Vettigt abonemang med turbo 3G

Permalänk
Medlem

Vettigt abonemang med turbo 3G

Hej

Har beställt mig en riktig 3G lur nu med turbo 3G och hela kittet. Dags att fixa nytt abonemang med andra ord, har använt ett vanligt Telia refill kort fram tills nu. Ja, jättedyrt och dumt men jag har verkligen inte pallat bry mig

Att hitta bra abonemang som har låg månadskostnad och låga minut/sms priser är inte svårt alls men så fort man börjar kolla in olika lösningar för data blir allting genast riktigt fulspel med massa vaga vilkor, olika hastigheter och konstiga priser. Vad för olika abonemang finns det med en vettig datatrafiklösning som inte är allt för dyra. Finns det något abonemang där man kan surfa lite på bussen några dagar i veckan utan att behöva punga ut med några hundralappar i månaden. Telia hade taket på 9 kr/dygn men då var det inte turbo 3G. Och eftersom priset är 20 kr/mb (fy fan rent ut sagt) så slår man i taket varje dag i stor set. Alltså mellan 200 och 350 kr/månad för att surfa med kass hastighet. Finns det över huvudtaget något abonemang där man kan ringa kanske 60 min/månad, skicka 20-30 sms och surfa lite på bussen som kostar runt 100 - 150 kr/månad, eller är detta bara att glömma? Ni kanske skrattar åt min fråga men jag har verkligen inget koll på sånt här, har bara kört på med mitt kontantkort eftersom jag inte ringer/smsar jättemycket och eftersom jag är ganska beväm av mig

Om det inte finns någon vettig lösning får det bli Telia max 25 eller något sånt riktigt billigt och sedan får jag bara surfa när det verkligen behövs och i skolan där det finns WLAN.

/Viking

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tre har väl både bra teckning och bra abb?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tele2 ska ha bra abb om man lägger till 1Gb/mån eller Fri surf.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Tre har funkat bra för mig. Använder både deras mobila bredbands abonnemang och flatrate + data tjänsten.

Visa signatur

Dator 1: Antec Mini P180 Intel Core2Duo E8300 4GB RAM Gigabyte S-Series Seagate 750 GB 2 X 500 Seagate 500 GB 8800GT
Dator 2:Antec 1200 Intel Core2Duo E660 Kingston 4GB Ram Gigabyte P35 DS3 Seagate 250 GB Western Digital 300 GB Raptor, 8600 GT
Mobila prylar: Acer Aspire One, HP IPAQ 910, HP IPAQ 614, HTC XV7500, Microsoft Zune 80 GB

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på Tele2 nu. De har precis vad jag vill ha. De bjuder till och med på månadsavgiften. För 39 kr/månad får jag använda 1000 MB data. Alltså kommer jag bara betala 39 kr + det jag ringer och smsar för varje månad vilket låter riktigt bra.

Dock undrar jag, är det turbo 3G hastighet med det datapaketet på de ställen där det går och räknas data både upp och ner, alltså om jag laddar ner 3 MB och laddar upp en, har jag då använt 4 MB?

Hur är Tele2's täckning?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Jag ska också välja mellan tele2 och Tre.. så ja vänder mig hit också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Har kollat lite på Tele2 nu. De har precis vad jag vill ha. De bjuder till och med på månadsavgiften. För 39 kr/månad får jag använda 1000 MB data. Alltså kommer jag bara betala 39 kr + det jag ringer och smsar för varje månad vilket låter riktigt bra.

Dock undrar jag, är det turbo 3G hastighet med det datapaketet på de ställen där det går och räknas data både upp och ner, alltså om jag laddar ner 3 MB och laddar upp en, har jag då använt 4 MB?

Hur är Tele2's täckning?

Tror du endast får 0.4 Mbit för det priset. Så var det för mig iaf. Och ja både upp och ner räknas.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia

alltså om jag laddar ner 3 MB och laddar upp en, har jag då använt 4 MB?

Hur är Tele2's täckning?

japp. totalt 4mb

Permalänk
Medlem

Okej, ja man lär få räkna med 0.4 Mbit. Hur är det att surfa med 0.4 Mbit? Funkar det att surfa på ett effektivt sätt utan rent för mycket väntetider? Och, hur långt räcker 1 GB/Månad? Jag har faktiskt inte riktigt uppfattning om hur mycket data det går åt för att surfa. Jag vill mest ha en uppfattning, kan jag surfa tills jag kräks, kan jag surfa vad jag vill men om jag har flera långa väntetider på stationen blir det problem eller måste man ta det väldigt lungt och tänkt över vad man surfar på hela tiden?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

0.4mbit är väl 4x 56k modem hastighet?

1gb räcker väl till o surfa men inte tanka ner filer.