22" vs 24", frågor om nativeupplösning m.m.

Permalänk
Medlem

22" vs 24", frågor om nativeupplösning m.m.

Har nyss flyttat till studentrum i och för studier, och till följd av brist på kvadratmeter så vill jag hålla så mycket av dom tekniska prylarna som möjligt samlade till datorn. TV tar som bekant en jäkla massa plats, så därför ska jag se till att knyckla in det i burken via TV-kort.

Till det behövs naturligtvis en ordentlig skärm, sitter nu med en jävligt gammal Fujitsu Siemens TFT, 18" tror jag det är t.o.m, som är ALLT annat än snabb... Därför tänkte jag nu införskaffa en ny skärm, då det lär bli en del film-och TV-tittande på den här datorn.

Jag har nu fastnat i valet och kvalet mellan 22" och 24", som så många andra. Jag har kollat andra trådar, men inte fått svar på alla mina frågor.
Den främsta anledningen till dilemmat är hela upplösningsfrågan. Ni ser mitt datorsystem i sign, och hade inte tänkt att det skulle uppgraderas än på ett tag. Den höga upplösningen som 24" har, 1900x1200 är bara att glömma i de flesta spelen jag spelar, så min främsta fråga är: Hur fruktansvärt fult blir det om man inte spelar i native-upplösningen?

Andra synpunkter på det hela är också välkommet!

Tack på förhand!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tja.

Om man inte har kraft till att lira på 1920x1200 vilket är helt galet vid nya spel på MAx graphics såklart :D.
Jag har själv lirat en del på 22" och det är helt underbart. Otast då har jag iofs lirat med rätt höga upplösningar så jag kan inte säga helt klart vad som gäller.

Det du däremot KAN testa är att om du använder dig av din maximala upplösning på skärmen (bör väl vara 1280x1024) sen spelar du något grafiskt snyggt spel på en mycket lägre upplösning. Så om du tex tar Call of Duty 4 o krämar igång på 800x600 o kikar hur det ser ut på skärmen :D.

Många gånger spelar man under sin använda upplösning för att man vill få upp grafiken. Det är ALDRIG några problem att spela under sin upplösning så mitt svar till dig är att NEJ det kommer fortfarande se snyggt ut när du lirar i native upplösning.

Men som sagt, det är bara att testa teorin på din nuvarande skärm. Eller bara kolla hos någon polare, alltid nån som sitter på en bjässe :D.

Det som är bra med 24" är att dom har ratio 1:1 på HDMI, dvs upplösningen behöver inte skalas ner eller upp utan den kan visa en ren signal ifrån bluray-360 whatever du använder för att kolla på film/spela med :D.

Hoppas du fick något svar på dina frågor. Om jag får fråga, något några speciella skärmar du funderat på eller? Kanske kan hjälpa dig där med
Sen ligger det en klistrad tråd om rekommendationer på 24". Ta en titt där. Bör finnas en HEL DEL information om detta. Sen skulle jag inte lita till fullo på alla sweclocks (kastar sten i glashus här känner jag ;D) då det är mycket CS-folk. Vad menar jag med CS-folk? Jo personer som många gånger är mellan 14-20 och det enda som är referensmaterial är hurvida bra saker och ting går att spela CS med eller presterar i liknande sammanhang.

Vad jag försöker säga är att försök hitta de människor som har lite kött på benen och solla bort småfiskarna så du inte går på en nit.

/Rob

Permalänk
Medlem

Jo, helt klart, det var ju ett sjukt bra förslag faktiskt, pinsamt att jag inte tänkte på det! Jaja, man har ju inte alla rarar i releasen hela tiden...

Det är ju faktiskt inga större problem, även om jag kört 1280x1024 på de flesta spelen, men lägre funkar ju faktiskt helt ok...

Jo, precis som du säger så är det klara fördelar med 24". Framförallt verkar man få med bra mycket för för priset, känns framtidssäkrare på precis alla sätt... Och risken finns nog att du har rätt angående det där med CS-individer, men tack och lov finns det många väldigt kunniga personer också!

Den skärmen jag tittat på är främst BenQ G2400WD: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355438 , vilket främst är en prisfråga, och den verkar gott och väl täcka mina behov.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Den skärmen, BenQ G2400WD är ett riktigt bra val.
En otroligt bra skärm med allt vad man kan tänkas behöva.

Ingen high-end pro skärm för videoredigering men den fungerar helt klart hur bra somhelst till alla de saker man vill göra med skärmen.

Det är bara att inse, vill man ha tunga grafiska skärmar för arbete med foto och grafik på en mer professionell nivå är det bara att gå upp till 6000kr+ på en gång, finns inga genvägar då man måste ha bättre paneler än de TN som sitter i alla andra skärmar under 5000kr.
Vill man nu inte gå dit och är ute efter en skärm som funkar till det mesta suveränt så är BenQ riktigt riktigt kvalitativa i skärmar.

Här har du en handfull människor som verkar vara nöjda med sina inköp http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=N82E168... . Om du kollar vidare runt så har skärmen fått riktigt bra omdömen för pris contra specs så helt klart ett vettigt köp!

Enda negativa, som jag anser det, är att den ej är höj/sänk-bar men men. Det är inte så svårt att lösa med nått att ställa under om man vill ha upp skärmen lite i altitud.

Köper du skärmen kommer du garanterat inte ångra dig.

Tänker varna dig dock, 24" är HUGE när man lirar spel :D. Det är enormt med de spelen som du kan pressa upp lite power i. Så om du är en wow-spelare är du frälst i 24" utan dess like hehe.

Hoppas du blir nöjd med skärmen, det är ett ordentligt bra köp och du får verkligen kvalitativt material och prestanda för en hyffsat billig peng!

Mvh

/rob

Permalänk
Medlem

Nej, precis, det vi snackar här är skolarbete, film, TV, spel och bildvisning av mycket enkelt slag... Så det känns inte som att skärmen kommer hämma mig genom sin paneltyp...

Men tack för svaren, känns riktigt bra nu! Blir att lägga beställning imorrn, det ska bli spännande att se hur fan jag ska få hem den från hämtbutiken bara, men det ger sig...

Jo, jag har en känsla av att jag kommer känna mig överkörd av en ångvält i spelen, ska se vilka som går att få igång i nativeupplösningen... WoW spelar jag dock tack och lov inte

Det får bli en sådan helt enkelt. Dessutom följer det med en DVI-kabel så då slipper jag införskaffa en sådan, några hundralappar redan där... Stöd för full-HD är inte heller otrevligt... Lär inte behöva köpa någon ny skärm på ganska många år känns det som...

Återigen, tack!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara en sån där klok och seriös tråd där alla skriver långa svar som man inte orkar läsa mitt i natten. Ngn kanske har skrivit detta med andra ord:

Vissa skärmar har stöd för ... vad man nu kallar det. Typ att om man ställer in 1280*1024 så istället för utsträckt så får du svarta kanter runt hela. Visst, du får inte njuta av hela bildytan, men du får native-upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Det här verkar vara en sån där klok och seriös tråd där alla skriver långa svar som man inte orkar läsa mitt i natten. Ngn kanske har skrivit detta med andra ord:

Vissa skärmar har stöd för ... vad man nu kallar det. Typ att om man ställer in 1280*1024 så istället för utsträckt så får du svarta kanter runt hela. Visst, du får inte njuta av hela bildytan, men du får native-upplösning.

Pratar du om pixelmapping..? Dvs att vissa skärmar (oftast 24-tum o större) har stöd får 1:1 pixelmapping. 1:1 innebär att skärmen visar den upplösning som grafikkortet skickar ut typ 1024*768, 1280*1024, 1440*1050. Det blir då svarta fält runt själva bilden då dessa ej fyller en 24-tummare med native-upplösning 1920*1200. Om man har en "pixel storlek" på 0,27mm så ger 1024*768 en bildstorlek på ca 27*21cm (ca ett A4 papper).

Permalänk
Medlem

Det låter som om det är det ni pratar om efter att ha läst lite på det goda internet... G2400WD-skärmen har iaf stöd för 1:1 pixelmapping för HD-formatet, vet inte hur det är med det andra, men jag kommer nog överleva i vilket fall... Ordern läggs i eftermiddag!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det skall dyka upp en BenQ G2400WT vilken dag som helst. Den skall ha bättre fot med bl. höjdjustering. Det är förmodligen samma panel som i WD modellen men det är ej bekräftat ännu...

Permalänk
Medlem

Du gör bra iaf som köper den skärmen. Väl spenderade pengar och du kommer helt klart att bli nöjd över ditt köp

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Blev beställning idag tillsammans med router till mig och en polare, TV-kort och lite allt möjligt... Tack ska ni ha för hjälpen!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD