neverhood)

The Neverhood (released in Japan as Klaymen Klaymen) is a 1996 PC CD-ROM Claymation video game created by animator Doug TenNapel and released by Dreamworks Studios. It is an adventure game. Each clay animation was painstakingly captured frame-by-frame.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Blizzard, slår aldrig fel. Aldrig gjort ett "dåligt" spel

Visa signatur

nobody hates you more than your reflection.

Permalänk
Medlem

Nintendo: SMB, Zelda, och även metroid va? De 2 första serierna är sådana klassiker hur som

Blizzard: Har de någonsin misslyckats med något de släppt?

Westwood: C&C serien var något utöver det vanliga

Permalänk
Inaktiv

Mina favoriter är nog:

Blizzard
Square/Enix
Sony CE (god of war teamet främst då)
Valve
Konami (kojima productions främst)
Nintendo
Rare (dom har gett oss otroligt många godingar)
BioWare
Bethesda Softworks (dom får vara med men i gengäld vill jag att Fallout 3 och nästa ES spel håller Morrowind klass, Oblivion var helt enkelt inte bra nog)

Finns många bra spelutvecklare, tur är väl det

Finns många utvecklare som håller hög kvalitet

Permalänk
Medlem

Cryo interactive skulle jag vilja säga även om dom gick i graven 2002.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Avstängd

Electronic Arts är störst och bäst. Dom är det största spelföretaget och får in mer pengar än nästan alla andra tillsammans, det är bevis på att dom är det bästa. EA är det mest framgångsrika företaget och har varit i tiotal år. Thats fact!

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Avstängd

EA GAMES!----Alla race spel dom har gjort är bra samt deras strategi spel. Fast vissa spel från EA suger i optimeringen till PC

Microsoft Bungie------Halo 1-2-3

ID software-------Quake4 och Doom3+exp

THQ------Juiced 2

Blizzard-----Diablo2 (hoppas på diablo 3)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Electronic Arts är störst och bäst. Dom är det största spelföretaget och får in mer pengar än nästan alla andra tillsammans, det är bevis på att dom är det bästa. EA är det mest framgångsrika företaget och har varit i tiotal år. Thats fact!

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_publisher

Nintendo är större än Electronic Arts...

Electronic Arts:
revenue: 4,02 billion USD

Nintendo:
revenue: 8,19 billion USD

Activision:
revenue: 2,9 billion USD

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Valce, ID software och Rockstar.

EA är väll inga höjdare nu för tiden men under deras första år i spelbranshen var de riktigt bra!!

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_publisher

Nintendo är större än Electronic Arts...

Electronic Arts:
revenue: 4,02 billion USD

Nintendo:
revenue: 8,19 billion USD

Activision:
revenue: 2,9 billion USD

Nej. Dom räknar in vinsten för hela företaget (Wii är inget spel you know..). (edit: tihi)

Jag var dessutom sarkastisk EA suger så jävla hårt idag.

Blizzard är number 1 på min lista följt av Bioware. Bara dom orkar fixa fram en patch till mass effect någongång.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Nintendo
Blizzard
Valve

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Appeal - Outcast
Relic - Homeworld
ID Software - Quake
Valve - HL

Gillar inte alls Blizzards affärsideer, ett företag som börjar bli alldeles för rikt/mäktigt.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Ensemble studios - AoE 1 & AoE 2.

2. Activision - GH2 & GH3

3. Westwood - Valfritt C&C spel.

Permalänk
Medlem

Bioware
Capcom
Konami

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

EA games - För deras tidiga NFS spel som verkligen äger än idag, och för Deras senare delar i C&C.

Westwood - För den underbara C&C serien.

Maxis - Sim City 2000 spelar jag fortfarande

Deep Shadows - För att dom bara var 13 personer när dom utvecklade det underbara men ack så buggiga Boiling point.

Sen får vi inte glömma Bethesda, Valve och några till.
OBS att jag inte har räknat upp en lista, utan ordningen är bara slumpad.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Blizzard (Diablo 2, WoW, Starcraft)

Rockstar (GTA-spelen förstås)

Sports Interactive (Championship Manager och Football Manager-serien)

Permalänk
Medlem

1. Black Isle: Har man spel som Fallout 1 och 2 under bältet finns det inte mycket att säga, lägger man därefter till Planescape: Torment och Icewind Dale 1 och 2 då blir det bara att buga sig och kapitulera för dess storhet.

2. Looking Glass Studios: Thief 1 och 2 samt System Shock 1 och 2, det borde räcka för att få de flesta att inse att det är något stort vi talar om.

3. id Software: Behöver knappast motivera, har man skapat Quake och Doom då står man i en klass för sig.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

1. Blizzard
Hallå! Diablo 2, vad mer behöver man säga?
2. ID Software
Doom förändrade mitt liv. Den jäkla hagelbrakaren är fortfarande lika härlig idag, som när det kom.
3. Capcom
Resident Evil -serien är bara så klockren. "Jill sandwich" ^^

Bubblare:
Bioware för Baldur's Gate 2
Black Isle för Fallout 1 & 2

Permalänk
Medlem

Capcom - Devil May Cry, Resident evil...mumma

BioWare - Bästa RPG utvecklarna, Baldurs gate, NWN, Mass effect , Kotor.

