Permalänk
Robot

HTPC

Orsaken till detta bygge är att jag vill få bort alla enheter framför TV'n. I dagsläget är ett XBOX, PS2 och Digital-TV box ståendes på en lackhylla från IKEA.

Hade det inte varit för att XBOX'en sticker ut en bit från hyllan och även Digital-TV boxen så hade jag nog ej påbörjat detta projekt.

XBOX'en används till film, PS2 till Singstar och Digital-TV box till TV. Jag tänker använda mig av Windows XP SP3 som operativ och sedan lägga på Media Portal för att ersätta film och TV och sedan även förmodligen UltraStar för att ersätta PS2'an.

Detta projekt kommer förmodligen ta ett tag p.g.a. begränsad ekonomi och att jag kommer behöva bygga ett eget chassi för att få de måtten som krävs för att den ska få plats på hyllan utan att den sticker ut alltför långt.

Komponenter jag använder/ska använda:
Chassi: Hemmabygge i Plexi + Alu [Köpt].
Nätdel: SFX nätaggregat 200W [Köpt]
Moderkort: Asus M2A-VM HDMI [Köpt].
CPU: AMD Athlon 64 LE-1620 45W [Köpt].
Minne: Kingston 2GB 800MHz [Köpt].
Hårddisk: 2.5" SATA Samsung 80GB [Köpt].
DVD: Kommer ej att bygga in någon DVD spelare i datorn, utan kommer sätta dit en USB vid behov av installation, filmer streamas från servern i garderoben.
TV-kort: Digital Everywhere FlopyDTV [Köpt]

Besök albumet: HTPC av zyce

Permalänk
Medlem

Låter spännande..

Ser framemot resultat (-:

Permalänk
Medlem

Funderar på nåt liknande ska bli intressant att följa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Låter spännande..

Ser framemot resultat (-:

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir MYCKET snyggare om du skippar hyllan som prylställ och köper någon tv bänk att ha under tv:n med alla prylar i och så är det mycket enklare att gömma kablarna så inte dem syns!
men det är bara min åsikt
Om du tycker det är snyggt att se alla prylar med kablar huller om buller så får du ju ha så

Ex så kan du göra som på den här bilden:

Permalänk
Medlem

Det var ett bra förslag, nackdelen är att man stänger in elektronik som leder till en mängd olika problem. Såvida du inte har inbyggd ventilation/kylning i skåpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mtboy
Jag tror det blir MYCKET snyggare om du skippar hyllan som prylställ och köper någon tv bänk att ha under tv:n med alla prylar i och så är det mycket enklare att gömma kablarna så inte dem syns!
Om du tycker det är snyggt att se alla prylar med kablar huller om buller så får du ju ha så

Jo men ska han nu gora ett eget chassie sa kanske det ska synas ochso

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag håller med att det är snyggt att gömma allt, men vi har plockat bort tv-bänken p.g.a. platsbrist under TV'n och satt upp en lackhylla. Sen kan man dra de få kablar som kommer gå till TV'n i kabelränna och få det hyffsat snyggt.

Vi får se hur det blir sen. Håller just nu på att lära mig Sketchup.. damn.. inte lätt

Permalänk
Medlem

Kan bli bra det där, vill gärna se hur du gör allt. Funderar på att bygga en nästan identisk låda, dock med hårddiskplats under moderkortet och utan dvd läsare tror jag. Är nätagget du ska ha något bra? Såg ju helt klart intressant ut.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Kan bli bra det där, vill gärna se hur du gör allt. Funderar på att bygga en nästan identisk låda, dock med hårddiskplats under moderkortet och utan dvd läsare tror jag. Är nätagget du ska ha något bra? Såg ju helt klart intressant ut.

Hårddisken kommer nog i någon sorts upphängning till höger om tv-kortet, ej utsatt på den bilden. DVD'n tänkte jag mest sätta dit så att man har hålet där och kan byta mot kanske blueray eller liknande i framtiden. Smidigt att ha vid ominstallationer och annat också.

Nätagget har jag faktiskt ingen aning om det är bra eller ej. Säljs på Kjell & Company och står att det är en tyst 60mm fläkt i den, i annat fall går den säkert alltid att byta ut. Behöver ett litet nätagg för att få ner storleken på lådan.

Ska nog påbörja bottenplattan som jag bestämt mig för att göra i aluminium, kanske tar och sågar ut från någon befintlig låda så får man hålen till moderkortet färdiga.

Permalänk
Medlem

Okej, men du ska alltså ha bottenplatta? Jag kommer nog köra rakt på botten med moderkortet, vet ej hur jag ska fästa det bara. Annars blir det ett mini chassi, bäst mått o kylning på dom jämfört med htpc lådorna som typ är 50x50cm om man ska ha nån hyfsad.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad så har jag ett Shuttle nätagg på 250W som endast är 190*45*85

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Om du är intresserad så har jag ett Shuttle nätagg på 250W som endast är 190*45*85

"Hej FRA..."

xD det knäcker mig xD

Och nu on-topic: Kommer nog att bli najs, utblås bör placeras högt upp, gärna på taket. Ser att du har plats kvar så om du kan så kanske du kan "hänga" en fläkt där som blåser varmluften i chassit mot utblåset?
good luck!

kommer följa det här bygget ger poäng när det är klart

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Hmm, känner inte riktigt att jag får till storleken/utseendet på lådan. Har börjat fundera lite på att bygga en låda som fästs på väggen istället som har kontakterna neråt, i så fall blir jag av med alla kablar som kommer hamna bakom TV'n.

Ska se vad frugan tycker om förslaget.

Permalänk

ja amd x2 4850 e snabbare i alla lägen än Le. och så drar dem lika mkt ström , + att du kan överklocka den till 3.0ghz .

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyce
Hmm, känner inte riktigt att jag får till storleken/utseendet på lådan. Har börjat fundera lite på att bygga en låda som fästs på väggen istället som har kontakterna neråt, i så fall blir jag av med alla kablar som kommer hamna bakom TV'n.

Ska se vad frugan tycker om förslaget.

Ett annat tips om du vill dölja kablarna är ju bara att göra någon form av "kåpa" du sätter över kablarna, borde vara enkelt att fixa och borde bli snyggt.

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Hur har du fått till fläkten på google sketchup, är ingen direkt pro på det

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ellehbg
Hur har du fått till fläkten på google sketchup, är ingen direkt pro på det

Hehe, jag är ingen mästare på Sketchup heller precis. Fläkten är en 120mm som jag plockade från Sketchups websida och gjorde om till en 40mm som sitter just i den nätdelen jag ska köpa.

Jag kan dela med mig nätdelen som komponent via webben om det är just en sån du vill ha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyce
Hehe, jag är ingen mästare på Sketchup heller precis. Fläkten är en 120mm som jag plockade från Sketchups websida och gjorde om till en 40mm som sitter just i den nätdelen jag ska köpa.

Jag kan dela med mig nätdelen som komponent via webben om det är just en sån du vill ha?

Jaha, tack jag hittade den nu också. Nä det var bara fläkten men tack iallafall

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem

Fint hundkex där som I/O skölden ska vara

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

hehe, jo, fått den kommentaren från fler

Har kört en del med dremeln idag, kommer ta ett tag att få riktigt jämn o fin. Dock kommer jag inte kunna använda I/O skölden utan får nog göra en egen plåt där.