Värdens bästa spelutvecklare/företag genom tiderna

Permalänk

Värdens bästa spelutvecklare/företag genom tiderna

Nå detta borde vara intressant

eftersom jag sätt så många som ger Blizzards spel skit så är jag väldigt nyfiken vem ni tycker gör bra spel.

ni får ranka top 3 bästa spelföretag/spelutvecklare genom tiderna. ni får även gärna ge en motivering.

1. Blizzard Entertainment ---> äkta fanboy ^-^
Med titlar som Starcraft, warcraft och diablo har blizzard i minst ett decennium dominerat PC gamer marknaden tillsammans med Counter-strike. Och med World of warcraft tog de MMORPG och världen med storm. Ingen av deras spel har floppat vad jag vet. De har gameplay, kvalitet och story framför grafik och girighet (kan debatteras antar jag,det är iaf vad jag tror och tycker)som jag tror uppskattas av många. Blizzard är helt enkelt världens bästa spelföretag.

2. Westwood Studios
Red Alert och C&C behöver jag säga mer?

3. Bethesda Softworks
Tänker även på bra kvalitet av sina spel. Har aldrig haft dålig erfarenhet av dem. Deras största titel serie är The Elder Scrolls som enligt min mening är världens bästa rollspel.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem

Eidos-> Hitman <3

Westwood -> C&C

Rockstar -> GTA

Permalänk
Medlem

Cavedog Entertainment - Total Annihilation
Bioware - KOTOR, Mass Effect och alla kommande RPG
Big Huge Games - Rise of Nation

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

De första jag kommer att tänka på är BioWare och deras underbara RPG:n.

Sen så gör 2K Czech (hette tidigare Illusion Softworks) bra spel, bl.a. Mafia och Vietcong.

Firaxis Games diggar jag också med Sid Meier och grabbarna.

På senare tid har jag även börjat digga Mythic för deras öppna dialog med spelarna. Mycket trevligt att utvecklarna är aktiva på fansiter. Dessutom verkar WAR bli riktigt bra.

EDIT: Ingen inbördes ordning. Det är omöjligt att rangordna så precist.

Permalänk
Medlem

Lucasarts

-The Dig
-Full Throttle
-Sam & Max

etc, etc..

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem

Capcom

Lucasarts

Blizzard

Jag tror inte dom behöver någon introduktion

Permalänk
Medlem

Asså vad är det för fel på er??

EA är bäst!!

- THE SIMS serien. Wow vad den är bra... och vad många expansionen det finns. Valmöjligheterna kan ju inte bli större.

- Need for Speed Hot Pursuit 2
finns inget att tillägga

- Men Inget kommer upp i kvalitén av fifa 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07 och sist men inte minst DET BÄSTA AV DE ALLA fifa 08. Så mycket bättre de blivit på ca 15 år va?? Spelarna är ju nästan i 3d nu!!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

- Valve

Alla deras spel håller högsta klass.

- Blizzard

Diablo 2 är ruskigt bra.=)

- Relic

Dawn of War, Homeworld och Company of Heroes. De platsar helt klart.

Permalänk
Medlem

Blizzard
Rockstar
Capcom

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk

ID software! Skaparna av 3d spel ^^

Permalänk
Medlem

1. Bethesda Softworks med The Elder Scrolls serien
2. Rockstar med GTA serien
3. Capcom med Resident Evil serien

Mer än så behöver inte nämnas

Permalänk

Valve
Sierra
Eidos
Westwood

Kanske nån mer som jag inte kommer ihåg.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Nintendo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Asså vad är det för fel på er??

EA är bäst!!

- THE SIMS serien. Wow vad den är bra... och vad många expansionen det finns. Valmöjligheterna kan ju inte bli större.

- Need for Speed Hot Pursuit 2
finns inget att tillägga

- Men Inget kommer upp i kvalitén av fifa 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07 och sist men inte minst DET BÄSTA AV DE ALLA fifa 08. Så mycket bättre de blivit på ca 15 år va?? Spelarna är ju nästan i 3d nu!!