Bullfrog - Dungeon Keeper! Tyvärr så tyckte EA inte att den serien borde fortsättas

Permalänk

1. Blizzard
2. -II-
3. -II-

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Medlem

En top3-lista utan ID Software och Blizzard i top2 känns totalt orimligt. Däremot finns det en massa vettiga alternativ till tredjeplatsen.

Lucasarts ligger nära till hands. Speciellt då deras äventyrsspel från 90-talet.

Permalänk
Avstängd

EA games!!! BÄSTA SPELTILLVERKAREN NÅGONSIN!!!!!!!11ONE

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Electronic Arts är störst och bäst. Dom är det största spelföretaget och får in mer pengar än nästan alla andra tillsammans, det är bevis på att dom är det bästa. EA är det mest framgångsrika företaget och har varit i tiotal år. Thats fact!

Det är bevis på att de är de STÖRSTA, inte att de är de bästa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det är bevis på att de är de STÖRSTA, inte att de är de bästa.

pengar betyder inget, EA GAMES ÄGER ALLT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(onödigt många utropstecken, javisst!!!!)

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan glömma 3dRealms....

Säger bara...... Duke Nukem

Bara ett tillägg...orkar inte lista fler bra just nu

Permalänk
Medlem

Hmmm, baserat på spelen man spelat mest genom åren.

Blizzard.
Diablo 1&2, Starcraft, Warcraft 2&3 samt World of Warcraft.
Lagt oräknliga timmar på dessa spelen.

Valve.
Half-Life 1&2, Counter-Strike, Team Fortress Classic + alla andra små moddar under HL1 storhetsdagar.
Samma här, ofantliga antal timmar man spenderat.

Bioware.
Baldurs Gate 1&2, Knights of the Old Republic, Mass Effect.
Återigen, samma som ovan.

Följande är såna som förtjänar titel inom bästa spelutvecklare, men som företag har många redan försvunnit... tyvärr.

Appeal.
Outcast, ofantligt bra spel. Slåss om titeln bästa spel någonsin.

Spiral House Ltd.
Silver, härligt spel men orginelt stridssystem.

Ubisoft Montpellier.
Beyond Good and Evil, skönt spel även detta. Var även nära att dö ut men nu ska tydligen en uppföljare vara på g.

Mindscape.
Moonstone, gammalt Amiga spel som var långt före andra på den tiden inom underbar action.

DMA Design.
Grand Theft Auto, ettan som ändrade spelvärlden lite som ett av dom första sandbox spelen. Dödsroligt i multiplayer.

Hedersomnämnande.

ID Software.
Wolfenstein, Doom 1&2, Quake 1,2&3.
Spelade Doom2 och Quake2 rätt mycket, men annars är det mest deras arbete med suveräna grafikmotorer som gjort med kända för mig. Dock har dom förlorat från och med Doom3 till Epic då deras Unreal motor är populärare.

Epic.
Samma som ovan, Unreal Tournament blev det en del spelande med. Men mest är det för deras grafikmotorer som dom nämns.

Westwood.
Dune 2, Command & Conquer. Två spel som fick en att fastna för Strategi spel. Men iomed Tiberan Sun så blev det inte värst mycket nytt däröver.

Finns säkert mycket jag glömt som jag kanske hade placerat högre upp, men men.
Obs, har endast tagit med PC världen här. Hade blivit lite mer om man blandat in konsoller med. Får bli nån annan dag.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Blizzard Entertainment - Diablo 2, Riktigt kul å röja 30 monster åt gången!
Har man en pentium 1 dator så är det Starcratft som gäller på den, för att inte tala om deras konstiga banor som man alldrig trott att någon någonsin ska hitta på!
WoW med sin väldigt fina spelupplevelse som fördärvat så många människors liv xD
Warcraft 3 är också väldigt kul

Westwood (command and conquer?) - Med Red Alert 1 och 2 som man spenderat åtskilliga veckor med.

Bluebyte - Som uppfann spelet The Settlers och gick vidare med The Settlers 2. Mycket bra spel. Dock är senaste Settlers spelen inte gjorda av Bluebyte och är inte alls lika roliga som TS 1 och 2, känns inte ens som samma spel heller.

ID Software - Måste man också nämna. Skaparna bakom de första 3D spelet Wolfenstein 3D, som sedan gått vidare med Doom 1, 2, 3 och Quake 1, 2 och 3.

Ett spel som är värt att nämnas är Duke Nukem 3D. Jag diggar att man kan sparka med båda benen samtidigt HAHA xD Jag trode jag skulle dö av garv första gången jag såg det.

Permalänk
Medlem

1. Blizzard äger, spel som warcraft serien och wow är anderbara.

2. Mythic, Dark age of camelot var det bästa mmorpg:t någonsin, och warrhammer online kommer att blir underbart.

3. Piranha Bytes, som har get oss de bästa singleplayer rpg:s Gothic 1 och 2, 3:an är tveksam dock.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.