Behöver tips på linuxvänligt WLAN-kort

Permalänk
Medlem

Behöver tips på linuxvänligt WLAN-kort

Som sagt, jag skulle behöva tips på ett bra linuxvänligt WLAN-kort. Helst ska det vara PCI, men USB kan också vara tänkbart. Helst också 54 Mbps, snabbare behöver jag inte. Eftersom jag bara kommer använda kortet under ca. två månader varje år så får det gärna vara ganska billigt också, runt 200-300 kr är väl lagomt.

Grejen är att jag just nu har ett D-Link G520+, som borde stödjas av acx-drivrutinen. Tyvärr så får jag det inte att fungera (se här för problemet), och jag skulle behöva trådlöst nätverk till min stationära medan jag är hemma över sommaren, så jag slipper ha en lång nätverkskabel tvärs över huset. Helst skulle jag vilja ha ett Intel-kort pga. deras utmärkta linuxstöd, men tyvärr så gör de ju bara kort till bärbara datorer verkar det som. Jag har ingen riktig koll på vad som är näst bäst så att säga, så jag hoppas att någon här på sweclockers har lite koll.

Permalänk
Medlem

Kort med atheros kretsar i ska fungera utmärkt med madwifi så vitt jag vet.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037
Kort med atheros kretsar i ska fungera utmärkt med madwifi så vitt jag vet.

Nja, det beror lite på vilka kretsar det handlar om. De nyaste atheros-kretsarna brukar ha ganska dåligt stöd av madwifi vad jag vet. Och det är lite det som är mitt problem. Helst vill jag ha ett nätverkskort med öppna drivrutiner som Intel har, men det verkar inte finnas. Ska man ha ett WLAN-kort till en stationär dator så verkar det som att man måste förlita sig på tredjepartsdrivrutiner utan något stöd från tillverkaren, vilket är lite tråkigt. Men tack för förslaget i alla fall.

Permalänk

Är själv ute efter en USB variant och har väldigt bra erfarenheter av tidiga Broadcom kretsar men frågan är om de kretsarna verkligen finns i USB varianter och inte bara hos bärbara.

edit:

http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43

Det verkar finnas en del PCI kort men inte USB :(.

http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43/devices

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Är själv ute efter en USB variant och har väldigt bra erfarenheter av tidiga Broadcom kretsar men frågan är om de kretsarna verkligen finns i USB varianter och inte bara hos bärbara.

edit:

http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43

Det verkar finnas en del PCI kort men inte USB :(.

http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43/devices

Ett problem med Broadcom-korten är dock att man måste ha firmware till dem, och eftersom Broadcom har copyright på dem så måste man själv extrahera firmware från Windows-drivrutinerna. Inget större problem egentligen, men det är ju inte lika enkelt som att kortet bara fungerar utan att man behöver göra något själv.

Permalänk
Medlem

som nämnt tidigare. atheros-baserade kort har alltid fått mig att gå igång! intel skiten har för mig haft en tendens till att lägga av hipp som happ.

Permalänk

Hur är det med Netgear WN111 USB? Det verkar finnas i olika versioner varav en har atheroskretsar. Hur vet man vilken man får? Den är rätt billig på inet.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Billiga RaLink RT25xx/RT26xx-baserade i PCI utförande brukar ha väldigt bra stöd.

En tillverkares modellnummer kan man aldrig lita på tyvär, de byter chip på daglig basis beroende på vem som har bäst pris.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla förslag. Det blir nog ett Atheros-kort för mig (WG311T eller WPN311) med madwifi. Madwifi har iofs. deras HAL som inte är opensource, men det verkar finnas en bra orsak till det. Man behöver i alla fall inte hålla på med firmwares, utan det verkar som att man bara behöver installera madwifi för att få korten att fungera.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301248
Fungerar out of the box med Ubuntu..

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar Atheros, man kan hitta en lista på kort baserade på denna krets hos Madwifi.

Gigabyte gör många Atheros baserade produkter, kända framför allt för deras mini-pci/mini-card moduler.

Ett tips är Gigabyte GN-WP01GT.

Detta kort verkar enbart komma i en revision hos dom och dessutom lätt tillgängligt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Har ett ralink (RT61 PCI tror jag det heter) som har ganska bra stöd i Linux. Det ända problemet jag stött på är att det ännu inte verkar gå att köra i "master mode" (för att agera accesspunkt), men drivrutinerna verkar vara under utveckling så kanske snart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Ett problem med Broadcom-korten är dock att man måste ha firmware till dem, och eftersom Broadcom har copyright på dem så måste man själv extrahera firmware från Windows-drivrutinerna. Inget större problem egentligen, men det är ju inte lika enkelt som att kortet bara fungerar utan att man behöver göra något själv.

Jaha? Med Sabayon behöver jag inte göra någonting utan det fungerar direkt från start. Med Ubuntu är det bara att installera b43-fwcutter så är det klart.

För Atheros kort behöver även madwifi installeras som du skriver och det betyder att kortet inte heller kommer att fungera från start.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Jaha? Med Sabayon behöver jag inte göra någonting utan det fungerar direkt från start. Med Ubuntu är det bara att installera b43-fwcutter så är det klart.

För Atheros kort behöver även madwifi installeras som du skriver och det betyder att kortet inte heller kommer att fungera från start.

