När ska man sluta "Pusha limitsen"???

Permalänk
Medlem

När ska man sluta "Pusha limitsen"???

Jag sitter på ett 8800 GTS 512. Har nu höjt core clock till 780 och shader clock till 1900 något... Jag har inte fått någon speciell temperatur ökning eller defekt när jag spelar spel....

Det känns som det är för lätt och bra för att vara sant då man klockar grafikkorten. Jag menar varför är de inte så här från stock? Och bör jag pusha skiten mer?

Permalänk
Avstängd

För att högre klock = kräver mer effekt = mer värme:

Alt. 1 kräver bättre kylning = dyrare
Alt. 2 instabilt = dålig pr

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Troligen är de inte klockade till vad de klarar av och är stabila i till 100% som en säkerhetsåtgärd, överklockning minskar kortets livslängd också. Vanligtvis brukar korten klara 10% högre klockningar än default klocken.

En lägre klock än det maximala är som en garanti för att kortet ska fungera bra.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bytt ut det innan livslängden är slut.

Men aja, tar kortet skada om man "ständigt" klockar upp och ner det?

Jag tänkte på om jag bara sitter och forum bloggar så ser jag ingen anledning att klocka det. Sen när jag ska lira t.ex. Crysis så drar jag upp skiten tills jag spelat klart.

Eller kommer det här "nöta" på kortet?

Permalänk
Medlem

Du klockar väll 3d klock och inte 2d? Om du klockar upp 3d klock så kommer kortet klocka ner sig då du stänger av ett spel därför behöver du inte dra upp och ner utan bara låta den vara som du vill.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hur vet man det? Jag använder ett program som kom med kortet vid namn "Expert tool"