E2220 eller E4600, är det värt prisskillnaden?

Permalänk
Medlem

E2220 eller E4600, är det värt prisskillnaden?

Funderar på en ny processor. Sitter idag med en gammal P4 531 på 3GHz men funderar på att eventuellt uppgradera.

Resten av hårdvaran är 3GB minne (DDR2 400MHz), ett Asus Geforce 6800 med 256MB minne. Moderkortet är ett ganska enkelt MSI 945PL Neo5-F men enligt MSIs hemsida ska både E2220 och E4600 gå att använda. Jag kyler den nuvarande processorn med ett Thermalright Ultra-120 Extreme utan någon fläkt men det sitter en 120mm chassi-fläkt precis bakom kylaren. Grafikkortet kyls också passivt mha en Arctic Cooling Accelero S1 Rev2. I vilket fall som helst borde kylningen inte vara något problem med någon av processorerna och min tanke är väl inte direkt att överklocka.

Jag har försökt få klarhet i hur mycket den extra meggen cache i E4600-processorn påverkar prestanda, men har kommit fram till att det inte ger överdrivet mycket i de flesta applikationerna. I dagsläget håller jag på med lite asp.net i Visual Web Developer Edition och spelar ett och annat spel. Är det värt prisskillnaden att skaffa den dyrare E4600, eller ger de i stort sett likvärdiga prestanda?

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820

Permalänk
Medlem

4600 ger aningens mer prestanda i vissa applikationer, samt att den har 200 MHz extra. Om du tycker att ~10-15% extra prestanda för 60% extra slantar är värt det, go for it. Å andra sidan talar vi om futtiga 350 spänn här

Ej att förglömma, både e2XXX och e4XXX-serien är riktigt roliga och lönsamma att klocka. Mer prisvärt än så blir det knappt. Båda lär nå en bra bit över 3 GHz om ditt moderkort och dina minnen orkar. Har själv en 2160@3,1 som jag är vansinnigt nöjd med

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

båda e väll 2.4ghz så ta du den billigare