"Stående" cpu-kylare och P180/182?

Permalänk
Medlem

"Stående" cpu-kylare och P180/182?

Har likt många andra en P180 och cpu-kylare av stående modell, dvs. en sån där fläkten blåser bakåt ist. för ned mot moderkortet.

Funderade lite smått på om det kanske skulle vara vettigt att vända kylaren så den blåser luften uppåt för att (förhoppningsvis) få lite flöde över P45-chippet som blir rättså varmt trots heatpipes. Har både tak- och bakfläkten installerade, men inga i fronten av lådan. Tycker att luftflödets riktning inte borde ändras så mkt, men grafikkortet kanske är en anings i vägen. Har inga hårddiskar i övre buren så det är väl på sin höjd minnet som får lite mindre luft men det blir knappt ljummet ändå.

Bra eller dålig idé?

Permalänk
Medlem

Funderar lite på något liknande själv... (men med lite ducts mm)

Vet inte hur mycket du kommer tjäna på det (dvs om tempsen faktiskt blir bättre på nordbryggan om nu det var tanken?) men tror inte du kommer förlora på det iallafall!
Jo, möjligen kanske luftflödet över RAM:et minskar lite då i och för sig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En grej som ökar flödet rätt bra i P182orna är att köpa en Scythe Karma bay (tror den heter så) eller en 4-1 modul så man får 2 inblås och 2 utblås i övre kammaren, dock blir 5.25" platserna en bristvara men kör man utan/med 3.5" fläktkontroller och en optisk enhet.
Då kan man satsa på att göra en duct till grafikkortet med nedre fläkten

Synd att 5.25" fästanordningarna är så jävla luff bara skruv hade inte suttit fel men kan ju inte få allt här i världen.

Permalänk
Medlem

Jo jag har också funderat lite på en Kama bay och ha fläktar i fronten men jag hade hoppats slippa

En sak jag tänkte på ifall man skulle vända cpu-kylaren 90 grader är att glidlagrade fläktar inte brukar tycka så bra om att hänga på det sättet. Satte in en Yate Loon i ett nätagg och den pajade efter ett halvår så nu kör jag med Scythe S-Flex när luft skall blåsas uppåt, men de är så dyra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fhein
Jo jag har också funderat lite på en Kama bay och ha fläktar i fronten men jag hade hoppats slippa

En sak jag tänkte på ifall man skulle vända cpu-kylaren 90 grader är att glidlagrade fläktar inte brukar tycka så bra om att hänga på det sättet. Satte in en Yate Loon i ett nätagg och den pajade efter ett halvår så nu kör jag med Scythe S-Flex när luft skall blåsas uppåt, men de är så dyra..

Nexus och S-Flex är ju rena drömmen jämfört med Noctuan tex
Helt ärligt så tror jag inte det spelar någon roll hur fläktarna sitter, glidlagrade dör ganska fort endå men kan ju hålla ett tag till om man köper vettigt märke.