Vi är friska och vill inte ha skit från dom helt enkelt, EA är klart sämst men dom utvecklar inga spel utan är bara en utgivare.. fascister som köper över bra spelutvecklare som Westwood Studios m.m och dumpar skit på marknaden på löpande band.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vi är friska och vill inte ha skit från dom helt enkelt, EA är klart sämst men dom utvecklar inga spel utan är bara en utgivare.. fascister som köper över bra spelutvecklare som Westwood Studios m.m och dumpar skit på marknaden på löpande band.

Håller verkligen med. Utan EA så skulle (PC) spelvärlden vara en bättre värld.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv

ID Games (eller ID Software kanske dom heter)
Blizzard
Valve

Röstar nog jag på.

Permalänk
Medlem

Blizzard -> Warcraft 2,3 Diablo2, WoW
ID Software -> DooM 1,2,3 Quake1,2,3
BioWare -> Baldurs Gate 1,2

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

ID Software - Quake, Doom

Dice - Battlefield

Sierra eller Valve vilken av dom det nu är som har gjort Half Life, tror det är Valve (?). HL har i alla fall världens tyngsta spelstory IMO.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om något sånt finns, för många bra har gjort en hel del trist också men det skulle väl vara Looking glass studios eller Westwood isf

old school lucasarts är uber

Vad hette de som gjorde Broken Sword 1 & 2 förresten? har glömt bort. Revolution eller något sånt va?

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Black Isle under dess glans dagar (typ hälften av dom är nu hos Obsidian och andra hälften på BioWare, så dom två kanske kan nämnas också).
Blizzard - Säga vad man vill, men dom försöker verkligen att göra så bra ifrån sig som dom kan.
Nintendo - Kanske inte i allas smak, men dom är bra på det dom gör och vågar ta risker istället för att bara uppgradera hårdvaran som vissa andra...

Kommer egentligen inte på så många mer. De flesta andra har sina bra och sina dåliga sidor, det är egentligen bara de ovan som har hållit hög kvalitet rakt över vad jag vet (BI blev dock slaktat mot slutet p.g.a. Interplays problem).

Citat:

Deras största titel serie är The Elder Scrolls som enligt min mening är världens bästa rollspel.

De två första kanske, mest eftersom jag inte spelat dom. Oblivion skulle jag inte ens kalla för rollspel, och Morrowind var högst mediokert på den fronten. Underhållande om man gillar action/äventyr dock.

Citat:

HL har i alla fall världens tyngsta spelstory IMO.

Spela Planescape: Torment om du gillar story och inte har något emot att läsa. Mer story än PS:T är svårt att få tag på (tyvärr).

Permalänk
Medlem

Ingen speciell ordning, beror helt på vad jag vill spela ^^.

Tri-Ace:
Älskar Star Ocean serien alldeles för mycket, bra story älskar spelstilen o.s.v ^^.

Westwood:
Finns nog inget spel jag spenderat lika mycket på som Red-Alert... tyvärr har de senare varit skit dock men det gör ju inte första spelet sämre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Håller verkligen med. Utan EA så skulle (PC) spelvärlden vara en bättre värld.

EA har ju sagt att de ska sluta upp med PC totalt så du kanske får din dröm till slut, vist de lär nog släppa ett fåtal PC spel men inte många.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

BioWare
LucasArts

Kommer inte på några mer som ligger på samma nivå.

Visa signatur

q6600 | 4gb | 8800 GTX
t7500 | 2gb | 8600M GS

Permalänk
Medlem

BioWare/Black Isle - Från Fallout, Baldur's Gate och Planescape till Mass Effect, de har gett oss bästa spelserierna genom tiderna.

Kojima Productions - Snatcher och Metal Gear-serien. Ser fram emot herr Kojimas nästa projekt. Hoppas på något liknande Snatcher, inte gameplay-mässigt utan själva temat - ett cyberpunk-äventyrssspel.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

1. Sid meier: detta geni som har skapat Civ, transoprt tycoon och en massa nadra legendariska spel.

2. Westwood: som verkligen höjde strategiscenen ett antal snäpp med C&C serien

3. Rockstar: Med alla GTA spelen och de goa bilspelet MidnightClub

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

1 - Blizzard - Aldrig gjort ett dåligt spel, släpper aldrig ut spel i förtid eller om det inte bli bra. Warcraft stories tex.

2 - ID software - revolotionerar och tar spelen till nästa nivå varje gång speciellt med sina spelmotorer.

3 - Valve - Enormt skickliga, inovativa

4 - Rockstar - "sandbox" kungar. Visar vad standarden är för öppna spelvärldar

5 - Westwood - Det gamla westwood alltså. Som revolutionerade rts genren. Tråkigt nog dog det gamla westwood och utveckligen har stått stilla sedan redalert 2 i stort sett.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Asså vad är det för fel på er??

EA är bäst!!

- THE SIMS serien. Wow vad den är bra... och vad många expansionen det finns. Valmöjligheterna kan ju inte bli större.

- Need for Speed Hot Pursuit 2
finns inget att tillägga

- Men Inget kommer upp i kvalitén av fifa 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07 och sist men inte minst DET BÄSTA AV DE ALLA fifa 08. Så mycket bättre de blivit på ca 15 år va?? Spelarna är ju nästan i 3d nu!!

Ironi? Annars blir jag mörkrädd.. Fifa var bra fram till 99, med få undantag fram till 08. Om det dessutom är PC du har spelat Fifa 08 på så förstår jag ingenting. Både spelkontroll och grafik var som hämtat ur Microsoft Soccer.

The SIMS? Ja. Men skilj på utgivare (EA) och utvecklare (Maxis)!

Slutligen undrar jag om du tycker att det är en bra idé att inleda en diskussion med "Asså vad är det för fel på er??"? Tror du att den meningen kommer väcka sympatier för dina åsikter?

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majsalle

Slutligen undrar jag om du tycker att det är en bra idé att inleda en diskussion med "Asså vad är det för fel på er??"? Tror du att den meningen kommer väcka sympatier för dina åsikter?

han. kanske. undrar?

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bedragaren_no1
han. kanske. undrar?

Ok. Så. det. är. bra. att. utgå. ifrån. att. det är. fel. på. alla. andra. än. en. själv?

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk

EA ligger så långt ner på min lista man kan komma. Släpper skit spel efter skit spel som de sedan underhåller i drygt ett år och sedan skiter de fullständigt i det sedan. Inte nog med det de patchar spel som amatörer. De kan ju inte få någonting rätt. Plus så köper de upp alla små företag som kommer med bra spel tex Dice. Battlefield 1942 Var ju Kung, sedan blev de upp köpta och gjorde battlefield2 som blev mitt sista EA game spel, det var så jävla dåligt underhållet. de bara pumpa ut expansion pack efter expansion pack, men fixade inte till huvud gamet korrekt. Sedan sluta de pumpa ut skit expansions för nu var de klara med sitt nya battlefield nämligen battlefield 2142. Då var det bye bye battlefield 2.
Det ända EA games bryr sig om grabbar är pengar inget annat. Och sedan så skyller det på piratkopiering när deras spel går dåligt. Kanske om de gör ett BRA spel då kanske folk köper det? men så långt har inte deras ärt hjärnor förståt.

Och angående Valvle så visst Hafe-life är en av mina favorit spel med, men nu var det ju inte spelen i säg vi skulle ranka utan företaget. Och jag valde att inte ha med Valve på listan eftersom JAG HATAR STEAM. Värdens mest irriterande App någonsin.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kompostbosse
ID software! Skaparna av 3d spel ^^

+1

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB