Permalänk

Hemmaserver

Hej kamrater. Detta är mitt första inlägg som medlem här.

Jag håller för närvarande på att plocka ihop en enkel hemmaserver av en gammal dator för att testköra Windows Home Server. Om det funkar bra har jag planer på att bygga en "riktig" hemmaserver.

Har byggt en del "vanliga" datorer tidigare, men aldrig någon server. Den största frågan jag har är hur man ansluter så många hårddiskar som det finns plats till i ett serverkabinett. Kollade på en jättefin låda där det fanns plats för 12 (!) diskar. Men hur i hela friden ansluter man så många diskar till ett moderkort? Särskillda moderkort?

Är det någon som har erfarenhet av detta eller vill ge andra råd inför stundande serverbygge så tar jag tacksamt emot alla tips och råd jag kan få.

Tack på förhand!

Visa signatur

--- Mvh "Klockaren" ---

Permalänk

Finns ju Moderkort med många Sata kontakter..

Tex så finns ju MSI P45 Platinum med 9 Sata kontakter på moderkortet.
+IDE. dvs 2 HD:ar till. Maximalt 11 st då.

Sen kan du ju fylla det med några diskar då. typ 9 st 1TB diskar & 2 st 500Mb. eller nått.. räcker väll nån månad eller?
Men det är väll för oss hobby meckare..

Men till de riktiga Servrarna så är det ju special Moderkort, det är därför en HP-Server kostar typ 250 tusen för visso en viss support ingår då.

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

du kan köpa kontrollerkort för att få fler sata platser

Visa signatur

| Errare humanum est |