Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Linuxprojekt i Stockholm -Sprid Linux

Permalänk
Medlem

Linuxprojekt i Stockholm -Sprid Linux

Medlemmar från diverse forum var med i ett projekt, att informera om Ubuntu Linux.
Läs om Göteborgs projektet här

Jag funderar nu på att dra ihop något här i Stockholm.
Har ni något tips på ställen man kan ta med datorer och visa upp och informera?
Är det någon som är intresserad av att vara med?

Föreningen Ubuntu Sverige kan hjälpa till med med finansiering för att hyra lokal/plats.

Vi har kollat upp Heron City, dom ville ha 10.000kr, utan moms för att få stå där en heldag, lite dyrt, men det kanske går att sänka?
Ska höra med andra ställen.

Självklart kan man ju visa annat än Ubuntu, men den är väldigt enkel dist, så den är väl okej att börja med.

Vi ska även höra av oss till Dustin om att få vara med vid Dustin Expo 2009 då vi tidigare anmält intresse.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Kanske göra något i samband med Software Freedom Day Sverige, som är utsatt till den 20 september 2008?
- som ett tips.

Källa: http://softwarefreedomday.se/

Är ej inne i *nix-världen men intresse finns för det än bara MS-baserade system.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Har varit där. Det är väldigt lite engagemang där just nu.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk

Det är helt sant att det varit dålig aktivitet där. Men nu kör vi igång. Jag började i förrgår, så det har inte hänt så mycket än, men det brinner i knutarna nu, för det är snart dags!

Det är mindre än 2 månader kvar, så nu kör vi stenhårt.

http://forum.softwarefreedomday.se/viewtopic.php?f=2&t=32&sta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror att Heron City är ett dåligt ställe att visa upp Linux. Det är mycket barnfamiljer och ointresserade tonåringar som kommer dit (vad jag har erfarit när jag varit där i alla fall.)

Permalänk
Medlem

Mors...

Ja, jag kan instämma i att Heron City Kungens Kurva, är ett sunkigt - dåligt ställe att vara för aktiviter som det här. Först är det kund underlaget - publiken som är felaktig (stressade barnfamiljer + tonåringar) och lokalen är inte heller så bra den heller - dum utformning/trång m.m. enligt mig (de få gånger jag har varit där) + att den ligger lite för avsides (från t.ex. Skärholmen) från där en större grupp människor samlas + mindre bra med kommunikationer (glest med bussarna).

Sedan får man se hur bra Software Freedom Day Sverige blir - om den blir av här i Stockholm, men man kan alltid hoppas på det. Även det här verkar vara en god idé och jag får hoppas att något blir av det hela... *nyfiken*

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt hjälpa till med något sånt här om jag bodde i Sthlm. Det här är ju ett ypperligt tillfälle för alla oss som inte utvecklar under *nix att hjälpa till. Alltså, detta behöver inte vara någon tung arbetsuppgift. Det handlar bara om att informera folk om att det finns alternativ, som är gratis, till andra proprietära operativsystem. De flesta hemanvändare vet inte ens om att det finns alternativ.

Kan ingen fixa något sånt här till norrland ?

Permalänk
Medlem

Välj för Guds skull något annat än Heron City. Kista Galleria, Gallerian på Hamngatan, Skärholmens Centrum eller något liknande kanske?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jepp, Heron är nog inget alternativ.

"Kan ingen fixa något sånt här till norrland ?"
Kolla software freedom day om dom har något där annars kan ju du hålla i något.

Det är väldigt konstiga adresser man ska maila till om Gallerian. Det är tydligen AMF Pension som äger Gallerian. Dom lär knappast vara intresserade. Gallerian är ju en "stressig" miljö. Kanske inte det bästa stället att stå på.

"Kista Galleria, Gallerian på Hamngatan, Skärholmens Centrum eller något liknande kanske?"

Vet inte riktigt hur det ser ut där. Tror du att det är bra ställe där?

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Nej, innerstadsgallerior är inte någon bra idé, folk är för upptagna med sig själva där.

Kista galleria kan nog bli bra. Blandat folk på helger och mycket teknikfolk under vardagar som säkert är intresserade.

Solna centrum finns ju också, min erfarenhet är att det är lite lugnare där än i Kista.