Asus M3N-HT DELUXE/MEMPIPE stödjer 140W?

Permalänk

Asus M3N-HT DELUXE/MEMPIPE stödjer 140W?

tjena, jag har precis köpt mig ett Asus M3N-HT/DELUXE/MEMPIPE moderkort och en amd phenom 9950BE, på asus hemsida står det support 140W på just mitt moderkort.

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=149&l3=646&l4=0&mod...

men på kartongen till moderkortet är det vanligt märke som det står AM2+ support CPU, och jag får inte igång datorn med processorn heller. Men har dom skrivit fel på deras hemsida isåfall? och var gör jag med en ny CPU som ej passar moderkortet när tillverkaren skriver ut att den skall passa?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Det är väl bara 9950 som har 140W? och den processorn är inte med i supportade processorer http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

Edit:
Läste under BIOS avdelningen, så den ska nog i alla fall supporta 9950?

0901 BIOS
1.Fix the problem that CrashFree function is abnormal sometimes.
2.Fix the problem that it may takes 4 to 8 times of cold boot to enter OS with Phenom 9850 and 9950 CPUs.
3.Fix the problem that the chassis fan will suddenly stop.

1003 BIOS
1.Resolve appearing CPU Vcore error during shutdown system if using AMD Phenom 9950 CPU.
2.Enhance compatibility with certain memory.

Kan du flasha senaste BIOS (som är 1003) om du inte har det? eller känner du nån som har en äldre AM2 processor som du kan låna under flashningen?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

vad jag vet så känner jag ingen med am2 processor, men då måste jag altså låna/ köpa en sämre cpu för att uppgradera biosen?

när jag försöker starta datan så går den igång i typ 5 sek, sen startar den om och håller på så hela tiden. så fort jag kopplar bort strömen till cpun så startar moderkortet vanligt o stängs ej av medetsamma.

kan det verkligen räcka med att uppdatera biosen isf? borde man inte få fram något på skärmen alls då?

Permalänk
Avstängd

Du kan be www.eksitdata.com att flasha BIOSet åt dig mot en summa pengar, men det är ju klart billigare att köpa en till CPU.

Citat från eksitdata

"*Programmering av Bios chip med er bifogade bios fil

Bifoga önskad fil vid beställning. OBS! Detta är endast programmering! Beställes antingen vid köp av "tomt" bioschip, välj vilken sort ni vill köpa, eller om ni skickar in ert bioschip för omprogrammering till oss. OBS! Maila ej .exe filer pga dessa ej kommer fram!"

150:- om du skickar med BIOS + Chipet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

men ifall jag köper en till cpu, hur går jag till väga för att flasha det själv?
Jag är inte så data kunnig som alla andra här på forumet, men jag kan iaf bygga ihopa datorn själv:)

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur det funkar på ditt moderkort, men på mitt (se sign) kan jag placera filen på en USB pinne och sedan går jag in i själva BIOSet och uppgraderar BIOSet därifrån. Kolla först vilken version du har innan så det inte är samma redan, men det brukar inte vara den senaste när man köper ett moderkort. Du kollar vilken version om det nu är samma typ av BIOS du har, Main och sedan går du ner till System Information på den sidan, på nästa sida högst upp ser du versionen på BIOSet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

är du inne i datorn när du kollar det? för jag kommer inte in i datorn, skärmen visas ej för den startas om hela tiden?

Permalänk
Avstängd

Visst i fan det sa du ju, nu var jag riktigt dum i huvet :D, nej det kan du ju inte nu. Vad surfar du med nu då? jag tycker att du ska ringa dit du köpte moderkortet och be dom flasha det åt dig. Det är inte för mycket begärt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

jag har en annan data just nu, som jag får plocka hårddisk och nätagg från när jag ska sätta ihop den andra, men om du är säker po att det bara är att flasha biosen så finns det en data affär här istan som tog 150kr om jag lämnade in hela datan till dom, o då hade dom en cpu själv. det blir billigare o lättare än klydda o betala frakt o skit.

Permalänk
Avstängd

Visst gör så, du kan ju testa den där när du ändå är där menar jag. Vad har du för nätaggregat? det kan väl inte vara det som är för klent?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

det är på 500W enligt asus hemsida med min setup så skulle de gå med de iaf! Så du tycker jag ska få det flashat? det låter som ett rimligt fel? om den beter sig som den gör? isåfall lämnar jag in datan idag.

