Nvidia drivare funkar inte efter reboot

Permalänk
Medlem

Nvidia drivare funkar inte efter reboot

Hej!

Jag har tidigare kört med 175.19 (senaste) drivarna till mina 2 8800gts kort vilket har funkat utmärkt tills att jag installerade och började spela Mass effect. Spelet funkade inte alls och så läste jag på ett forum att det funkade om man körde på valfri 169.XX drivare.
Jag avinstallerade då 175.19 (genom lägg till/ta bort program) och installerade 169.44.

Precis som det stod i det forumet så funkade spelet med den drivrutinen. Men då uppstod ett annat problem istället.
När jag bootade om så var nvidia drivisarna inaktiva på något sätt. Bara en skärm funkar (jag har 2 + tv inkopplat) och upplösningen är helt fel plus att nvidia kontrollpanelen inte finns tillgänglig.

Efter det så har jag avinstallerat 169.44 och kört driver sweeper och installerat om 175.19 men har fortfarande samma problem. Det kan börja funka igen ibland, om man gör en ny reboot.

Någon som har en aning?

*edit* Nu får jag inte äns bild längre om jag inte startar i VGA läge....

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem

Starta inte om datorn då? Varför ska man starta om datorn egentligen? Kör viloläge, inte vänteläge, det drar inte ström, och dina program är fortfarande på.

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XserveMe
Starta inte om datorn då? Varför ska man starta om datorn egentligen? Kör viloläge, inte vänteläge, det drar inte ström, och dina program är fortfarande på.

Det finns väldigt många som vill stänga av datorn.

hmm...av installera drivrutinerna och ladda ner "drive cleaner", det kan finnas någonting kvar som orsakar problemet.

Mass Effect fungerar för mig med 175.19. Prova att inaktivera SLI och köra spelet

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Jag har avinstallerat drivrutinerna. Bootat om i felsäkert läge. Kört DC pro startat om i vga läge. Installerat 175.19 bootat om men drivrutinerna hoppar inte igång. Märkligt det här.

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem

försök med en system återställning till innan problemet började.

Annars är det bara att formatera

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Jag provade faktiskt med systemåterställning tidigare. Det funkade bättre efter den. Men när jag skulle köra sli så såg jag i enhetshanteraren att mitt andra grafikkort inte fungerade korrekt. Så jag försökte uppdatera drivrutinen igen och så var jag tillbaka på ruta 1. Ska testa återställa till en punkt långt bak och se vad som händer.

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga är att jag brukar avinstallera via Kontrollpanelen, boota om och köra Drive Sweeper (Analysera Nvidia Display drivers, Clean). Sedan ska det vara rent. Då installerar man de nya drivrutinerna, bootar om, ändrar i Display Properties - Settings - aktivera den andra displayen - extend display. Efter det kan man överklocka med Riva Tuner eller vad man nu önskar göra. Båda korten ska då vara tillgängliga.
Eventuellt kan du prova att boota om en gång till...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Hade gjort det också... Hur som så har jag installerat om systemet nu.

Problemet löst, fast inte på det sätt jag hade önskat.

Tack och hej..

Visa signatur

//SisU