Permalänk
Medlem

hjälp med lite mer advancerat klockning.

japp, såhär är det, har systemet i sign. e8500 har jag skrämt upp i 4.4ghz nu på rätt höga "tycker jag" volt i bios, 1.5125 volt. då är den stabil på 474*9,5=4.4 ghz. försöker ja komma upp i 4.5 ghz vill den inte riktigt, fast ja höjer volten till 1.58 så vill den ändå inte bli stabil mer än några minuter, minnena är underklockade så dom spökar ju inte iaf. har som sagt ett asus p5k, är det några speciella funktioner jag ska sätta på/stänga av i bios, voltage damper å allt va de möjligt heter. speedstep har jag givetvis avstängt. någon som vet mer ingående vad alla de olika funktioerna i biosklockningsmenyn gör, som ni märk av kan påverka klockningen positivt? eller nåt som kanske gör min dator ostabil när det står på auto? och alla references, x0,57 i nbvoltage och cpuvoltagereference å alla förvirrande siffror, vad betyder allt egentligen när man ska försöka ta klockningen ytterligare ett steg högre?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

om du har ngn fsb termination voltage, prova höj den, sen får du nog fläska på lite mer kräm till nordbryggan. MEn håll koll på värmen! bara å testa dig fram

Visa signatur

I7 4790k @ 4.6ghz Vcore 1.26 | 16GB Corsair vengeance @ 1800Mhz | RTX 2070 | Asus z87 pro | Corsair RM 750x | Zalman z1 | True120 | 2x Samsung evo 870 500GB

Permalänk
Medlem

okej, vad exakt gör den funktionen då? och nb, hur mkt volt vill den ha då egentligen, den ligger på 1.4 nu.. många fler tips välkomnas tacksamt.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

dessa inställningar hade jag på en sådan bräda det funka finfint

CPU Voltage Reference: x0.61
CPU Voltage Damper: Enabled
CPU PLL Voltage: 1.7
DRAM Voltage: 2.2
FSB Termination Voltage: 1.45
North Bridge Voltage: 1.5 (håll koll så den inte blir för varm)
North Bridge Voltage Reference: x0.61
South Bridge Voltage: 1.2

det funka för mig somsagt, men kanske inte för dig, testa på egen risk!!!

Visa signatur

I7 4790k @ 4.6ghz Vcore 1.26 | 16GB Corsair vengeance @ 1800Mhz | RTX 2070 | Asus z87 pro | Corsair RM 750x | Zalman z1 | True120 | 2x Samsung evo 870 500GB

Permalänk
Medlem

okej de tackar jag för, bra att ha lite referenspunkter å testa sej fram jämfört med:)

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Här är mina inställningar som du också kan titta lite på om du vill
Ai overklock - manual
Cpu ratio setting 9 (har e8400, e8500 har väl multiplier 8.5?)
Fsb strap to northbridge - 333
Ai Clock twister - Lighter
Dram static read controller - Disabled
dram read training - disabled
MEM OC charger - Disabled
Load line calibration - enabled
CPU spread spectrum - disabled
PCIE spread spectrum - disabled

Under Cpu

C1E support - disabled (speedstep) kan vara bra att ha på om datorn är stabil
Max Cpuid value limit - disabled
Intel (R) virtualization tech - disabled
cpu TM function - disabled
Execute disable bit - disabled

Ställ även in timing på minnena manuellt och även volten på dessa så minnena får det de vill ha. ska du klocka minnena kanske du måste öka lite.

Har 1.26v på min nordbrygga och har minnena klockade från 800-890.
Vmem 2.1 men orginal Vmem på mina minnen är 1.8
volt cpu 1.32 cirka

Min dator står i sign så du du vet vag jag kör på.

Kanske kan ge lite ljus i mörkret
Lycka till!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin00
Här är mina inställningar som du också kan titta lite på om du vill
Ai overklock - manual
Cpu ratio setting 9 (har e8400, e8500 har väl multiplier 8.5?)
Fsb strap to northbridge - 333
Ai Clock twister - Lighter
Dram static read controller - Disabled
dram read training - disabled
MEM OC charger - Disabled
Load line calibration - enabled
CPU spread spectrum - disabled
PCIE spread spectrum - disabled

Under Cpu

C1E support - disabled (speedstep) kan vara bra att ha på om datorn är stabil
Max Cpuid value limit - disabled
Intel (R) virtualization tech - disabled
cpu TM function - disabled
Execute disable bit - disabled

Ställ även in timing på minnena manuellt och även volten på dessa så minnena får det de vill ha. ska du klocka minnena kanske du måste öka lite.

Har 1.26v på min nordbrygga och har minnena klockade från 800-890.
Vmem 2.1 men orginal Vmem på mina minnen är 1.8
volt cpu 1.32 cirka

Min dator står i sign så du du vet vag jag kör på.

Kanske kan ge lite ljus i mörkret
Lycka till!

okej härligt, det är bra att se vad alla har ställt in de där isntällningarna på, så man ser vad som är möjligt utan att riskera allt för mkt att bränna upp hela härligheten:)

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

FSB over voltage/termination voltage och även spänningne till NB/MCH verkar ge mig enorm överklockningspotential nu när jag försöker krypa fram till 4GHz. Ligger ju just nu på 60% OC (3.2GHz), verkar inte som de två inställningarna börjar ge något förns man redan kommit upp en bit (inte behövt höja dem innan jag kom över 3GHz).

Permalänk
Avstängd

jag tror inte du behöver vara orolig att höja nbvolten

Jag kör min NB i 1.87v passiv standardkylning på P5E

Visa signatur

E8600@4.57ghz 1.416vcore(vattenkyld, (XSPC edge acrylic cpublock), (Swiftech MCR-220 tank och radiator) (Laing Vario D5 pump) | Asus P5E x38 flashad till Rampage Formula 0601 bios x48 | 1024x4 MB 1200MHz 4-5-4-15 Kingston hyperX PC9600 |Gainward GTX280 @ 722c / 1500s / 1290mem | Asus SupremeFX II | Antec Truepower Quattro 850W 64A | samsung syncmaster 957p | Razer copperhead