Permalänk

Operativ system

Måste man ha en Mac dator för att kunna ha operativ systemet?? Eller går det att köpa bara den på skiva??

Permalänk
Medlem

Nej, går inte att bara köpa en skiva o installera.

Dock går det att installera Mac OS X på en "vanlig" dator genom "hack", dock bryter det mot Apples licensavtal vilket gör att vi inte får diskutera eller länka till sidor som har med det att göra här på SweC.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Du kan köpa det på skiva, men du måste ha en mac för att köra det på. Det är liksom det som är hela grejen...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar även att faktiskt köra det på en riktig Mac för att få maximal upplevelse.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Ok tack för svaren! Synd att man inte kan få köpa och bara stoppa in i datorn och installera Aja tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theluser39
Synd att man inte kan få köpa och bara stoppa in i datorn och installera

Går utmärkt - om datorn är rätt (dvs en Mac, som för övrigt klarar "alla" operativ…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

I licensavtalet för Windows Vista står det att det inte får installeras på datorer tillverkade av apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilhelm
I licensavtalet för Windows Vista står det att det inte får installeras på datorer tillverkade av apple.

haha

Permalänk

Vad dåligt, jag har hemma hos en polare, såg visade han mig hans datorn jag tror det var en iMac. Fytusan vad snygg den var så läckert! Men jag har liksom inte 10 tusen att köpa en ny mac med.

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu med en Dell, med det heliga operativsystemet installerat. Det fungerar förvånansvärt bra. Använd google för att få fram kompabilitetsinformation. De flesta moderkort med intel-chipset brukar fungera utan krångel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad dåligt, jag har hemma hos en polare, såg visade han mig hans datorn jag tror det var en iMac. Fytusan vad snygg den var så läckert! Men jag har liksom inte 10 tusen att köpa en ny mac med.

Skrattade lite när jag först läste ditt inlägg och sen din datorspec. Jag har inte stenkoll på dagens pc hårdvara men 10.000:- har du alla gånger lagt på din burk

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte är något felaktigt i att länka denna sida.

http://www.insanelymac.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Hoppas det inte är något felaktigt i att länka denna sida.

http://www.insanelymac.com/

Vad ska jag med denna sida till? Verkar bara som upptaderingar till dom som har Mac?

Permalänk
Medlem

sidan är för haxutveckaler som kör OSX på standardhårdvara. OSX86 som det kallas, funkar hyfsat om man har tur. (dvs rätt hårdvara)

Citat:

Men jag har liksom inte 10 tusen att köpa en ny mac med.

kolla begagnat på Tradera, även en lite äldre iMacs ger nästan samma upplevelse. och det är lätt att hitta i bra skick då Macfolk generellt är ena pedantiska typer, vilket iof även gör andrahandsmarknaden relativt dyr. och prestandan fixas lätt och rätt billigt med lite extra minne.

annars kan du ju faktiskt från Apple direkt få en helt ny snålburk för endast 5500kr. den är ett bra insteg, och egentligen bra mycket flexiblare på sikt än en iMac dessutom. http://www.apple.se

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Kan nästan garantera att du kan köra MacOS X på din burk.
http://dailyapps.net/2007/12/hack-attack-install-leopard-on-y... , du ska ju dock självklart köpa en licens för Mac OS X innan du laddar ner det. Många påstår att det är ändå olagligt eftersom klausuler i Apples licens inte tillåter det, men även flera påstår att Apple inte har de juridiska rätten att förbjuda det, särskilt i Sverige.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Kan nästan garantera att du kan köra MacOS X på din burk.
http://dailyapps.net/2007/12/hack-attack-install-leopard-on-y... , du ska ju dock självklart köpa en licens för Mac OS X innan du laddar ner det. Många påstår att det är ändå olagligt eftersom klausuler i Apples licens inte tillåter det, men även flera påstår att Apple inte har de juridiska rätten att förbjuda det, särskilt i Sverige.

du får väll inte ladda ner en mjukvara från en pirat sida bara för att du äger en licens? o licensen gäller väll skivan, inte den du laddar hem, för du förstör väll inte skivan du köpt med leopard. dessutom är ju den du laddar ner hackad, det vill säga olaglig och strider mot apples licens.

hur menar du att det inte skulle strida mot apples licens?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Inte ens 10000 kr för en Imac, och jag köpte en skärm för 8000 kr till min Macbook Pro igår. Olika världar, minst sagt.

Permalänk
Medlem

Köp riktiga osx-skivan från apple. Starta den med en bootskiva, sök på ovan nämnda forum.

Permalänk
Citat:

Vad ska jag med denna sida till? Verkar bara som upptaderingar till dom som har Mac?

Nej den sidan är inte för oss med riktigt Mac.
Förstår du inte vad som sägs där kan du nog lägga ner hela idén med att kura ful OS X och börja spara istället.

Visa signatur