Permalänk
Medlem

Förstörde jag hennes moderkortet?

Hej,

Edit: @ topic, haha

Skulle installerar ett gammalt grafikkort jag hade liggandes i min flickväns dator, eftersom onboard-graffet hon hadet sög riktigt hårt. Så jag satte i det, i med sladdarna (gjort det 50-tal gånger förut, men var några år sen sist nu). Slår på datorn, och skärmen är svart. Den får signal men vill inte visa någon bild. Jag tänker att kortet jag hade liggandes kanske var sönder, så jag tar ut det och pluggar in skärmen i hennes gamla onboard-moderkort, bara för att upptäcka att resultatet blir likadant här.

Vad jag än gör så får jag inte liv i datorn, och jag tror inte att det bara är så att skärmen inte visar något eftersom hårddisken inte verkar jobba.

Moderkortet hon har är ett ASRock 775VM800, med AGP-port, i vilken jag satte i ett Geforce Ti4200. Mycket förbryllad över vad som kan ha hänt plockar jag till slut fram manualen till moderkortet, där det står att AGP-porten bara klarar 1,5v och att något annat kan skada moderkortet.

Saken är den, att hade det varit något mer än 1,5V så hade väl inte kortet ens passat i AGP-socketen?

Vad hände egentligen? La moderkortet av sådär bara? Statisk elektricitet?! Skärm och sladd funkar finfint till annan dator.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Det har inget med volten att göra då det bara fanns något SiS grafikkort som hade fel volt vad jag kommer ihåg. Du kan testa att göra en Cmos reset genom att ta ut batteriet och kortsluta + och - polerna i batterisockel i 15 sekunder (dra ut strömmen först!). Gammal hårdvara är känslig för störningar så kolla om någon kondensator har gått sönder på moderkortet. Även nätagg går sönder lätt och då du inte hör hårddisken spinna upp så lutar det åt detta men kolla så inte det är glapp i 20-ATX kontakten för det är lätt att det glappar när man varit nere i datorn.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det har inget med volten att göra då det bara fanns något SiS grafikkort som hade fel volt vad jag kommer ihåg. Du kan testa att göra en Cmos reset genom att ta ut batteriet och kortsluta + och - polerna i batterisockel i 15 sekunder (dra ut strömmen först!). Gammal hårdvara är känslig för störningar så kolla om någon kondensator har gått sönder på moderkortet. Även nätagg går sönder lätt och då du inte hör hårddisken spinna upp så lutar det åt detta men kolla så inte det är glapp i 20-ATX kontakten för det är lätt att det glappar när man varit nere i datorn.

Plockade ut batteriet, men kortslöt aldrig något, ska testa det, samt att kolla ATX-kontakten. Kondensatorerna är hela och har inte läckt något. Nätagget tycker jag inte att det bör vara eftersom fläktarna på både grafikkortet och CPUn snurrar när jag startar datorn.

TAck så oerhört mycket! Det är hemskt när man ska hjälpa en kompis med datorn osså går det itne som man tänkt sig.

Edit: Ooh, räddaren i nöden

Jodå, tror att återställningen av CMOS gjorde susen, för ATX-kontakten satt som klistrad. Funkar finfint nu. Jag skulle dock fortfarande vilja veta vad som hände. Aldrig varit med om något liknande.

Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Tar du både ut batteriet och drar ur strömsladden blir det väl väldigt svårt att kortsluta något eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Strunt samma, det gjorde susen! Alles sind glücklich!
Är inte 100% säker på att jag faktiskt provade starta datorn efter att jag plockat ut batteriet från början bara, men det kvittar, det funkar nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt för det är inte alltid lätt att hitta fel i gamla datorer. Fungerar det nya grafikkortet också?

@Maximo: Ingen aning men man drar ur det sista i systemet så man inte behöver vänta några timmar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jadå, det fungerar mycket bra!
Onboard-kortet var ett mycket uselt S3 Graphics UniChrome, dög inte till mycket mer än att surfa.

Permalänk
Hedersmedlem

Då så.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM