Permalänk
Medlem

Vattenpumpen startar datorn

Edit: Kanke skulle ha postat under kylning?

Detta är egentligen inget problem, jag är bara nyfiken på vad orsaken är.

Jag har vattenkylning på processorn men pumpen är inte kopplad så att den startar när datorn startar, den är ansluten direkt till ett grenuttag som även datorn och kringutrustning är anslutna till, jag har dragit fram en skarvsladd som ligger på golvet framför datorn så jag lätt kan dra ur hela grenuttaget när jag inte använder datorn.

När jag kopplar in grenuttaget startar alltså vattenpumpen direkt medans datorn står i stand by. Eftersom vattenpumpen låter och rasslar illa och måste "startas om" flera ggr innan den går tyst har jag satt en strömbrytare på sladden.

Nu kommer det konstiga: När jag stänger av vattenpumpen och sedan startar den igen så startar även datorn trots att de inte är sammankopplade på något sätt. Min enda teori är att det har något med strömimpulser som går in i prossorn att göra, vattnet leder ju ström mellan pumpen och vattenblocket som har kontakt med processorn.

Vad tror ni att det kan bero på?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

det låter ju inte bra iallafall vad det än beror på..

krypström via vattnet som kickstartar processorn tror jag dock inte på. (du har väll inte vanligt kranvatten i förresten?)

möjligen att din strömförsörjning är så dålig att datorn (nätaggregat + mammabräda) missuppfattar pumpstartens spänningsfall som ett strömavbrott och startar om helt enkelt. isf kan du ev stänga av den funktionen i BIOS. (vid strömavbrott, starta om, sista läge eller var avstängd. vid de 2 första startar den då om)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn inte startar när han kopplar in grenuttaget så är den teorin utesluten. Vad problemet beror på har jag ingen aning om.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Eftersom datorn inte startar när han kopplar in grenuttaget så är den teorin utesluten.

men då den ju är avstängd är även last state det. dvs den startar inte. strömunderskott som ger driftsproblem däremot, last state + på = omstart. dessutom ökar ju även själva datorn nätbelastningen om den är på, vilket ytterligare ökar problemet. (om det nu skulle vara så. jag vet att detta också är långsökt rent praktiskt, men teoretiskt är det sunt)

en annan tanke kan ju vara jordfel av nått slag, skulle då kunna reagera dåligt på en brytning av en pol mot en annan. men det får du ta med din elektriker.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag kör med destilerat vatten+water wetter. Datorn är inte jordad, de enda jordade uttagen i lägenheten sitter i köket. Nu när jag som vanligt skulle starta datorn så startade den när jag [b]stängde av[/] vattenpumpen, vet inte om det har hänt förut. Jag skulle kunna koppla in vattenpumpen via en skarvsladd från köket om jag hitter en tillräckligt lång så får den ström från en annan propp vilket skulle visa på om det beror på spänningsbortfall eller inte.

Edit: Nu hände det igen att datorn startade när jag stängde av pumpen, kollade i BIOS och hittade "power on after power fail" och det stod på off.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100