Permalänk

hjälp med konstigt ljud

hejsan grabbar började folda inatt..

allt går bra kör med cpu och gpu.. bara en fråga får ett pippande ljude i mina hörlurar när jag foldar med gpu.. får de aldrig annars när jag spelar spel elelr nåt liknat har provat att köra fläkten på max har 8800 ultra och har hittils bara vatt uppe i 71 grader pågrafikortet..

använder de inbyggda ljudkortet på datan.

nån som vet vad kan vara?

även om jag mutar ljudet så är pipet kvar där och blir ej högre när jag höjer ljudet

plus har provat nu är bara konstigt ljud i front audio jacket inte i det därbak.. mycket skumt men men

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Tror på störningar, kanske inte ditt nätaggregat orkar att maxa hela datorn? Min gamla dator lät när jag belastade hårt och rörde musen...

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem, mitt grafikkort börjar tjuta högfrekvänt när jag foldar (det är ett 9800gx2). Tror inte det beror på nätagget iaf, jag har nämligen ett tx750 vilket är ganska överdimensionerat.
Någon som har en aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Re: hjälp med konstigt ljud

Citat:

Ursprungligen inskrivet av van der vaart
nån som vet vad kan vara?

Detta har diskuterats tidigare i forumet. Det är grafikkortet som väsnas. Taget från foldingforum.org:

Citat:

The power filter capacitors are supposed to supply extra power during the periods of high current and recharge during the periods of zero current, thereby allowing your power supply to supply a relatively constant average, but they're not perfect so there's still some voltage and current ripple. If any of your components move with changes in voltage or current, you'll get sound, and the frequency of the sound tells you a lot about the pattern of GPU usage and virtually nothing about the average current.

Permalänk
Medlem

Word, ett riktigt högfrekvent ljud när jag foldar, inte speciellt hög volym, men precis inom det hörbara. Låter olika med olika clockning, om man angav olika klockningsnivåer till olika knappar i Rivatuner så skulle man nog kunna spela nån liten melodi

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Word, ett riktigt högfrekvent ljud när jag foldar, inte speciellt hög volym, men precis inom det hörbara. Låter olika med olika clockning, om man angav olika klockningsnivåer till olika knappar i Rivatuner så skulle man nog kunna spela nån liten melodi

'

hehe.. okaj men då är de inget farligt iallfall?

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Nä, tror inte det, har läst om folk med 4870 kort som också hör tjutande. Kanske kortet används på annat sätt när du foldar vs spelar, tror samtidigt att du inte hör tjutandet i spel eftersom det är väldigt svagt och du har hörlurar/högtalare på samtidigt.

Se bara till att det inte blir för varmt, mitt ligger på 55grader (60% fläkthastighet, högsta acceptabla ljudnivån anser jag) och originalkylare, dock så har jag riktigt bra flöde i burken.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är spolarna på kortet och att magneterna i dem skallrar runt vilket ger upphov till det ljudet. Om man kunde limma fast dem skulle ljudet upphöra. En del kort låter mer/mindre än andra och ljudet ändras med överklockningsfrekvensen. Möjligen kan man hitta en frekvens som ger lägre ljudnivå än andra genom att prova sig fram.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]