most grafik-bang för bucks ~3000kr

Permalänk
Medlem

most grafik-bang för bucks ~3000kr

Tänkte höra med experterna här på Sweclockers

Jag bygger en Intel spelburk åt brorsan. Vi tänkte inte lägga ut mer än 3kkr på grafikdelen.

Enligt bla tomshardware & 48xx tråden här på SC mfl så rekommenderas 2st Ati HD4850 i CrossFire som mest bang for the bucks. Men jag är fan lite nervös för jag har aldrig kopplat ett CrossFire system. Sista burken som jag byggde var en Athlon64 med Nvidia Ti4400 år 2003 och då var SLI och Crossfire icke existerande begrepp!

-- Rekommenderar Ni några andra uppsättningar än 4850 Crossfire för 3000kr?

-- Är det lätt att ställa in CrossFire i bios eller blir det Plug n' Play?

-- Finns det någon nackdel med 2st grafikkort?

Tips o tricks uppskattas! Tack

Permalänk
Avstängd

Crossfire är plugnplay.

Nackdelen med crossfire är väl att i spel som saknar crossfireprofil är prestandan = ett kort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Crossfire är plugnplay.

Nackdelen med crossfire är väl att i spel som saknar crossfireprofil är prestandan = ett kort.

Men CF stödet är väl mycket brett idag?

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men CF stödet är väl mycket brett idag?

Finns det ngn lista på spel som är kompatibla nånstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def
Finns det ngn lista på spel som är kompatibla nånstans?

Det gör det om jag inte minns fel, hittar den bara inte just nu.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Crossfire är plugnplay.

Så är det. Men de flesta spel som behöver Crossfire-stöd har ju det och det lär inte bli sämre. Jag tycker man kan våga säga att Crossfire idag är en bra lösning. I vissa spel funkar det inte jättebra men i de flesta fall får man bra prestanda. I äldre spel finns inget behov av Crossfire - bara ett par år gamla spel går att maxa med ett enkelt 4850.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte höra med experterna här på Sweclockers

Jag bygger en Intel spelburk åt brorsan. Vi tänkte inte lägga ut mer än 3kkr på grafikdelen.

Enligt bla tomshardware & 48xx tråden här på SC mfl så rekommenderas 2st Ati HD4850 i CrossFire som mest bang for the bucks. Men jag är fan lite nervös för jag har aldrig kopplat ett CrossFire system. Sista burken som jag byggde var en Athlon64 med Nvidia Ti4400 år 2003 och då var SLI och Crossfire icke existerande begrepp!

-- Rekommenderar Ni några andra uppsättningar än 4850 Crossfire för 3000kr?

-- Är det lätt att ställa in CrossFire i bios eller blir det Plug n' Play?

-- Finns det någon nackdel med 2st grafikkort?

Tips o tricks uppskattas! Tack

VI HAR ångrat oss och bestämt att köra på ett HD4870x2 istället! Tack för inläggen såhär långt

Permalänk
Citat:

VI HAR ångrat oss och bestämt att köra på ett HD4870x2 istället! Tack för inläggen såhär långt

Grattis!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC