När kan man förvänta sig att Macbook Air 2 kommer ut?

Permalänk
Medlem

När kan man förvänta sig att Macbook Air 2 kommer ut?

Hej,

Har under den senare tiden börjat gilla MAC-datorerna mer än PC. Tänkte sälja min laptop via blocket för att köpa en Macbook Air men efter närmare fundering så kanske jag borde vänta på version 2 istället?

När kan man tänka sig att den kommer? När släpptes nuvarande Macbook Air?

Tror ni att de endast kommer uppgradera specsen i nuvarande MBA eller kommer de släppa en helt ny version 2 (lättare, designändringar etc)? Hur brukar det vara?

Hälsningar

Ajsie

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Bra ställe att kasta ett öga om man vill veta ryktena om Mac och deras releaser
http://buyersguide.macrumors.com/

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk

Kan nästan lova att den inte kommer byta utseende eller vikt på ett tag. Däremot blir det nog större hårddiskar och billigare SSD inom kort. Kanske att den får lite snabbare processor också men det hade gjort den varmare.

Permalänk
Medlem

Samma disk som sitter i Macbook Air satt i iPod Classic innan senaste uppdateringen. 80GB 4200rpm 1.8".

iPod Classic fick nu istället 120GB vilket borde resultera i att nästa Macbook Air förmodligen kommer att få samma disk.

I övrigt så kommer man antaligen att trycka i Penryn-processorer i datorn för att antingen behålla samma klocka men minsta värme-problem eller för att öka klockfrekvensen till samma effektförbrukning.

Det betyder väl i princip att nästa version av Macbook Air kommer att ha diverse fixar som man märkt nu under första året, lite snabbare eller svalare processor och lite mer disk samt billigare SSD-alternativ. Precis som sagt så kommer den nog behålla samma design ett tag.

Kan dock personligen se någon liten förändring där Apple får tyst på allt gnäll med t.ex. avtagbart batteri eller kanske en extra usb-port.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

som tidigare talare så lär macbook air få uppdatering om ca 6-12 månader med typ...

- 2ghz cpu
- 4 gig ram
- 160-200 gb hd (beroende på hur nu utvecklingen av 1.8" diskarna kommer se ut)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FvTwo
som tidigare talare så lär macbook air få uppdatering om ca 6-12 månader med typ...

- 2ghz cpu
- 4 gig ram
- 160-200 gb hd (beroende på hur nu utvecklingen av 1.5" diskarna kommer se ut)

Ja, något i den stilen.

Lite tveksam på hårddisken dock. Toshiba (?) som tillverkar den nuvarande disken (80GB) har som sagt lanserat en 120GB nyligen - svårt att säga om det kommer att komma en ny, 160GB, innan Air:en uppgraderas. Det är 1.8" och inte 1.5".

Det enda jag tycker är jobbigt på Air:en är begränsningen till 2GB ramminne. Ge mig 4GB minne och Penryn-processorn så är jag inte särskillt svår längre.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Ah, tackar för rättningen, blev snurrig med alla storlekar.

4 gig ram är vettigare, men de nya mac book pro lär ju släppas snart, säkerligen med möjlighet att köra 8 gig ram, så hamnar air ett steg efter igen :s

Min personliga önskning är att det kommer en mellanvariant av air och pro, ingen optisk drive men 15" storlek och riktigt 3D grafik.

Permalänk
Medlem

Den optiska driven hade jag gärna kunnat välja bort i nya MBP också, använder den alldeles för sällan Numera finns det ju uberstora USB-diskar för billig peng, så varför inte ha Leopard på en usb-sticka istället och spara in på vikten i även MBP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Den optiska driven hade jag gärna kunnat välja bort i nya MBP också, använder den alldeles för sällan Numera finns det ju uberstora USB-diskar för billig peng, så varför inte ha Leopard på en usb-sticka istället och spara in på vikten i även MBP?

Även om jag också tycker detta så finns det väldigt många som faktiskt använder den optiska enheten. Det hade varit ett bra alternativ vid köp där man kan välja att ersätta den optiska enheten med låt oss säga en hårddisk till. Något i stil med detta: http://www.mcetech.com/optibay/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har nyligen vunnit pengar på poker o vill så gärna ha en macbook air omgående! tror ni inte att den nya versionen kommer att komma ut innan jul?

apple BORDE ju announca om detta så man vet hur länge man ska behöva vänta. lr d e kanske just därför dom nt gör d, för då köper inga dom gamla versionerna=)

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie
har nyligen vunnit pengar på poker o vill så gärna ha en macbook air omgående! tror ni inte att den nya versionen kommer att komma ut innan jul?

apple BORDE ju announca om detta så man vet hur länge man ska behöva vänta. lr d e kanske just därför dom nt gör d, för då köper inga dom gamla versionerna=)

Precis. Det är nog så.

Jag kan tänka mig att Apple kommer köra 1-årscykler på Macbook Air:en just för att det är lite speciell typ av dator. Detta är dock endast spekulation från min sida. I så fall kommer det dröja tills MacWorld Januari 09.

Egentligen behöver datorn möjlighet till mer minne och penryn-processorn hade nog minskat de värmeproblem som vissa användare har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ingen svensk dist har ett ex av macbook air i lager och inte verkar få in några nya heller så kan det säkert vara något i görningen

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Nya MacBooks kommer med största sannolikhet den 14:e oktober.

Visa signatur

» Macbook Air M1