Klantade mig, 108% fullt filsystem ???

Permalänk
Medlem

Klantade mig, 108% fullt filsystem ???

Jepp, gjorde en dundertabbe när jag städade disken på burken, flyttade lite filer fel så jag fyllde upp /.

Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/ad2s1a 7.7G 7.7G -581M 108% /
devfs 1.0K 1.0K 0B 100% /dev
/dev/ad2s1e 167G 53G 101G 34% /ftp
/dev/ad2s1d 3.9G 10M 3.6G 0% /var

det är freebsd på maskinen.

Hur kommer det sig att den kan bli 108% full, är lite av mina semesterbilder trasiga nu ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

hah, den har jag inte sett förr...

Det har inte med någon root-användare utrymmes reservation att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
hah, den har jag inte sett förr...

Det har inte med någon root-användare utrymmes reservation att göra?

Exakt, root har 8-10% reserverat för sig på alla filsystem om man inte manuellt ställer ner den bufferten, systemet använder det för att kunna effektivisera en del diskoperationer och annat.

Det går att fylla den som användare med, genom att öppna en filehandle och mata in data tills disken är full, dock efter 100% så kan man inte skapa nya filehandles men det går som sagt att mata in data i dem man har tills det att disken är helt full och då ser det ut så där

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Tror detta besvarar din fråga, ingen fara me semesterbilderna

-m minfree Specify the percentage of space held back from normal users; the minimum free space threshold. The default value used is 8%. Note that lowering the threshold can adversely affect perfor- mance:

Men ett 100% fyllt filsystem är inget bra i längden tror jag.

Permalänk
Medlem

Ah, där ser man.

Nu är det åtgärdat iaf ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Konstiga värden i för usage i df kan vara att disken behöver fsck:as också (inte i ditt fall dock).

Permalänk

Så har man fattat det hela rätt, så är 108% i själva verket 100%? Bara för att man ska hålla sig runt 100% för bäst prestanda.. I/O.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska ju inte hålla dig runt 100% fylld för bra prestanda, har en del tomt. Kanske man ska hålla sig på 75%, men det beror ju helt och hållet på vad partitionen används till...