3G telefon som modem via Tre

Permalänk
Medlem

3G telefon som modem via Tre

Tänkte bara tipsa om något som 3 själva inte tycks stödja officiellt, det vill säga att använda din telefon som modem till din Mac.

Ni behöver:

3G telefon med Bluetooth
Mac med Bluetooth
Drivrutiner (hämtas här)

Ta hem drivrutiner för det mobilmärke ni har, packa upp och lägg i Library/Modem Scripts. Gå till Internetanslutning, välj Bluetooth. I nummer-fältet skriver ni in data.tre.se, inget användarnamn eller lösen.

Klicka på anslut och be till era gudar.

Jag använder en Nokia E65 och det funkar perfekt.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Bra tips - kanske inte alla som visste att det var så enkelt.

Jag redan hade fixat detta på min Macbook tillsammans med en LG-telefon. Det fungerade riktigt bra, har dock sålt Macbooken nu. Men jag lär fixa det igen på min nästa Macbook.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

3G-uppkoppling med Nokia och OS X är inte alltid så enkelt. Det funkar bra ett tag, men förr eller senare kommer det att vägra koppla upp. Då får man byta modemskript från OS X's egna till taniwha's script som Cylon länkade. Efter nån månad kommer det att börja strejka igen. Då knappar man runt bland lite inställningar och ändrar tillbaks till Apples egna modemskript igen, typ... så funkar det ett tag till.

Om det vägrar funka med data.tre.se (dvs: er operatörs APN, för mig är det helt enkelt "internet") kan man testa slå in *99# istället.

Jag tröttnade på att krångla och skaffade mobilt bredband istället.

Permalänk
Medlem

Att surfa via sin mobil genom Bluetooth, det känns inte som att man kan få en bra hastighet då? Överföringshastigheten mellan datorn och telefonen kan väl inte vara så hög?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Att surfa via sin mobil genom Bluetooth, det känns inte som att man kan få en bra hastighet då? Överföringshastigheten mellan datorn och telefonen kan väl inte vara så hög?

Är inte helt hundra på detta men jag har för mig att jag iaf kom upp i 384kbit, dvs standard 3G-hastighet, när jag körde på detta viset mellan LG KU970 och min Macbook.

Mitt abonemang har dock inte stöd för mer än så, därför testade jag det aldrig.. men det fungerade tillfredställande till det lilla man behövde det till då och då när det krisade.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag brukar snitta runt 1Mbit med min MacBook + Nokia 6210c..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukar få runt 90-100kB/s när jag flyttar filer från mina telefoner till datorn över bluetooth.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Sony ericsson och ligger på kanske 60kbps, vet inte riktigt vad jag ska göra för att få upp den.

Permalänk
Sötast

Re: 3G telefon som modem via Tre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Tänkte bara tipsa om något som 3 själva inte tycks stödja officiellt, det vill säga att använda din telefon som modem till din Mac.

Ni behöver:

3G telefon med Bluetooth
Mac med Bluetooth
Drivrutiner (hämtas här)

Ta hem drivrutiner för det mobilmärke ni har, packa upp och lägg i Library/Modem Scripts. Gå till Internetanslutning, välj Bluetooth. I nummer-fältet skriver ni in data.tre.se, inget användarnamn eller lösen.

Klicka på anslut och be till era gudar.

Jag använder en Nokia E65 och det funkar perfekt.

Pris?
Är det 10kr / MB som gäller eller?

Permalänk
Medlem

Re: Re: 3G telefon som modem via Tre

Det beror ju på vilket abbonemang du har

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Pris?
Är det 10kr / MB som gäller eller?

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: 3G telefon som modem via Tre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Det beror ju på vilket abbonemang du har

Vad jag vet så kostar Tre's datatrafik 10Kr /MB
funderade mer på om det fungerade med t.ex fri surf i mobilen för 99kr/mån
eller om man måste dra till med 199kr/mån då kan man likabra ha dongel.

Permalänk
Medlem

Med min SE w890i så fungerar 3G via både usb och blåtand utan några extra drivrutiner.

Permalänk
Medlem

EDIT:
Börjar ståra ut nu. Det är ju trotts allt ingen bluetooth-tråd.