Studentrabatten på apple

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna skaffat en 17" med hires men eftersom varenda öre räknas när man är utan direkt inkomst så får det bli 15".

Samt att man får de fördelarna med 15" då jag inte kommer sitta helt still med min laptop.

Jag är däremot väldigt van vid hög upplösning då jag nu sitter på en 19" CRT @ 1600x1200.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag hade gärna skaffat en 17" med hires men eftersom varenda öre räknas när man är utan direkt inkomst så får det bli 15".

Samt att man får de fördelarna med 15" då jag inte kommer sitta helt still med min laptop.

Jag är däremot väldigt van vid hög upplösning då jag nu sitter på en 19" CRT @ 1600x1200.

Oki.. men jag kommer fördmodligen byta ut min Macbook mot en Air när den får en refresh eller en ny Macbook om den kommer i Alu, då den är och kommer vara min portabla dator.
Vill ha en Macbook Pro som "stationär" just för att skapa lite mobilitet inom hemmet och till kompisar då och då men även för att få lite bättre energieffiktivtet. Kommer köra den tillsammans med min 20" skärm också.. förmodligen med externt tb och mus. Kan notera att jag inte bestämt mig om jag ska ha MBP eller iMac.

Hur som helst.. så för att stanna vid topic så hoppas jag verkligen att MBP-refreshen kommer innan Oktober då mitt CSN-kort går ut. Hade varit bra att få lite rabatt när man gör dyra inköp. Sen blir det nog AppleCare från ebay. yay!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det vara mellan att apple annonserar en ny mac till att man kan beställa den?

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Hur lång tid brukar det vara mellan att apple annonserar en ny mac till att man kan beställa den?

Det brukar ske ganska direkt, brukar lagga efter i Sverige med en halvtimme-timme om jag inte minns fel. Sen är det dock inte säkert att dom har det i lager direkt och kan leverera dagen efter..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

lånar tråden:
om man köper via 'Apple Store for Education' så står det:

"c. Bärbar dator: En (1) dator per läsår får köpas"

villket läsår hör sommaren till?... beställde en nyss och kommer ev behöva en till i höst.

Permalänk
Medlem

Kan du inte skriva den på en polare då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
lånar tråden:
om man köper via 'Apple Store for Education' så står det:

"c. Bärbar dator: En (1) dator per läsår får köpas"

villket läsår hör sommaren till?... beställde en nyss och kommer ev behöva en till i höst.

Brukar man inte få ett nytt kort varje läsår? Borde ju funka då med det nya kortet.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Går ju försöka fynda MacBook Pro begagnat annars på eBay t ex eller liknande sajter

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha något gammalt beggat om jag ska skaffa nytt.

Samt så hanterar jag inte så stora pengar i begangnad elektronik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Brukar man inte få ett nytt kort varje läsår? Borde ju funka då med det nya kortet.

Macbook vit 2.4ghz fanns inte på csn's hemsida.
http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_na...

Så ja beställde via http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seInd
och behövde inte röra csn-kortet över huvutaget.
där skulle ja bara fylla i villken skola ja gick i så funkade de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Macbook vit 2.4ghz fanns inte på csn's hemsida.
http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_na...

Så ja beställde via http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seInd
och behövde inte röra csn-kortet över huvutaget.
där skulle ja bara fylla i villken skola ja gick i så funkade de.

= 6% rabatt istället för 10%

Om man går in via CSN-kortet på Apple-store (genom "Mer info"-knappen) så kan man få alla Mac:ar till reduserat pris som är lägre än den "Education Store" som man väljer direkt på deras sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahhaa........ Så klantigt av mig...

Permalänk

shit vilken tur att jag fick se att det skall komma nya apple datorer i juli-september, tänkte köpa en ny dator i slutet av augusti då jag kommer få loss lite pengar... men då inväntar jag helt klart nya macbookarna och ser hur de ser ut samt priser

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
shit vilken tur att jag fick se att det skall komma nya apple datorer i juli-september, tänkte köpa en ny dator i slutet av augusti då jag kommer få loss lite pengar... men då inväntar jag helt klart nya macbookarna och ser hur de ser ut samt priser

Var har du källa på det?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Själv pluggar man i USA och får en okej rabatt på $200 på en MBP vilket är skapligt

Visa signatur

Asus A7J
Intel Yonah Dual Core T2300 1.66GhZ,
1GB Ram, 100gb HDD 5400RPM, 17" Glare WXGA+, ATI X1600 256mb.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drogo
Själv pluggar man i USA och får en okej rabatt på $200 på en MBP vilket är skapligt

Mecenat ger motsvarande 300 - 400 dollar i rabatt, men jag antar att utgångspriset är en smula lägre i usa..

