Permalänk
Medlem

Handdator val Axim vs TX

Ursäkta om detta är fel forumdel, men handdatorer borde rimligen gå under mobiltelefoner idag eftersom det finns handdatorer som också är mobiler.

Jag funderar på att köpa en handdator, och valet har kommit att stå mellan
en Dell Axim x50v eller x51v och en Palm TX.

Länkar till dessa två:

Dell Axim:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dell_Axim#The_Dell_Axim_X50_fami...

Palm TX
http://www.palm.com/uk/en/products/handhelds/tx/index.html

Jag undrar om någon här har erfarenhet av någon av dessa PDA's.

Själv har jag tidigare ägt en Handspring och en har nu en Palm Tungsten T som jag ibland använder. Dock är båda rätt antika jämfört med dagesn teknik.

Jag hade tänkt köpa ett blåtands tangentbord till dessa sedan.
Ett märke som heter Outside the Box har ett bra tangentbord enligt reviews online.

Vad jag undrar över är främst batteritiden, pålitligheten och expanderbarheten för dessa handdatorer.

Jag vill främst kunna skriva, maila, surfa på wapnätet och wikipedia på dem.
En laptop kommer inte på fråga för jag behöver lång batteritid och för att de är för tunga helt enkelt.

Vad tror ni?

Hälsningar

/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Budget?

Har du kollat på WM6 telefoner som, X1, TyTn II, HTC Touch Pro?
Då har du allt på en enhet samt att de har anslutning via 3G.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Kolla in tex nokia n880?
hade den ett tag och den var helt OK

http://www.nokia.se/A4777068

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Budget?

Har du kollat på WM6 telefoner som, X1, TyTn II, HTC Touch Pro?
Då har du allt på en enhet samt att de har anslutning via 3G.

Jadu, det beror på. Rätt liten. Max 1500 kr ungefär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan

Kolla in tex nokia n880?
hade den ett tag och den var helt OK

http://www.nokia.se/A4777068

Oj, den verkade rätt nice. Men dyr.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Jag har en x50v som har några år på nacken men den funkar än. Den tillverkas inte längre så jag antar att du är ute efter begagnat?

Ja, vad ska man säga; den slukar batteri som bara tusan men den är snabb. 2250 eller 3600mAh batteri är nästan ett måste (sticker ut rätt mycket). VGA skärm och grafikprocessor är trevligt.

För tillfället använder jag min som fjärrkontroll för 360, tv och förstärkare med hjälp utav NoviiRemote. Jag har även en custom rom som bygger på Windows mobile 6.1.

Tangentbord och mus jag köpte till är utav märket stowaway/ think outside och de funkar bra.

Handdatorn har både IR, bluetooth, wlan, SD och CF.

ps

Jag är inte ute efter att sälja min.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Jag har en x50v som har några år på nacken men den funkar än. Den tillverkas inte längre så jag antar att du är ute efter begagnat?

Ja, vad ska man säga; den slukar batteri som bara tusan men den är snabb. 2250 eller 3600mAh batteri är nästan ett måste (sticker ut rätt mycket). VGA skärm och grafikprocessor är trevligt.

För tillfället använder jag min som fjärrkontroll för 360, tv och förstärkare med hjälp utav NoviiRemote. Jag har även en custom rom som bygger på Windows mobile 6.1.

Tangentbord och mus jag köpte till är utav märket stowaway/ think outside och de funkar bra.

Handdatorn har både IR, bluetooth, wlan, SD och CF.

ps

Jag är inte ute efter att sälja min.

Ah, där ser man. Du har rätt att jag är ute efter begagnat (student, inte direkt konstant cashflow heller).
Hur länge håller en batteriladdning om den slukar så mycket?
Typ scenario: om man lyssnar på musik eller om man skriver på tangentbordet alternativt surfar?

Vet du om de är SDHC kompatibla (har visserligen CF kort eftersom jag fotar, men SD kort är lite billigare att köpa)?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Jag har ingen exakt information på batteritid men det finns mycket info på Aximsite.

http://www.mobilitysite.com/boards/x50-x51-forums/231777-batt...

Just det du vill utföra kan dra rätt mycket batteri, alltså wifi, bluetooth, skärm och ex coreplayer på. Jag skulle gissa på under 2h.

Ja den stödjer SDHC märkligt nog enligt Aximsite och det fungerar med mitt Kingston 4GB SDHC. Den visar 3844,46MB.

http://www.mobilitysite.com/boards/pda-axim-newbies/224502-sd...

Minst WM5 ska behövas tillsammans med en patch. Tyvärr kostar WM5 uppgraderingen och är väldigt svår att få tag på.

ps.

Jag rekommenderar usb synk/laddnings-kabel från Boxwave då den medföljande är usel.

Ett PDair-aluminiumskal rekommenderas också för att skydda enheten.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Regert, finns det någon speciell anledning till att du har fastnat för just aximen? Om man vill ha en win mobile-handdator tycker jag själv att HP ipaq har mest att erbjuda för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
massa text

OK. Tack. Skall kolla.
2 timmar låter faktiskt inte alls något bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Regert, finns det någon speciell anledning till att du har fastnat för just aximen? Om man vill ha en win mobile-handdator tycker jag själv att HP ipaq har mest att erbjuda för tillfället.

Nja, mest att jag sett den jämföras med Palm TX.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Senast när jag köpte en ny PDA så föll valet på FujitsuSiemens Loox720 som då var utrustad med det bästa i hårdvaruväg

Snabb processor, SD/CF, skärmen klarar 640*480 och inbyggt IR, BT, WLAN samt en viktig detalj...USBhost som gör att du kan koppla in extern hårddisk, tangentbord mm... inbyggd kamera (ganska kass) är det också samt 3.5mm hörlursutgång.

Via sync kontakten i botten kan man koppla in AUX mm

Idag används den nästan uteslutande som GPS i bilen (via BT puck) eller musikspelare i köket (streamat eller från nätverket)

min gamla PalmV är enbart kökstimer... typ koka pasta o dyl - den ligger alltid på köksfäkten...

EDIT: stavat fel ju...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Regert, finns det någon speciell anledning till att du har fastnat för just aximen? Om man vill ha en win mobile-handdator tycker jag själv att HP ipaq har mest att erbjuda för tillfället.

En motsvarande Ipaq går på runt 3000kr beg (Ipaq 211, 214 etc).. En X50v får du för under 1000kr. Du får mindre RAM minne, ROM lagring och ingen bluetooth 2.0 men det tycker jag inte motiverar det höga priset. Jag tittar själv på en refurbished 211 från Ebay men hade jag inte haft pengarna så skulle jag tittat på annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon

Senast när jag köpte en ny PDA så föll valet på FujitsuSiemens Loox720 som då var utrustad med det bästa i hårdvaruväg

Snabb processor, SD/CF, skärmen klarar 460*480 och inbyggt IR, BT, WLAN samt en viktig detalj...USBhost som gör att du kan koppla in extern hårddisk, tangentbord mm... inbyggd kamera (ganska kass) är det också samt 3.5mm hörlursutgång.

Via sync kontakten i botten kan man koppla in AUX mm

Idag används den nästan uteslutande som GPS i bilen (via BT puck) eller musikspelare i köket (streamat eller från nätverket)

min gamla PalmV är enbart kökstimer... typ koka pasta o dyl - den ligger alltid på köksfäkten...

640x480

X50v har allt det där förutom AUX men även integrerad Intel dedikerad grafikprocessor.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Typo... 640*480 ska det ju vara...

jag valde bort grafiken då det inte är speciellt viktigt på en PDA (om man inte vill lira Quake då, men det gick iaf. utmärkt att köra server åt 4 spelare från PDa'n

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...