Grafikkort i mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort i mellanklassen

Idag lanserades grafikkortet Radeon HD 4830 från AMD och vi såg det som ett bra tillfälle att se närmare på mellanklass grafikkorten. En annan nyhet är att Far Cry 2 släppts och vi passade på att inkludera spelet i testet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint test igen! och roligt att 4830 är bättre än 9800gt för amd dvs. Skulle va intressant att se 4670, 4830 i samma test som 9600gt och 4850 dock.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Fin fina kort! Vet inte varför, men efter att ha läst testat blev jag mer å mer nöjd med mitt Sapphire 4850

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Dessa korten kan ju passa i en HTPC. En test av hur bra de är på videoacceleration av diverse filmformat hade därför varit intressant i sammanhanget tycker jag. 4670 verkar ju vara en vinnare i prisvärdhet och effektförbrukning så om även videoaccelerationsförmågan vid filmvisning är på topp så skulle det vara ett givet val tycker jag. HD4670 jämfört mot integrerade grafiken i AMD780 hade också varit roligt när det gäller filmvisning.

Permalänk
Medlem

När man kollar på filnamnet på bilderna för graferna så är alla namngivna efter spelet som testas, förutom Far cry 2 där det står World in Conflict istället ?? ("WorldinConflictD001.png och WorldinConflictD002.png")
Hmmm, sammanblandning swec? ....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
När man kollar på filnamnet på bilderna för graferna så är alla namngivna efter spelet som testas, förutom Far cry 2 där det står World in Conflict istället ?? ("WorldinConflictD001.png och WorldinConflictD002.png")
Hmmm, sammanblandning swec? ....

World in Conflict blev utbytt till Far Cry 2 i går natt...eller mitt på morgonen

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ATi använder sig av så många fler shaderprocessorer?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex

Eftersom AMD's GPU arkitektur är skalär. Det vill säga den gör flera beräkningar på en shader än gemför nVidias GPU som gör en beräkning per shader. Rent fysiska shader är betydligt mindre på än den teoretiska på AMD's GPU. Därmed är det lite missvissande när man tittar blint på siffror att AMD har 800 shader.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

De har 160 i flaggskeppet. Men att de klarar 5 beräkningar per klock i gynnsamma förhållanden gör att man felaktikgt säger 800.

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad att HD4670 presterade så bra i höga upplösningar, för priset är det verkligen ett kap.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

hehe ja HD4670 är ju exremt prisvärt kanske blir ett sånt om det blir ett htpc bygge som man även kan spela lite på

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk

Har precis beställt en dator med ett HD 4670 (Asus). Jag var lite tveksam över grafikkortet men efter läst detta och några andra tester blir jag ganska lugn.

Visa signatur

It's nice to be important but
it's more important to be nice

Permalänk
Medlem

Bullshit att inte ta med 4850 och visa skillnaden när 4830 ligger så nära i priset.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Bullshit att inte ta med 4850 och visa skillnaden när 4830 ligger så nära i priset.

Bullsht vet jag inte, men lite tråkigt är det.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns andra test, med i stort sätt samma setup.

4830 inget prisvärt alls, lite dåligt att jämföra med 9800gt då det är ett relativt gammalt kort och har funnits på marknaden ett tag.

Permalänk
Citat:

Det där var väl lite väl hårda ord? Inte svårare än att du själv går in i tidigare tester som är gjorda med 4850 och jämför själv?

Nog om det,

Bra test, tester av videoaccelerationen saknar jag faktiskt inte, utgår från att den är densamma som hos andra kort baserade på samma arkitektur med bra drivisar.

Inhandlade faktiskt ett 4670 åt min bror för en månad sen, men kan fortfarande inte ändra fläkthastigheten, även med 8.10 drivarna, får väl pilla lite mer på det kanske.
Skitbra kort i övrigt, framförallt om man inte har en skärm som äter dunderupplösningar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hjälpsam

Rätt att jämföra mot 9800GT, eftersom det är det kort som HD4830 främst skall konkurera mot.
När väl priserna stabiliserats, kommer nog HD4830 lägga sig rätt väl mellan HD4670 och HD4850.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

De har verkligen 800 fysiska shaderprocessorer, det är bara att slänga in kretsen i ett elektronmikroskop och räkna dem. Eftersom de delas upp i 160 grupper om 5 per varje så kan de, teoretiskt sett, underutnyttjas om det inte finns 5 eller fler parallella beräkningar att utföra i respektive kö.

Så man kan säga att Nvidia och ATI har ungefär lika månge köer men Nvidia har 5ggr läggre bandbredd i sina köer. Eller så kan man säga att ATI bara har 160 shaderprocessorer och "glömma" att var och en av de 160 shaderprocessorerna är 5 ggr kraftfullare än nvidias.

Det ger liksom valfrihet åt vilket håll man vill böja verkligheten

Men fysiskt sitter det 800 shaderprocessorer på kortet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

ATI/AMD står högt. Nvidia glider bara mer och mer efter. Inte mer än rätt, AMD ska få skina lite med sina utomordentligt ägiga kort. Go AMD

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Kul att se ett så tidigt test av HD4830!

Bästa att passa på att köpa ett billigt HD4850, nu när dollarn stiger.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354887

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är alltid begränsat med tid och det brukar speciellt gälla inför lanseringar. Hade gärna velat ha med mera grafikkort, jobbade i stort sett från igår till publiceringen med testet. Hade förstås börjat tidigare med några kort som fanns tillgängliga tidigare, men det blev ett långt sista pass

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Kul att se ett så tidigt test av HD4830!

Bästa att passa på att köpa ett billigt HD4850, nu när dollarn stiger.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354887

Riktigt "Najs Prajs"!
Ja; HD 4850 är ruggigt prisvärt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men jag måste bara agera språkpolis igen

Någonstans i början av sista sidan:

Eftersom den inte heller är speciellt mycket dyrare är det ett bättre väl.
borde vara
Eftersom den inte heller är speciellt mycket dyrare är det ett bättre val

OnTopic:
Det börjar bli dags för nVidia att göra någonting snart, jag har alltid tyckt om nVidia, men om jag idag skulle köpa ett grafikkort skulle jag inte ens överväga ett nVidia-kort.

Permalänk

Vad gör MSI 8500gt med i testet ?

Att ni inte tog med ett 4200-kort åxå bara för att....

Sen skulle jag vilja se fler spel när det testas kort...UT, WIC.mm

Dessutom anser jag Nvidiakorten är bättre vad gäller out of the box

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Ursäkta, men jag måste bara agera språkpolis igen

Någonstans i början av sista sidan:

Eftersom den inte heller är speciellt mycket dyrare är det ett bättre väl.
borde vara
Eftersom den inte heller är speciellt mycket dyrare är det ett bättre val

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem

Bra test!

4670 tar verkligen marknaden med storm

Men 4830 är däremot knappast prisvärt mot 4850.. Men priset bör ju ändras(?)

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Vad gör MSI 8500gt med i testet ?

Att ni inte tog med ett 4200-kort åxå bara för att....

Sen skulle jag vilja se fler spel när det testas kort...UT, WIC.mm

Du syftar på kylningen då antar jag?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft

Vad menar du?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öjvind Karlsson
World in Conflict blev utbytt till Far Cry 2 i går natt...eller mitt på morgonen

Fint test! tänkte på Testsystem och utförande bilden! --->http://www.sweclockers.com/imagebank/200711/8800gt5stor001.jp...

Är det inte tid för julgardin snart?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Bra test:
Synd att det drar "mycket ström" plus att det ä relativt varmt så bara att acceptera att ett sånt här kort platsar inte i en HTPC.
Men för övrigt bruk verkar kortet hyffsat bra.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1