Jag kör inte Ubuntu, utan ArchLinux. Så vilket kort jag än väljer så måste jag själv installera drivrutinerna, vilket inte är något problem. Bara att installera rätt paket. Men helst så undviker jag att man måste installera firmware också, eftersom det bara är ett extra steg som kan gå snett. Men som jag säger så är det egentligen inga större problem med firmware, det är bara lite drygare.

Permalänk
Medlem

I brist på annat: Orinoco Classic Gold

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Gylldene regel, 3com och Intel sviker aldrig

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

ath5k drivaren i kerneln funkar bra med de flesta atheroskorten med. Helt fri. Kör atheros.

Permalänk
Medlem

Ett USB-WLAN kort som funkar för mig OOB är D-Link G122

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk

Har provat två typer av usb nätverkskort nu med Ubuntu Intrepid Ibex, inte dongles då utan man kan mer kalla de en form av "puckar". Första jag provade var "D-Link RangeBooster N USB Adapter, 802.11n draft 2.0". Av någon anledning hade jag missuppfattat och missat att denna använde Marvell topdog och inte Ralink rt2870. Detta märkte jag rätt snabbt när jag inte fick igång Ralinks drivrutin. Det fick bli ndiswrapper med drivrutinen från D-link som extraherades med hjälp av Wine. Jag minns att jag fick ca 8MB/s när routern stod precis i närheten men när jag flyttade routern till ett annat rum precis vid CAT uttaget så blev det sämre. Jag låg väl kring 3MB/s. Men fy vad ndiswrapper var ostabilt; nerkopplingar hela tiden och väldiga svårigheter att överhuvudtaget ansluta till AP. Under Windows var det inga problem alls med kortet.

Jag gav upp de två NIC:en (en för varje stationär dator) och beställde två st "ENGENIUS EUB-9701 EXT - EUB9701X2" vilket garanterat skulle ha rt2870 inuti. Detta var ett lite annorlunda NIC då det hade en separat löstagbar USB kabel och två löstagbara antenner. Det var inte så svårt att gissa att kortet skulle ha bra räckvidd. Det tog ett tag för korten att komma men de kom tillslut. Det var lite krångel med Ralinks drivrutin eftersom den bara var ämnad för linux version 2.6.24 och nedåt vilket var ett problem för mig då jag körde Intrepid som nu kör 2.6.27-3. Som tur är hittade jag en patch på Launchpad och patchade drivrutinen från Ralink. Sedan körde jag "make" och "make install" vilket gick som en dans. Nätverket gick inte igång direkt så jag fick fixa i en .dat fil med massa inställningar, starta interface:t och starta om NetworkManager tjänsten.Därefter fungerade det riktigt bra. Mottagningen/räckvidden är grymt bra, mycket bättre än med D-links variant. Största problemet är hastigheten och jag vet inte vad som orsakar det. Bredbandskollen visar ingen bra hastighet (20/20) trots full mottagning men väldigt bra responstid 3ms. Giganews ger mig ca 2MB/s max mot min WNR854T router. Mot Wippies Homebox får hjag ca 3MB/s max. Kvar är att prova WRVS4400N och Fonera. WRVS4400N krånglar enormt nuförtiden och Fonera är inte så intressant då det är en G router.

Ja, hursomhelst... Ralink ger ut fria drivrutiner till detta chipset som behöver en patch för att fungera med kärnor nyare än 2.6.24. Den öppna rt2x00 drivrutinen i kärnan stöds av Ralink men har ännu inte stöd för rt2870. Det är nog ingen tvekan om att det kommer senare.

Jag valde USB då PCI portarna är upptagna. Jag tror PCI varianten heter rt2860. G (54Mb/s) känns heller inte aktuellt då man inte brukar komma över 2,5MB/s.

edit:

La till info om routrar.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Har precis köpt ett Cnet CWD-854H USB WLAN, som det i alla fall fanns stöd för i (X)Ubuntu 8.04.1, utan att jag behövde mecka. Jag tryckte in det i USB-porten och vips, så kunde jag ansluta till mitt WPA-nät hemma. Det står till och med i på kompletts hemsida att kortet/dongeln stödjer linux...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327826

Edit: CWD-854H är en rt2500-krets.. jag tyckte att denna hade dålig signalstyrka hemma i lägenheten, så jag köpte en ny som funkar ännu bättre och som också installeras per automatik i ubuntu: SMC 54MBIT WIRELESS USB KEY (SMCWUSB-G EU), baserat på ZyDAS ZD1211. Rekommenderas skarpt.

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Ett problem med Broadcom-korten är dock att man måste ha firmware till dem, och eftersom Broadcom har copyright på dem så måste man själv extrahera firmware från Windows-drivrutinerna. Inget större problem egentligen, men det är ju inte lika enkelt som att kortet bara fungerar utan att man behöver göra något själv.

I min bärbara har jag ett broadcom-chip. Jag kör XP på den. Behöver jag säga någe mer?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
I min bärbara har jag ett broadcom-chip. Jag kör XP på den. Behöver jag säga någe mer?

http://blogs.computerworld.com/new_linux_broadcom_wi_fi_drive...

Kanske kan vara till tröst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
http://blogs.computerworld.com/new_linux_broadcom_wi_fi_drive...

Kanske kan vara till tröst.

Absolut!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Verkar vara fint för de som kör de nyare Broadcom kretsarna. De äldre fungerar däremot utmärkt med de nuvarande b43 drivarna.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB