Hydra utmanar SLI och Crossfire

Permalänk
Medlem

hoppas detta verkligen kommer funka. kan bli roligt att se hur marknaden ser ut då

Permalänk
Medlem

Tja, det låter ju trevligt. Finns ju egentligen ingen anledning till varför olika typer av grafikkort inte skulle kunna arbete tillsammans (såvida båda stödjer mjukvaran som ska användas), bara man jobbar lite på uppdelningen av data. Sen är ju frågan om nVidia och ATI har lust att ge upp sina egna tekniker (nVidia i synnerhet).

Att prestandan skulle öka linjärt; jag är skeptisk. Det kommer alltid bli overhead vid fördelningen av arbetet, och att sen arbetet alltid skulle fördelas jämt mellan korten, speciellt om korten är av olika typ, bör vara ganska osannolikt.

Permalänk

En sak som stör mig är detta:

Varje gång jag lämnar in en nyhet så kommer den aldrig upp normalt sätt och idag så la jag själv upp den under grafikkorts delen och nu kommer den upp! WHY??

Aja hur som helst så låter detta grymt intressant för kunkurrens är det som vi alla behöver tycker jag. Kan vi dessutom öka procent enheterna vad gäller prestanda är det mycket bättre för oss konsumenter.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Äh jag tror inte på det i och med att de inte redovisar ALLS hur tekniken skulle fungera. Förmodligen har dom lyckats få investorkapital utan att ha en fungerande teknik, och försöker nu göra investerarna till lags genom att skapa lite hype.

De skriver att tekniken är patentskyddad - i så fall finns ju ingen anledning att inte förklara principerna till den på hemsidan. Framförallt inte om de ska ha en produkt lanserad redan nästa år, då bör tekniken vara rätt mogen vid det här laget.

Jag tror de patenterat en princip, fått kapital genom att inte berätta att de inte har fungerande teknik för att genomföra det och hoppats komma på något "along the way". Någon som minns Glaze3D?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse161
Problemet med detta blir ju Nvidias och ATIs respons på det. Speciellt Nvidia har lagt ner massor av pengar på sin SLI teknik och dessutom (verkar det som) ingått ett avtal med intel så att de kan få SLI kompatibilitet på de nya moderkorten.

De lär inte välkommna den nya tekniken eftersom den gör deras egna tekniker överflödiga. Detta kan tyckas som ett självklart steg framåt i utvecklingen men jag skulle inte räkna med att de accepterar en konkurrent med en (om man får tro Hydra) bättre lösning än deras egna.

Det kan kanske vara intressant för Intel och AMD (om man bara räkna för just AMD inte ATI). Hydra kommer nog att stöta på problem här om nu intel har kommit överens med Nvidia.

Det finns förstås mycket osagt här, t.ex. hur många grafikkort som det handlar om osv.

//

Nisse

Det tråkiga är att du förmodligen har rätt! Nvidia köper väll upp de, avvecklar företaget och bygger in tekninken i sina egna produkter, med inbyggda spärrar så det inte går att "korsa" Nvidia med ATi. (Även AMD skulle säkert kunna göra samma sak men tvivlar på att de har pengarna till ännu ett företagsuppköp.) Vi får hoppas att så inte blir fallet!

Permalänk
Medlem

Det känns för bra för att vara sant. Men om det är sant så är det ju toppen. Som någon sa så kan man ju ta ett toppkort från ATI och ett från Nvidia och få en så allsidig dator som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag känner lukten av kompatibilitetsproblem...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Låter som sagt för bra för att vara sant

hehe håller med ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Så man kan kombinera ett ATi kort och ett Nvidia kort med denna teknink och få dubbelt prestanda? mm

Orkade inte läsa genom helt så därför ställde jag frågan snabbt men detta låter ju inte logiskt direkt.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de delar upp bilden redan innan den behandlas så grafikkorten bara får halva skärmen var att rendera.

Isåfall skulle man få olika fps uppe och nere beroende på vilka kort man hade, men det är ju möjligt.

Men det låter som ett typiskt utspel för man hoppas bli uppköpta.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
En sak som stör mig är detta:

Varje gång jag lämnar in en nyhet så kommer den aldrig upp normalt sätt och idag så la jag själv upp den under grafikkorts delen och nu kommer den upp! WHY??

Aja hur som helst så låter detta grymt intressant för kunkurrens är det som vi alla behöver tycker jag. Kan vi dessutom öka procent enheterna vad gäller prestanda är det mycket bättre för oss konsumenter.

Mvh Albin

Stör mig också på att jag tipsat om typ hur många bra nyheter som helst och de kommer aldrig - förän typ 2-3 dagar efter och då har någon annan tipsat om den. Fungerar ens nyhets-mailen?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tänk om det är som ZecretW här ovanför tänkte, dvs. att de delar skärmen, men inte på mitten, utan det kassa kortet kanske tar en 1/5 av skärmen ex. Skulle det kunna fungera?... Det löser ju "Workload"-grejen, 90% arbete på ett kort presterar ju kanske 4 ggn mer än ett annat så om båda jobbar 90% blir det jämt fördelat. Det är ju en tanke iaf, OM det fungerar alls alltså...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Låter för bra för att vara sant men skulle vara väldigt nice. Kan inte köra SLI bara crossifre men har har nvidiakort nu...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Finns två ganska stora problem här....

1. Lastbalansering, kör man olika kort måste hela systemet lastbalanseras. Detta chip skall då känna av laster beräkna denna och sedan instruera korten? Rätt svårt att avgöra hur allt skall renderaras om man sätter in ett GTX260 och ett 4870

2. Crossfire och SLI fungerar på samtliga moderkort med fysiska 16x portar (eller öppna 1-2-4-8). "Problemet" här är att nvidia inte vill att man skall nyttja SLI på andra chipsets än sina egna. Hade nvidia släppt det fritt som AMD så hade man kunnat köra SLI/CF på alla moderkort (som uppfyller kraven ovan).

Skalningen i crossfire är ju löjligt bra rent ut sagt. Jag ser ingen anledning till att lägga till en extrakrets (som ökar den totala kostnaden, ökar latenserna och strömförbrukningen) när det fungerar så pass bra idag.

Skulle nästan kunna tänka mig att det är en avancerad PCI-E switch som dynamiskt kan switcha olika mängder till olika kort beroende på last från just de kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Detta är något som verkligen behövs i dagsläget och som jag hoppas Intel satsar på och köper upp Lucidlogix!

Så du vill att intel ska köpa upp en Guldide/produkt och sedan kräva licenspengar, spärra kompabiliteten och låsa det till Intelplattformar? Du vet att det enda intel skulle göra är vad de alltid gör, maximera vinsten.

Permalänk
Medlem

Dem kanske är mkt smartare än er o vet exakt hur de ska gå tillväga

Permalänk
Medlem

Nä. Detta luktar Rambus,

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående inlägg, mycket möjligt att dom vill bli uppköpta.

Fy helvete för Rambus(N)

Permalänk

"When you scale two or more graphics cards, the HYDRA Engine helps you achieve a near-linear to above-linear increase in performance - a breakthrough for the industry."

När någon hävdar superlinjär prestanda ökning brukar jag sluta lyssna. Jag tycker det verkar ytterst oseriöst och jippo artat att komma med ett sånt uttalande rent allmänt och speciellt om man inte säger nånting om sin teknik. Som de flesta vet är det teoretiskt omöjligt med superlinjära ökningar, de kan bara uppnås som korta anomalier i skalningen. Så när man brer på med den räksalladen i sina pressmedelanden tycker jag det luktar uppköps- och investeringsfiskeri lång väg.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Fungerar ens nyhets-mailen?

Ingen aning faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Låter Tveksamt

Permalänk

FYI, detta företaget ingår i Intel Koncernen

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

tänk er att 2 eller 3 får en linjär ökning när man kopplar ihop dom...
kan ni tänka er kraften av 9800gx2 och gtx280 tillsammans med minnet av 4870x2 och alla shaders som det kortet har....

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
tänk er att 2 eller 3 får en linjär ökning när man kopplar ihop dom...
kan ni tänka er kraften av 9800gx2 och gtx280 tillsammans med minnet av 4870x2 och alla shaders som det kortet har....

Ja crysis i 85fps, wow!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter helt klart för bra för att vara sant. Om inte ATI eller Nvidia ens har kommit med nåt som skalar i närheten så här bra, så lär inte dom här kunna göra det heller... Jag är ganska skeptisk, men det är klart det vore ett drömscenario om det funkade!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ingen aning faktiskt.

Ja den fungerar.
Det var jag som skickade in nyhets tipset, funkade utmärkt med "tipsa redaktionen om nyheter".
Ska bli intressant och se hur detta utvecklas, låter väldigt intressant. Inte för att jag har råd med dubbla kort i dagsläget men ändå.

Permalänk
Medlem

Läste om detta förut. Kan bara säga äntligen, om det nu stämmer d.v.s.
Jag är inget fan av SLI/CF. Det är mer penisförlängare än nytta involverat i mitt tycke. Hoppas bara det blir nått av.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Helt klar väldigt intressant!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Ar det första april nu ?

Precis! Detta är lycksökare som vill lura till sig riskkapital.

Permalänk

Det här låter väldigt intressant om det nu är sant...låter lite för bra

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |