Microsoft patenterar "Page Up" och "Page Down"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft patenterar "Page Up" och "Page Down"

Mjukvarujätten Microsoft har beviljats patent på klassiska “Page Up” och “Page Down”. Patentet beskriver en metod för att bläddra ett steg i taget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet att det kanske inte är så lätt att se, men vet någon vad det är för tangentbord på bilden?

Tack på förhand.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av §2
Vet att det kanske inte är så lätt att se, men vet någon vad det är för tangentbord på bilden?

Tack på förhand.

http://www.sweclockers.com/recension/5917-revoltec_fightboard...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Men seriöst söka patent på en sådan sak ?

Microsoft i ett nötskal suck...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Själv ska jag pattentera mellanslag, så ni kan nu alla börja skriva helt utan mellanslag, haha!

Allvarligt talat, hur kan de få patent på det? Vad tänker personerna/hur mycket får de betalt som beviljar sådana här patent?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Men seriöst söka patent på en sådan sak ?

Microsoft i ett nötskal suck...

Söka är en sak, men vad är det för träskalle som beviljat det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

va betyder detta i praktiken?
att bara office-paketet o andra microsoft-program som får använda dessa knappar till va dom e till för??

Visa signatur

"Get a life!" But? What lvl do I need 4 that?

Permalänk
Medlem

Usa har lite mystiska regler för mjukvarupatent, det är ju inte direkt så att det här främjar mjukvaruindustrin.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stupid Ass
va betyder detta i praktiken?
att bara office-paketet o andra microsoft-program som får använda dessa knappar till va dom e till för??

Verkar bara gälla en metod för att implementera page up och page down.
Inte själva knapparna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Kärlek till dig

Permalänk
Medlem

Hela jävla patent systemet borde fan tas bort. Det tillför världen absolut NADA! Om något så hindrar det ju utvecklingen, av anledningen att giriga fanskap till företag osv bara är ute efter pengar.
Ursäkta språket men blir så arg av girigt folk, va istället nöjda med att ni kommit på en bra idée så ska ni få er en kaka.

Permalänk
Medlem

Klart som tusan att patentsystemet inte ska tas bort, kommer ajg på en bra idé ska ju inte Anders få kopiera den och sälja billigare. Däremot så är detta ganska läjligt, samt dubbelklicket.. Sjukt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Hela jävla patent systemet borde fan tas bort. Det tillför världen absolut NADA! Om något så hindrar det ju utvecklingen, av anledningen att giriga fanskap till företag osv bara är ute efter pengar.
Ursäkta språket men blir så arg av girigt folk, va istället nöjda med att ni kommit på en bra idée så ska ni få er en kaka.

Tänk lite innan du postar
Varför skulle ett företag över huvud taget utveckla nått i fall ett annat företag bara kan snö idén rakt av. Utan profit finns det ingen/liten anledning att utvekla nya produkter och tjänster
Visst, detta patent kanske världen kan klara sig utan men patentsystemet bör INTE tas bort

Permalänk

Problemet är väl att patentverket skiljer sig imellan olika länder. tror det är 25år om inte mer förens ett patet 'går ut' och då har säkert många redan gjort liknande patent eller gått under.

Finns mängder med patent där just patenten skyddar emot en vidare veckling. spec innom sjukvården osv.

Man kan ju tänka på Stakars Volvo som uppfan 3 punktbältet men inte tog patentpå det. Iaf skulle alla kört volvoidag elelr så skulle alla varit döda som inte kört volvo eller suttit med 4-5punkt bälten istället.

Patent är bra i vissutsträckning när något är på planeringsstadiumet att bli utvecklat men när det redan finns så är det bara barnsligt.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Usa har lite mystiska regler för mjukvarupatent, det är ju inte direkt så att det här främjar mjukvaruindustrin.

Precis... mjukvarupatent för att skydda en mycket specifik och helt nya metod bör absolut vara kvar som möjlighet men många av dessa patent som finns idag är så luddiga och triviala för inte att tala om oftast kopior av redan förekommane funktioner som inte pattenterats pga sin triviala funktion att det hämmar utvecklingen.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

suck, man kan ju hoppas de söker såna här idiotiska patent bara för att nå det där rekordet och inte av nån annan anledning..

oh, och hin håles eget nummer är 616, inte 666. (medan Bill Gates eget nummer är 640 istället)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Asså imo borde det inrättas ett världsomspännande patentverk som gäller över hela världen med nationella och regionala kontor. Som det är nu får man läsa om det ena absurda fallet efter det andra. Folk söker patent som tokiga överralt bara för att det går, inget fel i det iofs, men tänk vilka resultat det kan få om det blir godkänt. Sedan kommer någon kinestillverkare me billig arbetskraft o snor idén i alla fall. Suck vilken härva allt är...

Permalänk
Medlem

microsoft är datorernas och datoranvändarnas gud...

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Creative och Apple har ju också lite sköna patent under bältet.

Patent är jättebra, det är bara det att man i USA kan få patent på väldigt konstiga saker som aldrig skulle ges patent i EU då det är för trivialt.

Creative har ju patent med stil i "Använda 2 filter för att göra ljudet bättre". Så alla måste använda 1 eller 3+... Eller det sköna "Sortera mp3or enligt "Artist -> Album -> Låt"

Detta går inte att genomföra i EU. I USA kan du få patent på att använda en kartong till någonting nytt. Typ förvaring av lingon... Sen har du monopol på att sälja en skokartong som man kan ha lingon i.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Så nu kommer man inte kunna använda Page up och Page down i andra operativsystem??

Permalänk
Medlem

hmm.. undrar om nån har patent på mönstrade mellanlager för att skapa förbättrad greppyta vid bipedalisk transport ännu?

Nike, I'm gunning for you...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Måste man betala licens till M$ nu om man tänker använda dom knapparna?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Detta går inte att genomföra i EU. I USA kan du få patent på att använda en kartong till någonting nytt.

På tal om kartonger: http://beranger.org/index.php?page=diary&2008/08/25/07/57/15-...

Med Borat uttal: "Niiice! Give me five!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darzan
Klart som tusan att patentsystemet inte ska tas bort, kommer ajg på en bra idé ska ju inte Anders få kopiera den och sälja billigare. Däremot så är detta ganska läjligt, samt dubbelklicket.. Sjukt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Tänk lite innan du postar
Varför skulle ett företag över huvud taget utveckla nått i fall ett annat företag bara kan snö idén rakt av. Utan profit finns det ingen/liten anledning att utvekla nya produkter och tjänster
Visst, detta patent kanske världen kan klara sig utan men patentsystemet bör INTE tas bort

Tänka innan jag postar? Detta är min åsikt å den vill jag dela med miga av, vad ska jag tänka på?
Att äga en idée, hör ni inte själva hur löjligt det låter? Ja men då kan jag ju ta patent på att andas luft, nej shit va bra! Eller vänta det är redan säkert patenterat...

EDIT: Ni inser inte även det att det är ERAN frihet som tas bort allt mer och mer om ni stöder patent systemt. Lycka till starta eget företag eller liknande då ni har x antal patent att ta er förbi för att änns starta eran verksamhet, vilket ger även era konsumenter högre slutpris. Super bra grabbar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Så nu kommer man inte kunna använda Page up och Page down i andra operativsystem??

Det tror jag inte, om nu patentet går igenom så gäller det väl en speciell funktion, inte knapparna i sig, eller?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Problemet är väl att patentverket skiljer sig imellan olika länder. tror det är 25år om inte mer förens ett patet 'går ut' och då har säkert många redan gjort liknande patent eller gått under.

Finns mängder med patent där just patenten skyddar emot en vidare veckling. spec innom sjukvården osv.

Man kan ju tänka på Stakars Volvo som uppfan 3 punktbältet men inte tog patentpå det. Iaf skulle alla kört volvoidag elelr så skulle alla varit döda som inte kört volvo eller suttit med 4-5punkt bälten istället.

Patent är bra i vissutsträckning när något är på planeringsstadiumet att bli utvecklat men när det redan finns så är det bara barnsligt.

//Martin

Uppfinnaren Nils Bohlin fick faktiskt patent på trepunktsbältet.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Tänka innan jag postar? Detta är min åsikt å den vill jag dela med miga av, vad ska jag tänka på?
Att äga en idée, hör ni inte själva hur löjligt det låter? Ja men då kan jag ju ta patent på att andas luft, nej shit va bra! Eller vänta det är redan säkert patenterat...

EDIT: Ni inser inte även det att det är ERAN frihet som tas bort allt mer och mer om ni stöder patent systemt. Lycka till starta eget företag eller liknande då ni har x antal patent att ta er förbi för att änns starta eran verksamhet, vilket ger även era konsumenter högre slutpris. Super bra grabbar!

Försök lyckas starta ett eget företag som bygger på en smart ide, kanske en produkt, företaget går riktigt bra tills du massproducerar den, ligger ute med en jävla massa pengar.

Då kommer jag med större plånbok, stjäler iden och iom mitt större rykte så säljer jag 90% av produkten och du 10, så kan du stå där med 10 miljoner i skuld eftersom du inte hade något skydd alls.

Permalänk

Ursäkta med vad är "det klassiska dubbelklicket" för något?!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Försök lyckas starta ett eget företag som bygger på en smart ide, kanske en produkt, företaget går riktigt bra tills du massproducerar den, ligger ute med en jävla massa pengar.

Då kommer jag med större plånbok, stjäler iden och iom mitt större rykte så säljer jag 90% av produkten och du 10, så kan du stå där med 10 miljoner i skuld eftersom du inte hade något skydd alls.

Vilken skuld? Om jag står med skulder i slutet så är det pga kass logistik ju.
Å exakt de du säger är så marknaden funkar idag. Någon kommer på att man kan göra grafikkort, då kommer någon annan och också vill in i leken å gör även de grafikkort. För att överleva får du helt enkelt se till att du har smarta funktioner som din konkurent inte har, och låsa eller kryptera mjukvaran i dessa. Inte ge ut blueprints eller liknande. Och där va patent problemet löst.
Har du en idée, håll den hemlig och se till att den förblir hemlig, kanske genom att få dina annställda skriva på kontrakt om tystnads plickt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Måste man betala licens till M$ nu om man tänker använda dom knapparna?

Japp! varje gång du använder ngn av dem kostar det 0.10 öre. Dras från din pension!