Permalänk

Bar ajag som stör mig på översättningen av idle till Viloläge? I Windows är Viloläge det samma som engelskans Stand by, jag fattade först inte alls hur i helvete datorn kunde dra flera hundra watt i Viloläge tills jag insåg att det var idle vi pratade om. Snälla, skriv "utan last" eller något så blir det inte förvirrande. Översättningar till svenska av datorbegrepp är så värdelöst och förvirrande det kan bli ändå.

Fattade jag fel, eller var 2st 4870x2 bara mariginellt snabbare, och ibland till och med långsammare än ett single 4870x2? Det står också 2x 4870x2, är det en miss eller menar ni 2st 4870x2 i CF? Isf är det ju helt klart värt 4000kr till för ytterligare ett grafikkort som ger 0 mer prestanda....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

glöm inte att ställa in cod4 rätt nästa gång:
cvar maxfps 0

jag tror att ni har maxfps satt till 90 nu som är standard så att kortet inte går över det även om det kan. (detta görs för att man inte ska få lagg när man går från en miljö/ett rum med låg fps till en miljö/ett rum där kortet kan kötta ut 200+ fps)

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillRambo
Varför presterar 2st 4870 X2 sämre än 1?
Någon som vet hur långt ett 4870 X2 är, har beställt ett och om det är längre än 28 cm måste jag skära bort en bit från ramen för att den ska få platts^^
Bra jobbat ATI/AMD

Hörde nyss att drivrutinerna inte är färdiga utan 2 st 4870 X2 fungerar endast i vissa spel för tillfället. Då är det inte så konstigt att det blir sämre resultat. Fått bekräftat att det inte funkar i Crysis än iaf.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Det goda segrade till slut

Permalänk
Avstängd

Kul test!

Det råder ingen tvekan om att HD 4870X2 är ett prestandamonster utan dess like.

En sak bara, hur kommer det sig att Sweclockers uppmätta effektförbrukning ligger så väldigt långt under flera andra sidor? 320 W för ett helt system med 9650 och 4870X2, det är ungefär vad bara kortet drar i andra recensioner.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hjälpsam

Jösses vilket monster HD4870X2 är!
Kul att en del fått ned Idleförbrukningen, på sina modeller av HD4850 så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Trodde 4870X2 skulle vara mycket bättre? Ingen större skillnad på Crysis Very High 1650*1050 mellen X2 och GX2. Då kan jag somna lutan ångest eftersom jag köpt ett GX2 för 3000kr

Nej men i 1920*1200 veryhigh är ju kortet bara sådär 40,25% bättre än Nvidia...
Att det inte ger mera FPS skulle jag inte anklaga amd/nvidia för utan ett sjukt dåligt optimerat spel från tyskarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
YEESS.. Denna recension GJORDE MITT ÅR.. 2008 GREATEST EVER.. La beställning på 2 st 4870x2 DIRR (fråga mig inte ens varför men det verkar fett)

WOHO ati are the kings of graphic-cards

lägg inte alla pengarna på korten bara, elräkningen måste ju också betalas och den verkar bli ganska hög

var det bara jag som reagerade på 4870 X2:s elförbrukning

ja menar WTF

edit sry sry sry

läste inte ordentligt:D tyckte det stog att ett 4870 X2 drog över 500 watt när det var 2 stycken XD

Permalänk
Medlem

Okej till att börja med, alla ni fanboys är så otroligt patetiska, patetiska i klass med fotbolls huliganer eller barnsliga som småbarn i sandlådan som bråkar om vems pappa som är bäst. Fan nästan så man skäms över att man räknar sig som en "datanörd" när man ser sånt här.

För det andra det blir tydligen Ati och Intel i höst. (Bra då, Intels kretsar ger crossfire, och Intel kretsar och Intel cpu är stabilitet)

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

Har väntat länge nu men ett 4870x2 hade nog gjort sig mot mitt nuvarande 1950xtx.
Sitter med en Spel/HTPC på en fullhd-tv så jag borde kunna skruva upp grafiken ganska bra i 1920x1080 jämfört med idag.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Hedersmedlem

Tummen upp för hästjobbet att genomföra detta mastodonttest!

Så där lite vid sidan om: vad är det för fel med spelmotorn i Crysis? Spel är inte mitt stora intresse, men jag har liksom inte riktigt förstått meningen med att släppa ett spel som är tungt som sirap och som oavsett hårdvara håller moped fart.

Permalänk
Medlem

Duktigt jobb utav er på redaktionen. Snacka om tålamod!

Då blir det Helt Klart ATI nästa löning

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att MSI 4870 får "Rekommenderas" när Sapphires 4870 kort kostar 300kr mindre? Visst den får ca 1-4fps i varje test (10fos i DMC 1600x) men det kan väl inte vara värt 300kr? Aja nice anyway

KimTjik Kanske syftar på att de som gjort spelet inte optimerat det 100% (via kodning/skrivning et.c)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Inaktiv

Härlig recension och fint att AMD verkligen är åter.
Vad jag funderar på nu är hur prestandan blir med ett HD4870X2 och ett 8800GTS 512MB för fysik. =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Finns det några Nvidioter kvar här?

Nvidia....Vad är det för något

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
glöm inte att ställa in cod4 rätt nästa gång:
cvar maxfps 0

jag tror att ni har maxfps satt till 90 nu som är standard så att kortet inte går över det även om det kan. (detta görs för att man inte ska få lagg när man går från en miljö/ett rum med låg fps till en miljö/ett rum där kortet kan kötta ut 200+ fps)

Jag tänkte på det jag med... trodde bara inte att SweC skulle kunna missa något sådant :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Okej till att börja med, alla ni fanboys är så otroligt patetiska, patetiska i klass med fotbolls huliganer eller barnsliga som småbarn i sandlådan som bråkar om vems pappa som är bäst. Fan nästan så man skäms över att man räknar sig som en "datanörd" när man ser sånt här.

För det andra det blir tydligen Ati och Intel i höst. (Bra då, Intels kretsar ger crossfire, och Intel kretsar och Intel cpu är stabilitet)

Klart man är fanboy, alla gillar väl ett märke mer än något annat? Sen att man kan köpa motståndarens kort ändå är väl bara naturligt om det är bättre. Nvidia is the suxX0rz...

Permalänk
Medlem

Detta har jag väntat på :D, Grattis till AMD/ATI!!

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Avstängd

Det är väl bara att gratullera AMD. Dax att sälja sitt 8800GT...

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Jag tänkte på det jag med... trodde bara inte att SweC skulle kunna missa något sådant :S

man vet ju aldrig, öjvind kanske inte spelar cod4 fullt så mycket att han har koll på alla cvars.

dock är jag sugen på nytt grafikkort, 80+ fps i 1920x1200 4xAA/16xAF! själv kör man utan skuggor, sol, decals, mipmaps, etc. och allt annat på extralow... men det är ju mest för att man ser gubbarna enklare.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Trodde 4870X2 skulle vara mycket bättre? Ingen större skillnad på Crysis Very High 1650*1050 mellen X2 och GX2. Då kan jag somna lutan ångest eftersom jag köpt ett GX2 för 3000kr

Crysis är sjukt Nvidia optimerat, så ganska självklart att Nvidia fick så bra resultat där

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

varför ger ni extra poäng till de överklockade versionerna som är flera hundralappar dyrare? trodde poängen med denna sidan var att man skulle göra det själv och dessutom är det inget som skiljer förutom att de eventuellt använt lite dyrare minnen/höjt spänningen i bioset.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Saknar ett test med Radeon HD 4870 + 4850 CrossFire.
Kan nog ge bra pris prestanda och dra minde ström än två 4870.

Permalänk

"Devil May Cry 4 är ett nytt och krävande spel..." Kan inte vara speciellt krävande då ni har 50fps i 1920x1200 och 4 AA med ett 9600GT. Tror knappt det kortet klarar halflife 2 med sådana settings och det spelet har några år på nacken.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Avstängd

Kan någon förklara för mig hur 4850 drar runt 70W idle med hela systemt igång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
"Devil May Cry 4 är ett nytt och krävande spel..." Kan inte vara speciellt krävande då ni har 50fps i 1920x1200 och 4 AA med ett 9600GT. Tror knappt det kortet klarar halflife 2 med sådana settings och det spelet har några år på nacken.

Angående HL2.
När halflife2 kom körde jag det med ett ATI Radeon 9600XT utan problem.
Det går även bra att köra på ganska ordentligt på grafiken med ett Geforce 6800GS

Permalänk
Medlem

ATI GOES BEZERK! Ritkigt trevliga resultat prisvärt och prestanda i massor skit bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
...

Klart man är fanboy, alla gillar väl ett märke mer än något annat? Sen att man kan köpa motståndarens kort ändå är väl bara naturligt om det är bättre. Nvidia is the suxX0rz...

Njaa har man håligt på ett bra tag och handskats med många datorer åt gången från flera olika "generationer", så märker man nog att de olika märkena tar ut varandra och att det ena är bättre ibland osv..

Självklart har jag också favoriter allt från en gammal gf4 via en ati 9800pro till ett 6800gt, efter det har jag kört laptop med både intel och nvidia chip. Men att jag håller vissa kort lite extra kära av nostalgiska skäl betyder inte att jag vräker ur mig massa obskyra saker om hur de som köpt produkter av företag av för några månader sen skulle vara idioter.

Sen det faktum att jag tidigare tyckt om ett nvidia kort, kommer inte på något viss hindra mig från att köpa ett 4700 nu eftersom det helt klart verkar vara det kort som är mest prisvärt och passar mina behov bäst.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

JAG VET VAR ALLA NVIDIOTER ÄR!

Just nu är alla inloggade på tradera och skriver sälj annonser för deras kort!
Så nu kan ni som vill fynda Nvidia kort säkert redan imorn på Tradera!!

Jag sålde ett 8800gt för några månader sen och köpte ATI 600 seriens GPU på tradera för 100kr

Har spelat quake 3 arena i månader nu (kortet klarar knappt Doom3)
Så nu är det nog dags o slå till o köpa nytt!

ATI Har alltid haft bäst bildkvalite tycker jag!

Som nån sa tidigare " dom goda segrar till slut"!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
"Devil May Cry 4 är ett nytt och krävande spel..." Kan inte vara speciellt krävande då ni har 50fps i 1920x1200 och 4 AA med ett 9600GT. Tror knappt det kortet klarar halflife 2 med sådana settings och det spelet har några år på nacken.

Vet du ens vad du pratar om?

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Avstängd

AMD har den största pinnen i staden! Smisk på Nvidia för att de inte kan (trots sin överlägsna ledning vad det gäller försäljning under de senaste 2 åren) slå 4870!

Beställer den 25:e när lönen dimper in på kontot

*Fest*

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"