Permalänk
Medlem

har för mig att de har ett erbjudande på gratis touch vid köp av macbook i usa nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

har för mig att de har ett erbjudande på gratis touch vid köp av macbook i usa nu.

Det stämmer, 299$ rabatt. Dock får man det endast efter köp. Altså man måste betala för den först, sedan ansöker man om att få rabatt efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Mecenat ger motsvarande 300 - 400 dollar i rabatt, men jag antar att utgångspriset är en smula lägre i usa..

Jo precis med skatt osv så är utgångspriset på ca 15 000kr på 2.5ghz för studenter då

Visa signatur

Asus A7J
Intel Yonah Dual Core T2300 1.66GhZ,
1GB Ram, 100gb HDD 5400RPM, 17" Glare WXGA+, ATI X1600 256mb.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni priserna på Macbooken kommer landa på när den släpps i höst? (som det verkar enligt ryktena alltså..)

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Vad tror ni priserna på Macbooken kommer landa på när den släpps i höst? (som det verkar enligt ryktena alltså..)

¨

samma som nu, ev några hundringar över.

enligt vissa rykten ska den ev sänkas så att den billigaste går på runt 8995 (utan studentrabatt alltså)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tänker hur som helst att vänta på Montevina (Centrino2) innan jag köper MBP:n, dumt att köpa gammal teknik när ny är runt hörnet.

Lol, ny teknik finns alltid runt hörnet. Själv väntade jag under ett halvår på att det skulle komma en refresh på macbook. När den sedan väl kom...

Men men, vem vet vad som kommer den här gången. Nytt chassi, gfx, ssd-option...

Permalänk
Medlem

Nu längtar man ju... blir den första macen jag köper, en Macbook.

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Nu längtar man ju... blir den första macen jag köper, en Macbook.

Men definitivt inte den sista

Jag köpte en Mac mini 1.42GHz (G4) 2005 när dom släpptes... "för att testa"

Det har blivit 4 till sen dess (iBook, Mac mini core duo, Macbook, iMac 24" Alu...i den ordningen).

Så vänta dig att lägga ut mycket pengar de närmsta åren

Permalänk
Medlem

Låter bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geo1
jo, tjena. jag startar trean nu till våren och jag har handlat med mitt CSN-kort både hos Dustin (deras studentportal) samt Applestore utan några som helst problem, handlade med det tillochmed innan jag hade börjat gymnasiet - ingen som helst kontroll där inte. Handla och var glad, typ.

Har försökt regga mig hos dom nu men formuläret säger "Personnumret finns inte registrerat hos studentkortet.com"

Någon annan väg man kan gå för att få studentrabatt?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Har försökt regga mig hos dom nu men formuläret säger "Personnumret finns inte registrerat hos studentkortet.com"

Någon annan väg man kan gå för att få studentrabatt?

Du känner ingen annan som studerar på högskola/gymnasium som kan "köpa ut" åt dig?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Du känner ingen annan som studerar på högskola/gymnasium som kan "köpa ut" åt dig?

Oj, glömde nämna att jag själv studerar på gymnasiet för tillfället, ska börja tredje året nu till höstterminen.

Kan det bero på att jag är under 18 som jag inte kan regga mig?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Oj, glömde nämna att jag själv studerar på gymnasiet för tillfället, ska börja tredje året nu till höstterminen.

Kan det bero på att jag är under 18 som jag inte kan regga mig?

Vet inte riktigt, men prova att registrera dig igen när det nya kortet kommer, för det kommer väl ett nytt varje läsår?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer, får prova det då, kommer ju ha fyllt 18 då också så fungerar det inte då är det nog kört. Det skumma är bara att jag har en vän som reggade sig hos DH som student runt mars/april, han också 17 år (då) en vecka efter försökte jag regga mig men det gick inte då heller. Har dom ändrat sina rutiner eller?

Visa signatur

Mjo