Permalänk
Avstängd

Jo nätagget verkar ok. Det är ju värt att testa, du lär ju inte kunna göra så mycket mer om du flashar själv och så får du ju slänga ut an massa onödiga pengar på en CPU du kanske inte kommer att använda sedan

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

precis vad jag tänkte, och nu när jag läste nogrannare så måste det ju vara det som är fel, det står ju "Resolve appearing CPU Vcore error during shutdown system if using AMD Phenom 9950 CPU" så det är just den processorn jag har som ej går heller. jag chansar på detta och hoppas på det bästa, men är där inga fler som ska installeras när dom väl håller på?

Permalänk
Avstängd

Drivrutiner och sånt vet du väl redan. Du kan ju gå in och ladda ner CPU driven på game.amd.com (inget www före för då kommer du inte in på sidan)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Proffsmoddare

Asus update brukar fungera bra, från windows. Enkelt och förhoppningsvis smärtfritt.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Okej, men det blir nog inga problem med det, jag vill först få den till att starta med den cpun jag har köpt precis:) Sen kan man börja med drivrutinerna och de.

Permalänk

"Resolve appearing CPU Vcore error during shutdown system if using AMD Phenom 9950 CPU" betyder väl ändå att det kommer ett error när du stänger av datorn (Shutdown system)...

Permalänk

Det låter rimligt, men jag lämnade in datan och fick biosen flashad, och då starta den upp med min processor, men nu startar den ej upp längre?:S
moderkortet startar upp normalt men inget händer, det kommer ingen bild, det kommer inget pip från moderkortet som det gjode när den fungerade och startade upp, så jag undrar vad som kan vara fel?

Har någon en aning? har intergrerat grafikkort och vanligt, provat båda inga av dom går.
Har någon haft något liknande problem? kan det vara biosen som tappat uppdateringen?, eller cpun som gått sönder? :S
tidigare starta datan om hela tiden, det gör den inte nu längre, precis som den ej känner av cpun?

Permalänk
Avstängd

Jag har precis samma problem som dig fast jag har 9850 be(jag använder den på ett annat moderkort just nu) så den funkar prima. De är definitivt Moderkort som är helt sämst

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd

Så det funkar inte i alla fall? vet i fan vad det kan vara då. Har du nollställt BIOS med switchen på moderkortet eller tagit bord batteriet? Låter inte som om det är nåt bra moderkort det där

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Nej, jag har inte gjort det än, för jag är osäker på om man inte får tillbaka den gamla bios verisionen då? och isåfall får jag lämna in för att flasha biosen igen? Eller man behåller ändå den nya biosverisionen?

Tar man bort switchen och försöker starta och stänger igen och sätter tillbax den eller?

Jaej, Har du samma moderkort som mig?

Permalänk
Avstängd

Ja, och jag har ett annat som jag använder just nu.
så problemet ligger definitivt i moderkortet

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk

Okej, men kan man inte lämna tillbaka moderkortet eller det är ett fel man måste fixa själv? för det kostar ju ändå en liten slant, något måste man ju kunna göra?

Permalänk
Avstängd

något måste man kunna göra men jag inte vad.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk

fungerade ditt från början då som mitt?

Permalänk
Avstängd

Nej, BIOSet försvinner aldrig, det ställs in till default inställningar som gör att datorn startar. Har man pillat mi BIOSet så kanske den inte startar och då nollställer man BIOSet till standardinställningar. Tex om man byter processor så kan det bli problem om data från den tidigare processorn ligger kvar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

okej, men den startade upp några gånger efter jag uppgraderade biosen. Innan startade den ju aldrig upp, bara den startades om hela tiden, men nu startar den inte heller.

Tror du att de kan räcka för den ska fungera?

Permalänk
Avstängd

Rör sig inga fläktar eller nåt alls? testat nåt annat nätaggregat?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jodå allt rör sig, och nu tack vare din hjälp så startar den upp igen:D Tack så hemskt mycket.

Jag gjorde som så att jag tog ut switchen på moderkortet och tog ut batteriet i några minuter satte tillbaka det igen sen startade den upp igen.

Permalänk
Avstängd

Jag svarade lite dumt längre upp. Switch hehe, jag menade att man kan rensa BIOS med att flytta bygeln(jumper) där det står Clear CMOS (på mitt står det CLRTC, Clear RTC RAM) på moderkortet. Gör man det så ska man dra ur strömsladden från nätaggregatet. På mitt Asus kort så ska det räcka att starta om datorn om inte datorn startar efter en överklockening. Är mycket nöjd men mitt kort måste jag säga

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64