Permalänk
Medlem

Bygga en dator till cad????? :S

Hej alla "datanördar" där ute...
(hoppas ingen tar illa upp, är själv en datanörd. Men om någon gör, så ta bara bort detta)

Är ganska ny på denna hemsida, men det jag har sett här en så länge så verkar det vara en underbar sida....lärt mig mycket redan...
Kommer förmodligen trivas mycket

Men men, nu till saken.
Funderar på att sätta ihop en liten dator själv. som sagt är helt ny på den sidan, men men får se hur det går.
Någon som har några tips på vad man ska köpa. Hade väll inte direkt tänkt att lägga mer än upp till ca 7-8k.
Det som datan kommer användas till...ja du, funderar på lite 3D program, som Solidworks och CAD. Men nu har jag ingen anning om man kan få en dator som klarar det bara för de pengen jag tänker lägga.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk

Jag tror nog att du skulle kunna strypa ner din budget en eller två tusen!

Orkar tyvär inte lista upp en setup just nu, men datorn bör fokusera just på ett stadigt grafikkort(Budget=Grafikkort>prolle) och ett hyfsat internminne

Permalänk

Tja..

Vad sägs om
Moderkort: Asus P5Q-Pro
CPU: Q6600 2,4Ghz (borde inte CAD proggramen snart nyttja Quad?) eller E8400 3,0Ghz (som är Duo och lite billigare)
Minne: 4 Gig PC 6400 (ta det billigaste)
HD: Western Digital Caviar SE16 WD6400AAKS (640GB)
Låda: Antec Sonata III 500 (Svart) (med 500W nät agg)
Grafik kort: ATI 4850 eller möjligen 4870.

Totalt pris: runt 6500:- -- 7500:- beroende på CPU & Grafk kort.

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosendahl
Tja..

Vad sägs om
Moderkort: Asus P5Q-Pro
CPU: Q6600 2,4Ghz (borde inte CAD proggramen snart nyttja Quad?) eller E8400 3,0Ghz (som är Duo och lite billigare)
Minne: 4 Gig PC 6400 (ta det billigaste)
HD: Western Digital Caviar SE16 WD6400AAKS (640GB)
Låda: Antec Sonata III 500 (Svart) (med 500W nät agg)
Grafik kort: ATI 4850 eller möjligen 4870.

Totalt pris: runt 6500:- -- 7500:- beroende på CPU & Grafk kort.

Tack så mycket för tipset..

Btw vart hittade/fixade du denna listan??
Eller var det bara ur ditt huvud???

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem

Ang. Grafikprocessor, bör man inte satsa på Quadro eller FireGL som rekommenderas av Solidworks hemsida?

Visa signatur

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D., or Ph.D. Unfortunately, they don't have a J.O.B.

Permalänk
Medlem

Kollar här för CAD/CAM grafikkort: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10484

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Kollar här för CAD/CAM grafikkort: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10484

Riktigt nice.
Bara en lite fundering.... Kompisit ingång (eller S-video. För det är väll samma sak???)
Använder man det ofta? och engtligen vad använder man det till???
Såg att många av de korten inte hade det....

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem
Citat:

S-Video cables are used for computer-to-TV output for business or home usage. Because it is very simple to convert S-Video to composite signal (just the logical merging of the two through a filter capacitor is required), many electronics retailers offer converter adaptors for signal conversion. Conversion will not improve image quality, but will allow connecting to otherwise-incompatible devices. Converting composite signal to S-Video is harder, because once Luminance and Color are merged it is hard to separate them while minimizing loss.

Due to a lack of bandwidth, S-Video connections are generally not considered suitable for high-definition video signals. As a result, HD sources are generally connected to a monitor by way of analog component video or wideband digital methods (usually HDMI or DVI). However, on the older monitors with S-Video but without HDMI and DVI, some graphics cards have full display (including bootup display) with HDMI, DVI and S-Video and partial full display (displaying only after the OS boots up) with component and composite. So in this case, a good connection will be the S-Video connection as it allows the user to see the display in the event he needs to adjust settings in the CMOS.

Citat:

S-Video interface: More and more graphics cards these days have an S-Video socket built in, so that the computer's output can be viewed on a television screen. This is why it is often called a "TV-out" plug.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Om vi säger så, kan jag koppla in en S-video på grafik kortet utan att den redan har det???
(om du fattar....)
Eller måste jag skaffa ett separat "Tv-kort"??

Den datorn jag har nu har sådan "komposit" och en sådan S-video (RCA kontakt) på framsidan.
Kan man ha det utan att grafik kortet har det där bak??? (fattar någon något av detta XD)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem

Har inte grafikkortet S-video ut så går det inte så vitt jag vet på något enkelt sätt att lösa, alternativt att du slänger in ett extra grafikkort, det billigaste du hittar med "tv-out" alltså S-video i ditt paket. Kostar ca 200kr

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

Kan man ha hur många grafik kort som helst???
eller vad?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vidstig
Kan man ha hur många grafik kort som helst???
eller vad?

Det som begränsar är ju PCI-e platserna på moderkortet

Sen vet jag inte hur många man brukar ha i en CAD dator.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Det som begränsar är ju PCI-e platserna på moderkortet

Sen vet jag inte hur många man brukar ha i en CAD dator.

Haha, ok då.

Hur många skärmar kan man ha på en dator då?

HD: Western Digital Caviar SE16 WD6400AAKS (640GB)

Är det en S-ATA? eller hur ser man det???

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem

Angående WD hårddisken så ser du det enklast när du e inne i någon webbshop och tittar under kategorier. Brukar finnas IDE S-ATA SCSI och SSD hårddiskar som kategori, med olika tumstorlekar, 3.5" eller 2.5". Angående skärmar så kan du ha ganska många om du vill.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm