Kan inte koppla upp och använda Internet i Wien?!
Hej!
Min flickvän, har problem med att koppla upp sig till Internet på sin nya MacBook. Hon är just nu på praktikutbyte i Wien och bor på ett ”youth hostel”, typ studentlägenhet, mitt i stan. Betalar man så kan man få tillgång till Internet via ett nätverksuttag. Hon valde den tjänsten och fick användarnamn och lösenord för att kunna logga in via PPPoE. Nätverkskabeln fick hon av mig här ifrån Sverige.
När hon har skrivit in användarnamn och lösenord så dyker det upp att hon är ansluten men det går ändå inte att använda Internet. Hon har testat Skype, Safari och Firefox utan positivt resultat. När hon t.ex. försöker gå till google.com så händer ingenting. Den försöker ansluta utan att det dyker upp något liknande med ”sidan kan inte visas”. Det står bara ”ansluter” där nere och inget annat händer. Det verkar som om den skickar information men inte tar emot. Hennes MacBook är helt ny och det finns inga antivirusprogram eller brandväggar installerade. Hon har testat att starta om datorn med kabeln i.
Är det verkligen PPPoE som hon skall använda sig av när hon kopplar upp sig via en kabel från ett nätverksuttag på ett youth hostel?
Skulle hon kunna ha glömt någon viktig inställning för att få det till att fungera?
Jag har ingen erfarenhet av Mac i nätverk eller internetinställningar så jag har väldigt svårt för att hjälpa henne.
Finns det någon här som har någon idé om vart felet kan ligga?
Jag är otroligt tacksam för hjälp!
//Carl