Permalänk
Medlem

Död macbook.. hjälp?

Hej hej. Satt och spelade lite smått på min macbook, gjorde alltså inget utöver det vanliga. Helt plötsligt dör den utan någon felmeddelande. När jag sätter på den igen kommer macloggan upp, sen stängs den ner igen. Nu är den helt död.

Batteriet är full laddat. Har testat att sätta på den både med och utan extern samt med eller utan laddaren. Ingen CD skiva är i så jag antar att det inte är någon kringutrustning som påverkar. Vad kan det vara för fel?

Hur hanterar apple sånt här? Kommer jag få en ny eller reparerar dom bara? Kan man be om ersättning då jag blivit av med mycket personlig data? Hur lång tid kan det ta att få datorn igen?

Tack på förhand

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk
Medlem

Plocka ut disken och koppa infon så slipper du spilla sur mjölk över datat.
Sen när du har gjort de så kan du gå till nästa steg.

Finns massa konstiga kommandon som tämmer minnet osv, hade problem med min macbook air och de sa att jag skulle hålla in diverse knappar så nollades minnet eller nått bull.
Stog info om det i manualen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Re: Död macbook.. hjälp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frolic
Kan man be om ersättning då jag blivit av med mycket personlig data?

Det finns inga ursäkter till att inte säkerhetskopiera.

Dessutom är datan knappast förlorad bara för att datorn inte startar.

Permalänk

Är den inom garanti? (Mindre än ett år / köpt till apple care - Mindre än tre år)
Ja: Ring till applecare, förklara problemet. De kommer säga att du ska gå till din närmaste återförsäljare / skicka in datorn. Då kommer de beroende på vad som är fel byta delar (vilket i praktiken blir ny dator om allt för mycket har pajjat). Tar cirka 1-3 veckor :(.
Nej: Ring till ditt försäkringsbolag, förklara vad som har hänt. De kommer säga: Vi vill ha ett tekniskt utlåtande, om det är värt att reparera eller att bättre att köpa en ny. Då får du gå till en service-anläggning så kollar dom av det.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

hej!

Min dator gjorde detsamma efter att jag suttit i PS CS3 en gång..

De enda som går att göra är att köra target disk (håll inne T när du trycker på knappen).

Sen så ser du till att du kopplar samman din mac med en annan mac eller annan dator via en FireWire kabel

Funkar disken så får du fram datan men är de nått på disken som pajjat som de gjorde i mitt fall, så får du leta upp en polare som e grymm på linux som kan köra target disk mot din mac utan att behöva kontrollera partioner eller liknande(vet inte exakt hur det var, hade en grymm kusin som hjälpte mig, tack!)

Jag lyckades rädda ALLT i princip, bortsett från de skyddade systemfilerna.

Lycka till!

Mvh
Lenny

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Avstängd

Ett hett tips är att:
1.släng din MAC.
2.köp en PC och kör valfri linux dist på den.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Linux är ett trevligt OS men krånglar mer än Windows
Vilket är väldigt synd

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

nollställ pramet, gör följande
när du startar lr startar om datorn, håll nere , cmd alt p och r samtidigt, datorn kommer starta om igen,
håll nere deta ett par omstarter så kan det lösa ditt problem. deta kommer nollställa pramet till fabriks inställningar tror jag det va.

om deta inte funkar.

stopa in mac os x cd, starta från cd skivan, gå in i diskutilitys, välj återställ premissons.

om du inte har cd så kan du om du har en extern enhet, ladda ner mac os x, (på lagligt sett )
omvandla den externa eneheten till en mac os x cd, och sen när du startar datorn, hålla nere alt lr c tror jag det va, och sen starta från den externa enheten som om det skulle va en mac os x instalations cd.

om deta inte fungerar kan du göra

ha 2 mac datorer , koppla ihop dom med firewire, håll nere t när du startar, så blir den till en hdd, sen föröver all info som du tappat bort.

du kan oxå göra följande för att se om det är fel på själva datorn.
koppla ihop dom två datorerna som förut, men håll nere t på den fungerande dator, och sen när du startar upp den paja, håll nere c lr alt, och välj den hela datorns hdd.

på deta sätt så startar du upp den pajade datorn med en "hel" mac os x system. och du borde kunna kolla runt vad som är felet på ena datorn