Svenska internetleverantörer kritiska mot brittisk piratkamp

Permalänk
Melding Plague

Svenska internetleverantörer kritiska mot brittisk piratkamp

Brittiska politiker och internetleverantörer har nyligen kommit överens om att samarbeta för att stoppa den illegala fildelningen. Bland annat ska varningsbrev skickas ut till användare som bryter mot upphovsrättslagen, och det talas om ”restriktioner” för den som fortsätter. Svenska internetleverantörer är kritiska.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

WTF!

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Då vet man vilket land man inte ska flytta till iaf xD

Visa signatur

| Antec Three Hundred| Corsair CX 400W | Intel E5200 | Asus P5B P965 | Dimm DDR2 2GB 800MHZ| Sapphire Toxic Radeon HD4850 | Western Digital Caviar Blue 320GB | Samsung DVD 22X SATA | Scythe 120mm Slip , 2 st Zalman ZM-F3 120mm |

Permalänk
Avstängd

Jaaa, nu kommer alla militanta torrentbarn rusande

Permalänk

Konstigt att internetleverantörer inte vill stänga av kunder och utebli inkomst för något som snarare gynnar deras försäljning av snabbare bredband.

Men för några år sedan fick folk hotbrev hem från deras internetleverantör, en granne vid studentlägen blev t.o.m. avstängd från hans internet som var inbakad i hyran om han nu inte ljög. (fick internet via skolan)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Dom har redan börjat att skicka ut varningsbrev till kunderna här i sverige. :S

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Äh, snick snack... vi kommer alltid ligga steget före iallafall

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Bah, löjligt. Bor själv i skottland och man blir ju redan begränsad av Virgin Media med deras jävla throttling. De säljer 20Mbit men om du maxar linan i några timmar så sätts din hastighet ner till en fjärdedel vid vissa tider på dygnet. Fy fan säger jag bara, saknar BBB så det svider i själen

Permalänk
Medlem

Här sitter man och väntar på AppleTV ska komma till sverige. 3.99$ för en ny film att hyra är inte så dåligt ~4*6=24kr Med moms blir det 30kr om det ska räknas in? Det är längre ifrån bio-filmerna på 80-110kr eller dvd filmerna på ännu mer.

För att affärerna ska bli bättre än piratkopierat måste det finnas smidigare och billigare alternativ. I mina ögon är just AppleTV det. Men finns det några liknande vettiga konkurrenter då med hög kvalitet på filmerna?

EDIT: http://www.apple.com/appletv/

Permalänk
Citat:

Ägnar man sig åt olaglig verksamhet får man räkna med att man blir utsatt för vissa motåtgärder. Kan operatörerna stänga av dem för att de inte betalar räkningen på 40-50 kronor så borde operatörerna kunna stänga av personer när de begår ett brott.

haha vafan ! 40-50 spänn för internet ?
var finns det nånstans ? själv betalar man väl typ 300 eller nått för ett sunkigt ADSL från felia på 8mbit ner och 1 mbit upp :/

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
haha vafan ! 40-50 spänn för internet ?
var finns det nånstans ? själv betalar man väl typ 300 eller nått för ett sunkigt ADSL från felia på 8mbit ner och 1 mbit upp :/

Jag tror dom menade om du inte betalat dina räkningar på 40-50kr kan dom stänga av ditt aboneman på mobilen och liknande.

Stackarn, betala 300kr för det, själv betalar jag 179kr för bahnhof 100/100mbit

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz. Noctua NH-U12P. ASUS MAXIMUS II FORMULA. Corsair Dominator 4gb. Sapphire HD4870X2. ANTEC P182B. Thermaltake 850W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
haha vafan ! 40-50 spänn för internet ?
var finns det nånstans ? själv betalar man väl typ 300 eller nått för ett sunkigt ADSL från felia på 8mbit ner och 1 mbit upp :/

Precis, reagerade också på det där. Antagligen så sitter han själv på 0.25Mbit, det kanske kan kosta 50 kronor om inte lite mer.

Det kommer alltid att finnas sätt att piratkopiera.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Evilmonkey vad glad att du kan få 8 mbit ner, för själv kan man inte få snabbar än 0,25 mbit/s så jag när jag laddar ner (lagliga saker) så går det som snabbast i 30 kbit/s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orcas
Jag tror dom menade om du inte betalat dina räkningar på 40-50kr kan dom stänga av ditt aboneman på mobilen och liknande.

Stackarn, betala 300kr för det, själv betalar jag 179kr för bahnhof 100/100mbit

skämtar du. 100 mbit!!!! alla kan inte få det va

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
skämtar du. 100 mbit!!!! alla kan inte få det va

Nej.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Ska de ha rätten att stänga av oss ska vi ha rätten att stänga av dem:

http://www.guardian.co.uk/technology/2008/jul/01/internet.cop...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Ja, bra idé. Vi skapar ett eget nätverk och stänger ute internetleverantörerna!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Här sitter man och väntar på AppleTV ska komma till sverige. 3.99$ för en ny film att hyra är inte så dåligt ~4*6=24kr Med moms blir det 30kr om det ska räknas in? Det är längre ifrån bio-filmerna på 80-110kr eller dvd filmerna på ännu mer.

För att affärerna ska bli bättre än piratkopierat måste det finnas smidigare och billigare alternativ. I mina ögon är just AppleTV det. Men finns det några liknande vettiga konkurrenter då med hög kvalitet på filmerna?

Du kan inte jämföra så, du får ju mycket mera från bion, bättre kvalite, större skärm som spelar i större upplösning. Du behöver inte vänta tills de släpps till itunes eller andra affärer vilket kan ta ett tag efter realesen.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Re: Svenska internetleverantörer kritiska mot brittisk piratkamp

Citat:

Ägnar man sig åt olaglig verksamhet får man räkna med att man blir utsatt för vissa motåtgärder. Kan operatörerna stänga av dem för att de inte betalar räkningen på 40-50 kronor så borde operatörerna kunna stänga av personer när de begår ett brott.

IFPI ser inte längre än bandspelaren räcker, de får ta och vakna upp någon dag och se att det råkar finnas en utveckling som inte går mot att sitta och spela gamla band från 80-talet. Visst är det fel utifrån dagens lagstiftning att tillskansa sig det som man inte har rätt till. Dock får man se till att förändra systemet och sluta sitta hemma på kvällarna och hoppas på att folk slutar använda Internet, det är inte en fluga som blåser förbi...

Internet är här, fildelning i alla dess former kommer inte försvinna. De vill ha tag på de som sysslar med fildelning av upphovsrättsskyddat material utan tillstånd. Problemet är att de i processen inte ser särskilt långt och försvårar för gemene person att tillskansa sig material enkelt och på ett sätt som uppmuntrar att inte gå till The Pirate Bay och ladda hem senaste filmen. DRM-skydd, dålig kvalité och andra varianter av skydd står jag frågandes inför.

Prisnivån kan tänka ses som orimligt hög, dock är det inte riktigt en sanning idag på alla fronter. Det går att få tag på en relativt ny film på DVD för under 100 kr om man är beredd att invänta kampanjer eller prissänkningar. Dock är priset en faktor som ändå är relevant att ta med i ekvationen, även om den ofta baseras på äldre medium där Internet har förbisetts. Samtidigt går det inte att se förbi det faktum att vi delvis lever i en marknadsekonomi med inslag av planekonomi, även kallat bland ekonomi, vilket gör att priset styrs inte enbart av de som säljer. Frågan kan därför även vändas på och istället ställas vad konsumenten kan göra för att få ner priset.

Aktörerna inom de olika branscherna (film, musik och så vidare) ligger på efterkälken och vågar inte ta sig fram på Internet med sina produkter. Jag har svårt att se att alla dessa stora bolag inte lyckats ta fram en bra metod för att distribuera sina produkter över Internet. Det är troligen mer ett ointresse av att ta del av det fullt ut.

Stänga av folk från internet är väl som att stänga av någon från att skicka brev med posten, lycka till med det. Inom ett hushåll kan det finnas X antal individer, där X kan vara allt från 1 person och uppåt. Ska en persons handlingar drabba resten? Vad händer om chefredaktören eller någon anställd på en tidning åker dit för olaglig fildelningsverksamhet? Är det personen eller är det företaget som åker dit? Blir allt mer intressant att se utvecklingen inom upphovsrätten och dess bundsförvanters försök till att få till en stagnation av utvecklingen för sin egen vinnings skull.

Även om de olika stora branscherna blir kallade föråldrade dinosaurier, där bristen på nytänkande är stor går det även att säga detsamma om konsumenterna på vissa områden. Kommer de båda sidorna att kunna komma fram till någon form av konsensus?

Detta är MIN text, MINA åsikter och MINA tankar kring ämnesområdet. Texten illustrerar inte hur alla ska tänka eller hur alla ska vara, utan det är vad jag står för. Stavfel och/eller grammatiska fel kan förekomma och är inget som behövs påpekas om det inte känns nödvändigt. Exempelvis en mening som inte är läsbar på grund av det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Haha när ska de korkade idioterna fatta att detta kommer få motsatt effekt och detta kommer med stor säkerhet innebära att folk (som är kunniga och även de som inte är det kommer söka info om det) börjar använda kryptering. Eller så väljer de att använda sig av andra sätt för att inte "synas", detta i sin tur kommer göra att den "riktiga" brottsligheten (jag anser inte och kommer heller aldrig anse att detta kan jämföras med snatteri eller grövre brott för det finns vesäntliga skillnader, spelar ingen roll om staten är så korkade att dom inte kan se dessa) försvinner bland mängden av krypterad iformation. Kom sen då inte och säg att ni som tycker lagförslag av den här typen är bra inte blivit varnade när allt fler lagar skapas för att komma åt dessa. Det kommer sluta med att vi (och alla andra länder som är för den här typen av lagar) kommer bo i ett stasiland, är ni beredda att göra detta bara för att mediabolagen blir "rånade" på pengar?

Det är både skrämmande och skrattretande att bolag som sysslar med försäljning av evenemangsbiljetter i andra hand kan göra detta helt lagligt utan att vår regering reagerar (och dom tjänar grymt mycket pengar på detta) men när de stora bolagen skriker ja då lyssnar våran "köpta" regering. Sverige idag är ett skämt och det är sorgligt att se detta land "förfalla" pågrund av att pengar är viktigare än individens rättigheter (våra förfäder vrider sig nog av plågor i sina gravar).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Avstängning står inte i proportion till brottet. Att utesluta någon från nätet är 2008 en enorm kräkning och extrem inskräkning av yttrandefriheten. Det kan dessutom avskärma människor totalt från bank, telefoni och andra viktiga tjänster. För att inte tala om alla dessa tusentals som är beroende av internet hemma för att kunna sköta sitt jobb.

Att stänga av någon från Internet saknar helt rimliga proportioner. Detta är kanske rimligt som andra åtgärd om man trots dom som gett böter inte slutar begå brott. Då kan man tänka sig detta som ett alternativ till fängelse.

Det är mycket allvarligt om myndigheterna eller andra skaffar sig möjligheter att lättvindigt stänga av personer från internet. Det är detsamma som att ta ifrån personer deras yttrandefrihet. I praktiken är Internet idag det mest opinionsbildande. När människor använder sig av sina grundlagssskyddade rättigheter och till exempel berättar om oegentligheter inom offentlig sektor, gör det det på en blogg och inte i lokaltidningen i första hand.

Nej jag kan förstå dagsböter och till och med villkorlig dom . Men att bli avstäng från internet är så pass extremt problematikst ur demokratisynpunkt att det bara inte kan få förekomma.

Permalänk
Medlem

vem behöver mer än 0,25mbs om man inte ska ladda ner?
vore väl för Online spel men då räcker 2mbs....

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk

Jag tycker delar av systemet värkar helt ok. Få ett brev hem med posten som varnar att jag har "gått för långt" med nerladdningen tycker jag skulle va bättre än att plötsligt få huset stormat av poliser och få ersätta filmbolag resten av livet.

Känner faktiskt en kille som för typ 5 år sen fick ett fejkat brev från CIA ( typ nån som ville jävlas tror jag ) där det stod att om han laddade ner ngt igen skulle dom göra husransaka han har aldrig laddat ner en enda liten mp3a efter det.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
Jag tycker delar av systemet värkar helt ok. Få ett brev hem med posten som varnar att jag har "gått för långt" med nerladdningen tycker jag skulle va bättre än att plötsligt få huset stormat av poliser och få ersätta filmbolag resten av livet.

Känner faktiskt en kille som för typ 5 år sen fick ett fejkat brev från CIA ( typ nån som ville jävlas tror jag ) där det stod att om han laddade ner ngt igen skulle dom göra husransaka han har aldrig laddat ner en enda liten mp3a efter det.

Jag tror du missat en vesäntlig del i detta och det är att din Ips kommer att övervaka folk så att de kan skicka just detta brev med posten för utan deras övervakning kan de ju inte skicka så många "trevliga" brev eftersom de inte vet vem de ska skicka det till ;).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Britter är konstiga!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
vem behöver mer än 0,25mbs om man inte ska ladda ner?
vore väl för Online spel men då räcker 2mbs....

Jadu, om du vill dra ner någon fet linux dist kanske man inte vill sitta och vänta i 3 månader.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Mindustrins intresseorganisation IFPI är däremot positiva. Magnus Mårtensson, jurist på organisationen

Det är lätt att vara positiv när det inte kostar en pengar för varje kund som stäng av.

Detta är givietvis den stora anledningen för att Internet levarantörerna inte vill stänga av folk som begår "brott".
Så länge kunderna betalar räkningen skiter ISP'n vad dom gör.

Tänk själv att få ett inkomstbortfall på 300.000/mån för att t.ex 1000 kunder tankar ner mp3. Sitter inte så bra hos den som försöker tjäna pengar på dessa kunder.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

kul att will smith tjänade 500 MSEK juni-juni; eddie murphy och mike myers 336 mille under samma period... Så vill de att det ska sluta piratkopieras. ????????????????????????????????? hur mycket ska de få tjäna egentligen??

Permalänk

Pirater är lite av parasiter för bredbandsbolagen för även om de skulle vilja få bort alla som piratar så är de ett nödvändigt ont och krävs för deras överlevnad eftersom det är dessa som köper de dyrare uppkopplingarna (tillsammans med de som är ute efter att spela spel med mindre lag) något som de som inte laddar ner (ska inte dra alla över en kam då det givetvis finns många som laddar ner lagligt) i samma utsträckning behöver. Korfattat: Om ett lagförslag som ovan går igenom även här i sverige så kommer IPSerna att bita den hand som föder dom...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
vem behöver mer än 0,25mbs om man inte ska ladda ner?
vore väl för Online spel men då räcker 2mbs....

ja tex vi som spelar
vi som har kompisar över så att både pcn lirar online och ps3n lirar online - samtidigt som far sitter vid banken på en annan å syrran sitter vid sin osv osv.

0,25 skulle aldrig hålla. - inte här hemma i alla fall

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008