Permalänk
Robot

Nya datorn, första bygget

Jag ska bygga en dator och chassi nu som påpekar det hela tiden, som projektarbete. Det blir första bygget men någon gång måste det bli det första. Ska lägga ut en byggblogg när jag väl startar igång i nästa vecka att bygga. Hoppas bilderna duger till att se vad det är för komponenter jag har använt. Alla komponenterna gick inte ladda upp av någon konstig anledning men hoppas att ni förstår vad som finns i paketet.

Jag vill bara tacka komplett för den fina service och de fina produkterna.

PS. Det enda jag saknar just nu är 24'' Samsungen och Zalman fläktstyrningen som saknas. Hoppas det kommer snart.

Komponent lista:

1 st Samsung T240HD

2 st Samsung DVD±RW burner SH-S202N

1 st MSI GeForce GTX 280

1 st Asus Maximus II Formula

1 st Antec TPQ 850-EC, 850w

1 st Intel Core 2 Quad Q9400 2,66GHz

1 st Western Digital Raptor 300GB

2 st Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

1 st Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet

1 st Akasa Amber Series Ultra Quiet fan 60mm

5 st Akasa Ultra Quiet Amber Fan 120mm

1 st SteelSeries QcK+ musmatta

1 st Monster Home Theater Powercenter HT800
Överspänningsskydd

2 st OCZ DDR2 PC8500 2*10248MB

1 st Zalman ZM-MFC1 Plus Fan Controller Svart

Besök albumet: Nya datorn, första bygget av Xcret

Permalänk
Medlem

Tycker inte riktigt om hur då håller fingrarna på baksidan av grafikkortet, och PSU var väl overkill? (eller kanske framtidssäkehet, vem vet). Hoppas det blir ett fint bygge. Dra kablarna fint!

EDIT: Du kan inte lägga in fler bilder än 4 i ett galleri. Ändra till bygglogg så ska du kunna lägga in fler.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

gillar inte heller fingrandet på grafikkortet ^^

+ att jag vill inte klaga, men varför köpa akasaprodukter? :<

Men grattis till en bra dator!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Tycker inte riktigt om hur då håller fingrarna på baksidan av grafikkortet, och PSU var väl overkill? (eller kanske framtidssäkehet, vem vet). Hoppas det blir ett fint bygge. Dra kablarna fint!

EDIT: Du kan inte lägga in fler bilder än 4 i ett galleri. Ändra till bygglogg så ska du kunna lägga in fler.

Fett overkill, 850w är nice om han ska köra 3xSLI

Permalänk
Medlem

Säger som dom andra.. gillar inte hur du håller med fingrarna på baksidan av det där grafikkortet

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte har flåttiga händer du håller i fyra tusen spänn där ladda upp en hel dator annars blir det inga poäng här.

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen fara med att hålla kortet så

Edit: Förstår verkligen inte hur du kan vänta med att stoppa ihop monstret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3E
Det är nog ingen fara med att hålla kortet så
http://img401.imageshack.us/img401/8240/imageviewso8.jpg

Oj herre jävlar, man kan ju slå ner nån med den där tegelstenen! Fyra tusen kronors tegelsten.

Permalänk
Medlem

får bara fråga? varför inte hålla händerna på baksidan av kortet sen var händerna precis nytvättade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Hoppas du inte har flåttiga händer du håller i fyra tusen spänn där ladda upp en hel dator annars blir det inga poäng här.

Visa signatur

IT kommer att vara vår framtid. Naturen kommer vara vår framtid. Fundera ut någon bra kombernation så får vi jord ett bra liv.

Permalänk
Medlem

Grattis till en grym dator! Det dom menar med att inte hålla händerna bak på grafikkortet säger dom för dom inte riktigt vet hur ett sådant kort ser ut egentligen. Mitt 9800gx2 ser ungefär likadant ut, hela kretskortet är inkapslat, därför är det ingen fara hur man håller i sin grafiktegelsten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xcret
får bara fråga? varför inte hålla händerna på baksidan av kortet sen var händerna precis nytvättade

Kretskort kan vara känsliga när man tar dom därför ska man ALLTID undvika att ta på kretskort etc eftersom att det kan komma statiska strömmar och om det gör det så är det bara slänga grafik kortet i soptunnan om man har otur

BTW, overkill data

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som missat vilket chassi han ska ha?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floden92
Kretskort kan vara känsliga när man tar dom därför ska man ALLTID undvika att ta på kretskort etc eftersom att det kan komma statiska strömmar och om det gör det så är det bara slänga grafik kortet i soptunnan om man har otur

BTW, overkill data

GARANTI???.Borde ju täcka sånt eller..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
GARANTI???.Borde ju täcka sånt eller..

Nej. Garanti täcker egentligen inte skador som du har gjort genom felmontering, men just ESD skador är väldigt svåra att bevisa så ofta tar företagen tillbaka kortet ändå.

Till galleriet: Går du i Trean och ska göra projektarbetet? För isf så tycker jag att det låter lite enkelt? Eller ska du göra något mer avancerat?

Aja, fet dator iaf..

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet från projektarbete i trean är att de inte kräver speciellt mycket, bara man visar upp att man har gjort något så brukar alla (okunniga) lärare tycka att det är hur grymt som helst!

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortis_barn
Nej. Garanti täcker egentligen inte skador som du har gjort genom felmontering, men just ESD skador är väldigt svåra att bevisa så ofta tar företagen tillbaka kortet ändå.

Till galleriet: Går du i Trean och ska göra projektarbetet? För isf så tycker jag att det låter lite enkelt? Eller ska du göra något mer avancerat?

Aja, fet dator iaf..

Jag gjorde samma sak, fast med tillägget att jag skrev en guide om hur man gör också ^^

Permalänk
Medlem

hur kan det räknas som projektarbete? seriöst tar 1,5 h att montera det där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
hur kan det räknas som projektarbete? seriöst tar 1,5 h att montera det där

2 timmar att bygga, 8 timmar att skriva loggbok/presentation, 90 timmar fikarast ;P

Verkar bli en fin dator hur som helst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
2 timmar att bygga, 8 timmar att skriva loggbok/presentation, 90 timmar fikarast ;P

Verkar bli en fin dator hur som helst!

Ska bygga chassit själv med....

Visa signatur

IT kommer att vara vår framtid. Naturen kommer vara vår framtid. Fundera ut någon bra kombernation så får vi jord ett bra liv.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett liknande i skolan. Gjorde en guide hur man bygger en dator, vartefter jag gjorde lite recensioner på spel, hårdvara mm. Det var jobbigt som fan. Men min lärare hatade mig typ(pga. jag började så sent o hade fuskat lite innan jag började med detta projekt) så jag fick bara godkänt o projekt fast att jag tyckte jag själv var värd ett VG-MVG.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Är det bara jag som missat vilket chassi han ska ha?

Han ska bygga chassit själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jag gjorde ett liknande i skolan. Gjorde en guide hur man bygger en dator, vartefter jag gjorde lite recensioner på spel, hårdvara mm. Det var jobbigt som fan. Men min lärare hatade mig typ(pga. jag började så sent o hade fuskat lite innan jag började med detta projekt) så jag fick bara godkänt o projekt fast att jag tyckte jag själv var värd ett VG-MVG.

Ska vi ge han smisk eller. Men vissa lärare är så kräsna alltså

Visa signatur

IT kommer att vara vår framtid. Naturen kommer vara vår framtid. Fundera ut någon bra kombernation så får vi jord ett bra liv.

Permalänk

Projektarbete? - Vart är världen påväg egentligen? =/

4x1GB... =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI

4x1GB... =/

Men du har väl ingen dator att hurra för, Så lägg ner.

Permalänk
Medlem

Med fyra 1GB DDR2-kretsar får du inte VG i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Projektarbete? - Vart är världen påväg egentligen? =/

4x1GB... =/

Tyst...

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Projektarbete? - Vart är världen påväg egentligen? =/

4x1GB... =/

Vad är det för fel att ha det som projektarbete? vad är fel med 4x1gb? det är ju snabbare än 4x2gb(om man bortser från bildredigering,video coding och annat vääääldigt minneskrävande)?

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Bra grejer (förutom grafikkortet, som inte är prisvärt) men dåliga bilder.

Och du skriver 2x 2048 mb minnen. Det står 1 gb på minnet, så du har alltså fyra minnesmoduler? Skuuumt...

Visa signatur

[Asrock Z77 Extreme4] [Intel Core i5 3570k @ stock] [Powercolor Radeon 6850 @ Stock]
[8GB Corsair Ballistix @ 1866MHZ] [OCZ Agility 3 60GB] [1TB + 320GB HDD 7200RPM]
[In-Win Dragon Rider Chassi] [Fractal Design PSU 500W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savage92
Bra grejer (förutom grafikkortet, som inte är prisvärt) men dåliga bilder.

Och du skriver 2x 2048 mb minnen. Det står 1 gb på minnet, så du har alltså fyra minnesmoduler? Skuuumt...

Det är så kul att allt ni gör att klaga på hur jag har skrivit fel i min hårdvarupresentation. Ni behöver inte hålla på och gnälla...

Men ja det är 2*1024 i varje paket....

Visa signatur

IT kommer att vara vår framtid. Naturen kommer vara vår framtid. Fundera ut någon bra kombernation så får vi jord ett bra liv.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade velat se det färdiga bygget och dess innehåll monterat. :3