Permalänk

ser jag fel eller är det bara en musknapp på den?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
ser jag fel eller är det bara en musknapp på den?

Det är en knapp för både vänster och höger.
Den är splittad som en gungbräda.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Advent 4211 från England. Vad är det som gäller med moms och tull då? Hur mycket är tullen på? Ska man betala moms också? Osv, någon som har koll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Jag funderar på att köpa en Advent 4211 från England. Vad är det som gäller med moms och tull då? Hur mycket är tullen på? Ska man betala moms också? Osv, någon som har koll?

Finns otaliga trådar om detta, samt inlägg i alla trådar om dessa UMPC:s.

Om nån vet så är det garanterat Tullverket (.se)

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Finns otaliga trådar om detta, samt inlägg i alla trådar om dessa UMPC:s.

Om nån vet så är det garanterat Tullverket (.se)

Stod inget vettigt på Tullverket.se, har sökt bra mycket men inte fått något säkert svar. Det mesta behandlar att importera utanför EU.

Vad jag kommit fram till hittills så verkar det som att man inte ska betala varken moms eller tull när man handlar inom EU och då blir en Advent 4211 riktigt billig att köpa in från England.

Blir nog att beställa en från England i veckan. Cirka 300 pund plus cirkus 30 pund frakt = 3877 svenska. Är ju helt klart värt jämfört med att köpa t.e.x en Asus Eee PC 900 eller Acer Aspire One i Sverige.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatpipe
Det är en knapp för både vänster och höger.
Den är splittad som en gungbräda.

aha ok, nu vet jag

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Stod inget vettigt på Tullverket.se, har sökt bra mycket men inte fått något säkert svar. Det mesta behandlar att importera utanför EU.

Vad jag kommit fram till hittills så verkar det som att man inte ska betala varken moms eller tull när man handlar inom EU och då blir en Advent 4211 riktigt billig att köpa in från England.

Blir nog att beställa en från England i veckan. Cirka 300 pund plus cirkus 30 pund frakt = 3877 svenska. Är ju helt klart värt jämfört med att köpa t.e.x en Asus Eee PC 900 eller Acer Aspire One i Sverige.

Stämmer att det inte tillkommer några extra kostnader såsom moms eller tull då du köper från ett annat eu-land.

Men ska inte en advent kosta runt 280£?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Stod inget vettigt på Tullverket.se, har sökt bra mycket men inte fått något säkert svar. Det mesta behandlar att importera utanför EU.

Vad jag kommit fram till hittills så verkar det som att man inte ska betala varken moms eller tull när man handlar inom EU och då blir en Advent 4211 riktigt billig att köpa in från England.

Blir nog att beställa en från England i veckan. Cirka 300 pund plus cirkus 30 pund frakt = 3877 svenska. Är ju helt klart värt jämfört med att köpa t.e.x en Asus Eee PC 900 eller Acer Aspire One i Sverige.

vilken site levererar till sverige ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Stod inget vettigt på Tullverket.se, har sökt bra mycket men inte fått något säkert svar. Det mesta behandlar att importera utanför EU.

Vad jag kommit fram till hittills så verkar det som att man inte ska betala varken moms eller tull när man handlar inom EU och då blir en Advent 4211 riktigt billig att köpa in från England.

Blir nog att beställa en från England i veckan. Cirka 300 pund plus cirkus 30 pund frakt = 3877 svenska. Är ju helt klart värt jämfört med att köpa t.e.x en Asus Eee PC 900 eller Acer Aspire One i Sverige.

Inget vettigt på tullverket.se ? Till det kan jag bara säga "duh!".
På första sidan har de ju en länk till "Tullguiden", ett par klick vidare så har du svaret:

Citat:

Internethandel, från annat EU-land
Varor som du köper inom EU behöver du inte anmäla till oss.

En sökning på orden "köpa dator från england" på sidan gav samma svar likaså om man "frågade" deras "robot" Sandra längst ner på sidan...

Du måste vara dålig på att söka information om du lyckas missa det...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
ser jag fel eller är det bara en musknapp på den?

Det är en vippknapp, man kan klicka både höger och vänster på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Inget vettigt på tullverket.se ? Till det kan jag bara säga "duh!".
På första sidan har de ju en länk till "Tullguiden", ett par klick vidare så har du svaret:

En sökning på orden "köpa dator från england" på sidan gav samma svar likaså om man "frågade" deras "robot" Sandra längst ner på sidan...

Du måste vara dålig på att söka information om du lyckas missa det...

Sen när blev "Du behöver inte anmäla varor till oss" synonymt med att man inte behöver betala moms, tull eller andra avgifter för att föra in datorn i Sverige?

apbot: Ingen så vitt jag vet men tänkte handla från eBay om det inte går att beställa en från UK Pixmania, kollar man dock omdömen på svenska Pixmania blir man inte så sugen på att handla där.

Permalänk

Jag hittar inga bilder på hur 6-cellsbatteriet ser ut, och om det sticker ut något. Någon får gärna upplysa den vilsne.
Här är en kille (inte jag) som planerar att modda sin Wind rätt nice:) GPS, fingerprint reader, built in readyboost, ny HDD, mer RAM o kanske touchscreen.

Återstår bara att se hur det går
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=282390

Edit: Här finns en jämförelsebild mellan 3-cell och 6-cell.
http://www.flickr.com/photos/26516955@N07/2537938721/sizes/o/

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Avstängd

Frågade nyss wupti.com om dom skickade till sverige, svaret blev:

Citat:

we ship our products directly from the producer, but we can ship it to a shipping company which can ship it to you

Så hur fan funkar det..?

Permalänk
Medlem

Den engelska momsen måste du betala om du beställer därifrån, däremot behöver du inte tulla för det. Vore ganska knasigt om man kunde köpa varor skattefritt från hela EU.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Frågade nyss wupti.com om dom skickade till sverige, svaret blev:

Så hur fan funkar det..?

Gissar på att de kan låta tex UPS ta hand om den var på de skickar den hem till dig.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Nu har även jag lagt en Wind i kundkorgen! Så nu ska min 3 år gammla ibook få lägga sig och vila. Tyvärr blir jag helt utan osx, men rackarns vad fint det blir med ett nerstrippat, supersnabbt Xp pro !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Nu har även jag lagt en Wind i kundkorgen! Så nu ska min 3 år gammla ibook få lägga sig och vila. Tyvärr blir jag helt utan osx, men rackarns vad fint det blir med ett nerstrippat, supersnabbt Xp pro !

Nice, var köpte du din ifrån?

Permalänk
Medlem

Det vart en 80gb xp home från expansys.se ! Man är som ett barn som väntar på julklappar nu

Permalänk
Medlem

Alla som köper borde skriva vart ifrån de köper.

expansys så dyrt ut

Jag kan ju tillsvidare lista alla de olika märkena som finns.

Msi Wind
Advent 4211
Medion Akoya mini
Mybook m11

Någon som vet var man kan få tag på nån som skeppar hit till sverige ?

Permalänk

Om man beställer en sån UK-Wind från tex Expansys.
Passar strömadaptern som följer med här i sverige eller måste man köpa sig nån form av adapter?

Synd att Enterknappen är så mycket mindre på UK-versionen än för US-versionen. Hade velat haft US stora Enter-tangent.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt danska/nordiska MSI's, vad har ni fått för touchpad? Verkar som om MSI bytt leverantör från från Synaptics till nåt företag som heter Sentilic

http://msiwind.net/msi-wind-touchpad-no-longer-synaptic/

Lite kasst då man inte kan 'fingerscrolla' med den nya varianten :/
(det går inte ens att avaktivera klick-funktionen på touchpaden på den nya)

Kollade runt på ett tyskt forum, och där verkade det vara bäst odds att få Synaptic om man köpte en Medion (inga rapporter om Sentilic i dem ännu iaf). MSI verkar bara skeppa Sentilic dock

Permalänk
Medlem

http://www.b4udirect.com/ skeppar advent till sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Nu har även jag lagt en Wind i kundkorgen! Så nu ska min 3 år gammla ibook få lägga sig och vila. Tyvärr blir jag helt utan osx, men rackarns vad fint det blir med ett nerstrippat, supersnabbt Xp pro !

Varför inte köra OSX på Wind'en?

Visa signatur

peace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Nu har även jag lagt en Wind i kundkorgen! Så nu ska min 3 år gammla ibook få lägga sig och vila. Tyvärr blir jag helt utan osx, men rackarns vad fint det blir med ett nerstrippat, supersnabbt Xp pro !

Om du kollar på youtube, kan du se att man kan köra OSX på Winden

Permalänk
Medlem

"Köra" OS X ja. Men inte speciellt användbart då varken Wlan, ljud eller sleep fungerar.

Permalänk
Medlem

Advent 4211 och MSI Wind...

.. trodde jag var identiska, men här
http://www.b4udirect.com/home/product/00885986/ADVENT/ADVENT....
kan man se att advent väger 1,2 kg medan MSI Wind knappt väger 1

//Peter

Permalänk
Medlem

Kollar man på insanelymac så hävdas det iaf där att sleep fungerar..? Mic och hörlursutgången funkar inte, men annars funkar väl ljudet? Wlan kräver dock att man byter kortet till ex.vis ett Dell för ~200 spänn.

Så inte verkar det vara en helt värdelös burk att köra OSX på?

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag på en Wind i Köpenhamn eller möjligtvis Helsingör? Bor nära så det hade varit helt perfekt att slippa all denna hemska väntan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban90
Någon som vet var man kan få tag på en Wind i Köpenhamn eller möjligtvis Helsingör? Bor nära så det hade varit helt perfekt att slippa all denna hemska väntan

Alban90
Om du har vägarna förbi danmark så absolut,

Om jag var du skulle jag köpa mybook m11 som finns på www.notebook.dk
Det är samma som wind fast rebrandad
precis som advent och medion.

om du ändå ska dit får du gärna plocka upp en till mig också och sen posta till sthlm.
PMa om det är ok för dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apbot
Alban90
om du ändå ska dit får du gärna plocka upp en till mig också och sen posta till sthlm.
PMa om det är ok för dig

Jag skulle inte heller tacka nej till en förstås :/
(skulle tro att man kan fylla bagaget på en bil med Wind's och få de sålda rätt fort här..)

Såg f.ö. en lista igår på vilka företag i Danmark som sålde MyBook M11, kan försöka leta reda på den igen o se vilka som fanns i Köpenhamn. Dock så tyckte jag att det såg ut som om de inte fanns ute i butik riktigt än?

Edit: Det var förstås på notebook.dk: http://www.notebook.dk/indhold/forhandler.php